Verkstan

Låsmutter cylinder vridshus

22 inlägg 5435 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Låsmutter cylinder vridshus

stegmaster  
#516254 Kul att det löste sig. :-bd

Bara nyfiken.
Hur märkte du att dom inte var tätta??
Blev det mycket olja i vridhuset, eller?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Låsmutter cylinder vridshus

JohannesG  
#516255 Vridhuset svämmade över.

   TS
Avatar Fallback

Re: Låsmutter cylinder vridshus

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516262 Körde en hel sesång med en slang ner i en 5litersdunk från vridhusventilationen pga tidsbrist för renovering på gamla kranen 😉
Bra jobbat 👍

Användarvisningsbild

Re: Låsmutter cylinder vridshus

JohannesG  
#516290 Så kan man ju också göra, dock ingen vidare hållbar lösning. 🙃

Någon som vet exakt hur mycket olja det ska vara i vridhuset? Finns inget om detta i instruktionsboken. Kollar jag på P30 som i stort motsvarar 3060 så ska det vara 2,5l stämmer det på min också? Nivåglaset ger jag inte mycket för, då måste ju vriduset vara 100% i våg på alla ledder. @Morgan Nordin kanske har kolla på detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Låsmutter cylinder vridshus

Blondin 750  
#516308 Om du har ett nivåglas så använd det, om kärran bara står någorlunda plant så är det fullt tillräckligt för att få rätt mängd olja i vridhuset. Vi pratar ju om en långsamtgående kuggväxel och inte en F1-bil eller en månlandare. 😉

Avatar Fallback

Re: Låsmutter cylinder vridshus

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516312 Se bara till att vagnen står hyfsat i våg i sidled så fyll tills du ser olja i glaset. I längsled spelar det ingen roll om synglaset sitter i symmetrilinjen! Ngn cm mer eller mindre spelar ingen roll. Kom ihåg att "ansätta" kolvarna först om du bytt kolvtätningarna. Kan gå i väldigt mycket olja annars. Ett tag :-D
MVH
Morgan/KTS

Användarvisningsbild

Re: Låsmutter cylinder vridshus

JohannesG  
#516358 Hade visst en tankevurpa där, klart det bara måste stå rakt på ett håll. Glaset är ju i centrum, så åt andra hållet ska det inte spela så stor roll.

Fyllde 2,5l men såg inget i hålet innan jag startade och lät cylindrarna fyllas med olja, var ändå medveten om detta så mer vågade jag inte fylla i huset. Såg inget efter heller. Fyllde lite till, någonstans mellan 2,5-3l är det i vridhuset nu. Fyllde tills det kom ur hålet. Lögn att se genom plasten som gulnat lite. Nu bör allt vara frid och fröjd. 😀 👍 🌲 🚜

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).