Motorsåg och handhållet

Husqvarna skärutrustning på stihl

8 inlägg 6117 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna skärutrustning på stihl

volvo_per  
#515777 Har läst lite på forumet och har börjat gilla stihls sågar allt mer men husqvarans kedjor är ju guld i jämförelse i mitt tycke.
Har en stihl 462 nu som jag skulle vilja ha på husqvarnas x-cut kedja på. Men för att gå ner till ,325 1,3 mm från 3/8. Vart hittar man ett sånt svärd? Passar svärd från mindre stihl sågar? Eller skiljer det på fästet mellan tex 261 och 462? Det gör ju det på husqvarna men ingen aning om stihl.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna skärutrustning på stihl

Ferguson system  
#515811 Stihl 462 har samme sverdfestet som 261. Innfesting med nr. 3003. De minste sagene til Stihl opp til ca. 40cc har innfesting med nr. 3005.
De største sagene (over 100cc) har 3002 innfesting.

3003 sverd passer på Husqvarna med UAO / D009 innfesting om man bruker spacer/ringer på boltene. I enkelte tilfeller må man forlenge justeringssporet også.

UAO / D009 sverd passer på Stihl med 3003 innfesting om man filer ned kragen på sverdboltene på to sider.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna skärutrustning på stihl

volvo_per  
#515814 Hej! Tack för snabbt svar. Men då måste man ju gå på ett husqvarna svärd. Passar svärd från ex 550 eller 560 sågarna? Kom på att stihls svärd till ex 261 är 1,5 mm va?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna skärutrustning på stihl

volvo_per  
#515815 Passar tex detta? https://www.maskinklippet.se/svard/husq ... rce-svard/

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna skärutrustning på stihl

Ferguson system  
#515817 Nå står det ikke spesifisert hvilket sverdfestet det har. Ut i fra hva jeg kan se så er det det lille (UOO / k095) sverdfestet til Husqvarna, og passer desverre ikke.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna skärutrustning på stihl

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515860 Sjå på tråden om stihl 462, der va da ein som kjørte 462 med x cut, prøv å kom i kontakt med han. Er berre noken daga siå han skreiv om da så da lar seg tydeligvis gjera.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna skärutrustning på stihl

Björn T  
#516275 Om du ska byta svärd så köp ett oregon power match svärd. Med 025 fäste som passar stihl sågar och spårbredd 1,3. Då kan du byta noshjul till både 0,325 och 3/8. Har provat att köra 0,325 kedja på min 362 och blev inte imponerad. Nu kör jag 3/8 oregon Lpx och exl som fungerar mycket bra. OBS en stor och grov river bättre än en liten och klen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna skärutrustning på stihl

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516284 Kjeme litt Ann på kva du skal hogga, men eg ville kjørt 3/8 x cut dvs C85 på ei såpass stor sag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).