Skogsekonomi

Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

40 inlägg 13824 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515821
Göt skrev:bara en fundering vore det inte billigare med vattendrivna solpaneler och en slinga i tanken med glykolvatten till aerotempern….

Kör med 4 solpaneler ner i acktankens solslinga.
Lite beroende på kulvert in till huset o vvc försvinner endel effekt där, men en solig sommar kan de dröja veckor mellan behov att elda för varmvatten.
Lite svårt att räkna hem denna bekvämlighet mot kostnaden ...

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

machonisti  
#515826 Jag tycker inte det är så himla kul att elda på sommaren jag heller. Däremot är det enklare att elda. All värme värmer panna och acc tank förutom de traditionella förlusterna. Tempen på varmvattnet behöver oftast inte vara lika hög som på vintern.
När jag ändå eldar allvarligt på vintern anser jag att gyckeleldningen på sommaren inte är värd den ekonomiska satsningen. Dessutom innehåller kalkyler oftast inte missöden.

En helt annan sak ifall man skulle kunna klippa alla band till elleverantör utan en massa kringsystem.

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515836 Kan tillägga att när mina sattes upp var de fortfarande bidragspengar påvattenburen solen

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Hema  
#515839
gnisten83 skrev:Kan tillägga att när mina sattes upp var de fortfarande bidragspengar påvattenburen solen

Intressant och det lät ju sundare, om vi nu ska ha subventioner.

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

torgwe  
#516121
Hema skrev:
gnisten83 skrev:Kan tillägga att när mina sattes upp var de fortfarande bidragspengar påvattenburen solen

Intressant och det lät ju sundare, om vi nu ska ha subventioner.
Lite svar på frågan vad som levereraras anläggningen levererade i maj 1,86MWh och i juni 1,29 MWh

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Hema  
#516128 Maj måste väl varit en rekordmånad, bättre väder är svårt att finna.

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

torgwe  
#516129
Hema skrev:Maj måste väl varit en rekordmånad, bättre väder är svårt att finna.
Helt klart vissa dagar mer än 70 kWh

Användarvisningsbild

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Michael_J  
#516161 Dax för mitt första inlägg på forumet.
Här kommer lite gjorda erfarenheter från elproduktion mha solceller.
Har för nästan exakt 4 år sedan installerat en 12.9 kw solcellsanläggning på ladugården. Erfaren hittills är att den har snurrat utan någon som helst driftsstörning. Efter strömavbrott har anläggningen börjat producera el igen utan aktiv åtgärd.
Installationen är gjord på näringsfastigheten. Erhöll 2016 bidrag på 30 % av installationen. Har hela tiden sålt elen till Vattenfall. år 1 betalades 1 kr utöver spotpris . Övriga år 40 öre utöver spotpris. Årsproduktionen ca 12000 kwh. Ca 25 % egenkonsumtion och 75 % säljs.
Sedan 1 jan 2015 erhålls dessutom 60 öre skattereduktion per inmatad kWh.
Hur lång tid det tar till att anläggningen är betald beror lite på hur man räknar. Gör man en ren playoff kalkyl så blir det ca 8-9 år innan anläggningen betalat sig ( givet att skattereduktion och den gynnsamma betalningen kvarstår=risk!). Om man skulle tänka som så att jag minskar avskrivingssumman med 30 % ( Jag tänker mig då att alternativet till att ta kostnaden för beloppet är att plocka ut motsvarande värde med positiv räntefördelning med 30 % skatt) och gör playoff kalkyl på det så blir det ca 5 år. Tänker jag skattemässigt rätt här ? Det är i så fall inte så illa. Det som är viktiga aspekter i denna ekonomianalys är således: Ha anläggningen på verksamheten . Den kan då inte monteras på bostadshuset.Lyft moms och lägg på avskrivning. Bidrag för anläggningen erhålls av staten. Du är aktiv i letandet av lämpligt bolag att sälja överproduktionen till och de betalar bra.
De mjuka värdena är dock inte hänsyntagna till i analysen. Dvs hur mycket besparing din ökade energi medvetenhet bidrar med.
Hur som helst så med 4 år i backspegeln så är jag nöjd med resultatet och känslan av att bidra till en förhoppningsvis renare miljö ( det är en helt egen tråd Ang livscykelanalys av solceller, så den släpper jag). Hopas att detta inlägg ger en något tydligare bild av vilka möjligheter och risker som finns med en solcellsanläggning.
Mvh Michael

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Hema  
#516163
Michael_J skrev:De mjuka värdena är dock inte hänsyntagna till i analysen. Dvs hur mycket besparing din ökade energi medvetenhet bidrar med.

