Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1202821 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#508059 Vi gjordet ochså ved av talltimmmer tidligare.
Gick ju snabbt som tusan att göra ved av dom, då dom er gröva och raka och fina.
Mycket bättre betalt enn att levera som timmer var det ochså.
Dock kör vi nästan bara björk numera, då det säljer sig nästan själv i dessa vedtider.
Lite tall har vi fortfarandet, men det er mest sånn som står ivägen för björken i skogen som får lida.
Lite travelt om dagerna nu, då man börjar närma sig slutet på årets vedklyvning.
Vel, vel slut och slut, men er åtminstone klar med mer enn halften. :wink:

Dessutan en ny "storkund" inför nästan sesong, dessutan veldig nära, så smidig att levera.
Er utomlands folk, så lite svårt med kommunikasjonen.
Hon så ca 10 stk, ja 10 säcker mener du då, nä 10 favner, altså 30 säcker. :surp: :grin:
Tydligen någon som endast fyrar med ved forfarandet.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

skogshasse  
#508120
jd6630 skrev:Fan man kanske skulle köpa hem ved o göra timmer.... e ju brist på timmer så vore lättare hitta en nålafan i en höstackafan än hitta stockar


vilket fint vårdat språk du använder

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#516020 Man får lära sig rekna kalkyl innan man börjar med ved. :wink:

https://www.abcnyheter.no/penger/naerin ... -regnefeil

Killen hade reknat fel, och gick under med 28,4 miljoner - hur i all världen går det an :-o
(ja, jag vet att han är norsk, så det behöver ingen berätta för mig :d )

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#516037
JensSkoog skrev:Man får lära sig rekna kalkyl innan man börjar med ved. :wink:

https://www.abcnyheter.no/penger/naerin ... -regnefeil

Killen hade reknat fel, och gick under med 28,4 miljoner - hur i all världen går det an :-o
(ja, jag vet att han är norsk, så det behöver ingen berätta för mig :d )

Har sagt det flera gånger här på skogsforum. Många i Norge betalar 2-300 kr kubiken för nöjet att packa ner veden i småsäckar jämfört med att sälja i storsäck. Så något grundläggande räknefel är det flera som har där. Sen om det är svensk eller norrman lämnar jag därhän. Jag ser det dock inte på samma sätt i Sverige. Men det kan jag säga att lämna bort så mycket pengar för att packa ner veden i småsäckar går inte i längden. Antingen fuskas det med volymerna i säckarna eller så blir det en redig förlust!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#516093


Roys vedsalg As
Imponerande lager är det och ordning ser det ut att vara. Obegripligt hur det kan uppkomma en skuld på 28 miljoner med en årsomsättning mindre än hälften av totala skulden. Hur har dom bankerna räknat som lånat ut pengarna kan man ju fråga sig också.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#516094 Världsrekord?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

80-90  
#516095 Han är i gång igen !! Det packas för fullt hos han Roy igen

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jørgenjthaule  
#528822 Heldigvis er vedprisene etter mitt skjønn litt på vei opp i takt med økende strømpris..
Her i Norge er vedprisene slik:
bjrk,eik 40l kr 60,1000 l kr 1100
bjørk,eik 60l kr 80
blandingsved 40l kr 50,1000l kr 750..

blandingsved 60l kr 65
Noen selger for litt mer ,andre litt mindre...

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Axl  
#546316 Hur prissätter ni 1 m3 säck mot stjälpt mått på tippkärra?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Norrtälje  
#546354 Hur ser lager och försäljning egentligen ut för er vedsäljare i mildvädret?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#546364
Norrtälje skrev:Hur ser lager och försäljning egentligen ut för er vedsäljare i mildvädret?

Är nog ytterst få som har någon ved kvar. Själv tog jag beställningsstopp i mitten av september och sen var det 7 veckors vedleveranser till. Nya säsongen började första veckan i November och nu ör det drygt 800 m3 som är färdigt.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Granstorp  
#546368
Norrtälje skrev:Hur ser lager och försäljning egentligen ut för er vedsäljare i mildvädret?


Har endast 4m3 björkved kvar att leverera, sen är det slut! Har haft några kunder som köpt relativt mycket barrved denna säsongen och jag har därför sålt mer barr än björk! Även denna säsongen har inneburit en del nya kunder så det ser väl bra ut inför kommande säsong!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Axl  
#546378
Axl skrev:Hur prissätter ni 1 m3 säck mot stjälpt mått på tippkärra?


Jag tar min fråga igen! Sålde just min sista vedsäck till en kund med vedpanna. Tänkte jag skulle kolla om hon vill köpa en tippkärra direkt från kapen men vad ska jag ta för pris? Samma pris per m3 som för säck? Jag antar att det blir mer volym för henne men enklare hantering för mig så det kanske är win-win?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546380 Torkad ved i säck tycker jag man ska ha minst 20-25% mer betalt för, mycket mer jobb.
Ny kluven ved har dessutom större volym så där får man betalt för ca 10% mer.
Tyvärr blir dom kunderna som vill ha veden levererad i lite större volymer direkt hem för egen torkning mindre och mindre .

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Axl  
#546385 Men visst borde en tippkärra på 10 m3 rymma mer än 10 st 1 m3 säckar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).