Ny Teknik och Elektronik

HPR - och utmaningar för skoglig IT i Sverige

7 inlägg 4100 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HPR - och utmaningar för skoglig IT i Sverige

bserv  
#516202 Hmm...
Tänkte fråga om hpr och inser det inte finns någon kategori om IT och/eller skoglig data - borde det inte finnas? Ja vad beror det på att skogsbruket är så segt med att ge sig in i mer avancerad datahantering? Är det SDC som förväntas lösa allt som har med datahantering i skogen? Visst SDC gör mycket bra men samtidigt finns väl risken att nya intressanta datahanterings och dataanalyslösningar inte orkar fram. Tycker det finns mer kreativ diskussion och också tekniska lösningar från länder som Finland, Tyskland och Schweiz.

Så till min egentliga fråga.

Har börjat titta på HPR-data - alltså data från skördare, som det borde gå göra mycket spännande med. Hittar förvånansvärt lite skrivet om HPR - dels hur det fungerar och vad man kan göra med sådana data redan idag men fra vad för intressant man i framtiden borde kunna göra med HPR. Har ni tips på intressanta rapporter och presentationer vore jag tacksam. Gärna lite översiktliga och pedagogiska. Har hittat ett antal rapporter där man använt HPR utan att egentligen diskutera varför och förklara för och nackdelar etc.

Sen är ju det här med HPR inte specifikt för Sverige. Hur gör man i andra länder? Använder man också HPR? Ja då finns det kanske intressanta publikationer från andra länder och diskussioner på nätet - som jag inte hittat hittills.

/Bosse



   TS
Användarvisningsbild

Re: HPR - och utmaningar för skoglig IT i Sverige

Torbjörn Johnsen  
#516210 Hej bserv,
Det är ett intressant ämne du tar upp! Jag antar att det finns bra exempel där vi kommit en bit och andra exempel där det går trögt. Överlag tror jag vi ligger ganska bra till i internationell jämförelse. I alla fall om vi pratar data kopplat till/från skogsmaskiner och produktion. Möjligen med undantag för Finland som verkar klå oss i de flesta skoglig grenar.

Här finns några äldre trådar som tar upp HPR i något avseende. Du kanske redan har sett dem men jag lägger in dem här:
Beståndsdata från Skördaren direkt in skogsbruksplanen?
Gallringsmallarna överskattar verkligheten
Automatisk Gallringsuppföljning!

Samt den här tråden som är ganska intressant ur ett principiellt perspektiv:
Oenighet om äganderätten till skogsmaskinernas data

Du nämner även SDC och det finns en del diskuterat och skrivet om deras (försenade) uppdatering av ny programvara:
Stormvarning på SDC - flytt till Arlanda och ny styrelse

Ang kategorierna här på forumet kanske det skulle läggas till ordet "Data" i kategorinamnet så borde det fungera?

Utveckla gärna hur du ser på den skogliga digitaliseringen och datahanteringen och vart du tycker att det brister. Helt klart finns nog mycket att göra.

Avatar Fallback

Re: HPR - och utmaningar för skoglig IT i Sverige - Sverige

bserv  
#516232 Ja varför är det så att Finland klår oss i de flesta skogliga grenar som du uttrycker det? Inom IT tycker jag det är tydligt.
Har vi för stora och dominerande bolag - inkl skogsägarföreningar - i Sverige? Ja jag tror det har hämmat en del av kreativiteten och utvecklingspotentialen i Sverige. I allt från skogsskötselmetoder till IT får jag intrycket att det i Sverige är ett ganska tight "kompisgäng" med makten som bestämmer vad som får tänkas och vad det skall satsas på. Är det annorlunda i Finland? Jag tror det utan att kunna särskilt mycket om finskt skogsbruk. Men ni som känner till mer om Finland får gärna hjälpa mig förstå varför finnarna förefaller smartare i mångt och mycket av det skogliga.

   TS
Avatar Fallback

Re: HPR - och utmaningar för skoglig IT i Sverige - SDC

bserv  
#516234 Ja SDC är en märklig skapelse - och tillsammans med VMF-er enorm maktfaktor i svenskt skogsbruk. Att de nu skall läggas under en hatt känns inte riktigt bra. Skulle kanske vara ett fall för EUs konkurrensmyndigheter.

Om inte annat så pekar dessa centraliseringstendenser till att det behöver skapas alternativ. Men hur? Tänk om något massabruk skulle börja köpa in massaved per ton som låter som en högst rimlig approach. Mycket billigare och definitivt i opposition mot SDC/VMF kartellen - då skulle vi kanske få till lite nytänkande - även hos SDC/VMF.

   TS
Avatar Fallback

Re: HPR - och utmaningar för skoglig IT i Sverige

bserv  
#516236 Jo trådarna här i Skogsforum har jag sett. Men var finns debatten om hpr (och föregångaren pri) i övrigt? Möjligheterna att använda dessa data har ju funnits i mer än 10 år men förvånansvärt lite verkar ha skett. Och det lilla som sker - var diskuteras det? Finns det någon Facebookgrupp, blogg etc som diskuterar hpr - och eller annat skogligt IT? Min egen blogg - https://skogsappar.wordpress.com/- som startades runt intresse för appar i skogen är en av de få jag känner till. Borde finnas många fler - men var?

   TS
Användarvisningsbild

Re: HPR - och utmaningar för skoglig IT i Sverige

Torbjörn Johnsen  
#516242 Vi kan ju försöka få igång en bra diskusdion här. Jag antar att mycket landar hos SkogForsk som väl tagit fram nuvarande system som används ute i maskinerna idag? Hur och vad (och med vem) de diskuterar när det gäller HPR vet jag inte men jag gissar stt de jobbar med srbetsgrupper av något slag? Jag ska försöka att ta reda på mer.

Avatar Fallback

Re: HPR - och utmaningar för skoglig IT i Sverige

bserv  
#516245 Ja hpr verkar lite av Hemliga klubben - tyvärr. Vet inte ens vad som gäller för licensen för HPR-Analys. Hittar märkligt nog inte igen någon info om detta på nätet - däremot om håranalys ;-)
Jag har via min arbetsgivare någon form av demolicens så jag kan i allafall få en viss hum om vad man kan göra med hpr. Men för att driva på utvecklingen av program som kan använda hpr-filer vore det ju bra om någon form av program för att titta på hpr-filer fanns tillgänglig som open source eller annat mer publikt licensförfarande.
Info om StanForD är tydlig och bra -https://www.skogforsk.se/kunskap/projekt/stanford/- men väldigt omfattande. Kanske finns det relevant info om hpr och program för att titta på hpr data där - som jag ännu inte hittat. Tips emottages.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).