Hej o välkommen till forumet och kul med input från en solcellsägare.
Jag förstår dock inte riktigt vad du menar i texten jag citerar ovan. Vad är det för besparing och ökad medvetenhet?

Samt om du skulle göra ett räkneexempel utan subventioner och endast spotpriser, vad får du då för pay-off-tid?

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516172 Utan subventioner och med försäljning till spotpris enbart så går det givetvis åt helvete. Men det är ointressant för man får räkna på de förutsättningar som faktiskt gäller. Installationsbidraget har du fått när du har fått det. Skattereduktioner, prispåslag över spotpris och elcertifikatsintäkter kan givetvis ändras över tid men den ström du köper blir knappast billigare. Den strömmen som du inte köper är hur som helst lönsammare än den du säljer.

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Hema  
#516178
Skogsola skrev:Utan subventioner och med försäljning till spotpris enbart så går det givetvis åt helvete. Men det är ointressant för man får räkna på de förutsättningar som faktiskt gäller. Installationsbidraget har du fått när du har fått det. Skattereduktioner, prispåslag över spotpris och elcertifikatsintäkter kan givetvis ändras över tid men den ström du köper blir knappast billigare. Den strömmen som du inte köper är hur som helst lönsammare än den du säljer.

Jag kan tycka att jämförelsen är intressant, då det skulle visa hur många år extra det tar. Det skulle ge en uppfattning om hur mycket subventioner gör.

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516184 Det blir som att räkna ut vad maten skulle kosta utan EU-stöd. Vi får nöja oss med att förhålla oss till det regelverk som gäller. Man kan ju också fundera på vad kärnkraftselen skulle kosta om de skulle ha en ansvarförsäkring i likhet med minsta moped.
Har installerat 17 kW solpaneler och efter momsavdrag och stöd så kostar det mig cirka 170 000:- = 10kr/W. Säljare garanterar 80% av effekten efter 25 år. När det väl sitter där så är det rätt så behagligt. Man kan sitta i sin solstol och titta på elmätaren.

Användarvisningsbild

Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

BjörnS  
#516199 Juni 2011 har jag byggd en anläggning med 9,6kW. Jag fick då 60% bidrag och gjorde hela montagen själv. Men solcellerna var mycket dyrare än idag.
Till idag producerade anläggningen 64.000kWh —> 9.142kWh/år.
Det motsvarar 952kWh per år och installerad kW.
Tillverkaren garanterar också 80% av effekten efter 25år.
Jag tror den minskade effekten resulterar av små repor i glaset som reflekterar ljuset.
För varje 25 grader som solcellerna blir varmare sjunker effekten med 10%!
Ett stort plus för oss i Sverige. En solig kall vinterdag i slut av mars med snö som reflekterar solskenet från marken till solcellerna når jag vid lunchtid nästan samma effekt som i juni.

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516208 För bästa ekonomi så ska man använda mesta elen själv. Man får aldrig så mycket för det man säljer som man betalar för det man köper. Tänk på att mätningen sker i realtid och oavsett hur mycket man producerat under dagen så får man betala fullt pris för vad frysboxen drar under natten. Det kan vara bra att sätta panelerna i lite olika riktningar. Lite lägre totalproduktion men jämnare spridning under dagen. Så ska man se på hur den egna förbrukningen ser ut. Värmer man huset med el och har förbrukningstopp under vintern då är det bättre att investera i något annat. Men har man jämn förbrukning under året så kan man med fördel köra vedmaskinen på solel i maj.

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Hema  
#516209
Skogsola skrev:Det blir som att räkna ut vad maten skulle kosta utan EU-stöd. Vi får nöja oss med att förhålla oss till det regelverk som gäller. Man kan ju också fundera på vad kärnkraftselen skulle kosta om de skulle ha en ansvarförsäkring i likhet med minsta moped.
Har installerat 17 kW solpaneler och efter momsavdrag och stöd så kostar det mig cirka 170 000:- = 10kr/W. Säljare garanterar 80% av effekten efter 25 år. När det väl sitter där så är det rätt så behagligt. Man kan sitta i sin solstol och titta på elmätaren.

Är det därför vi importerar mer än 50% av vår mat?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).