Föryngring

Alarmerande betestryck på skog 2018

107 inlägg 31145 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515803
halvproffs skrev:[
Älgnumerär runt tvåhundra tusen.


Skogforsk/Skogsstyrelsen uppskattar älgstammen till 350 tusen (se ovan). Var får du din siffra från?


Tydligen är det kris för rådjuren... :roll:

https://svenskjakt.se/jakt-prylar/jagar ... lbakagang/

Arevo
Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

r93  
#515820 Förmodligen är det säkert kris för rådjuren på dom markerna just DEN forskaren har tittat på!
Men här hemma så är det tvärt om! Här har rådjuren ökat under en period nu, viltstammar är lokala det går inte att göra något åt!!
Allt hänger på hur man förvaltar marken.
Vi har medvetet jobbat under lång tid för att öka rådjurstammen, vilket har givit frukt nu och jag ser fram emot hösten då man kan beskatta stammen rejält!!!

Jag tror som sagt innan att allt bygger på vilka jägare man har på marken, sedan måste även markägare begripa att det finns vilda djur i skogen som även äter av skogen.

Detta har vi malt i evigheter och kommer fortsätta mala i evigheter, men, om ett par år så är det inte så modernt att jaga längre, då kanske det blir bättre.

Men viltstammarna är lokala och det problemet vet jag inte hur man ska komma runt.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

bgsentr  
#515853 Lägg ner hela älgförvaltningen och låt folk skjuta det som kommer så får vi nog balans, nu är det en grupp makthungriga som ska bestämma än det ena än det andra.
Normalt folk vill inte valla runt en skock älgar för att hitta en som är lovlig att skjuta

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515935 Var och tittade till skogen när jag var hemma i föräldrahemmet över midsommar. På ett av hägnen vi gjorde efter Gudrun kanthögg vi båda sidor om nätet där vi genat 2015 och planterade gran utanför och tall innanför! Här syns nyttan med hägn mycket tydligt!😳All mjölkört och hallon är nedbetade utanför hägnet men inte granen! Vinterstamen är 9 älgar på detta område. Och rådjuren är 10 st/ 100 ha!

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

boksson  
#515992
Tåndemåla skrev:Var och tittade till skogen när jag var hemma i föräldrahemmet över midsommar. På ett av hägnen vi gjorde efter Gudrun kanthögg vi båda sidor om nätet där vi genat 2015 och planterade gran utanför och tall innanför! Här syns nyttan med hägn mycket tydligt!😳All mjölkört och hallon är nedbetade utanför hägnet men inte granen! Vinterstamen är 9 älgar på detta område. Och rådjuren är 10 st/ 100 ha!


Huga. Och jag tyckte att jag har stort betestryck..
I slutet på 90 talet var jag på en röjarkurs uppe på söderåsen, skåne. Där hade markägaren satt upp små inhängnader för att visa hur hjortdjurens betestryck påverkade växtfaunan (inte mycket älg där). Det var en aha upplevelse av stora mått. Utanför hägnet var det i princip renrakat på lövsly medan innanför såg det ut som i ditt hägn.

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

p till p  
#516017 Hur många älgar per tusen hektar är nog ganska ointressant ,det intressanta är vilka mängder med bete det finns till varje älg .
Jag läste någonstans att det finns stora arealer som behöver planteras om p.g.a. älgbete
Det ska nog skickas in avverkningsanmälan innan det görs en åtgärd som leder till återbeskogningsplikt som vid stormfällning.
Det är nog bättre med en dålig gran än en uppäten tall .

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

tyke  
#516108 Kan tyvärr inte länka en intresant artikel om södras tallplantor och hur södra skyller på viltet så gå in på jägareförbundets nyheter .

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516110 Trodde inte att de planteringarna som har de skadade plantorna är uppe i så gamla bestånd så de kan vara med i äbin! Det var 15-16 som mångtoppsplantorna planterades! Iallafall här.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

sveakatten  
Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516131 "Här skyller inte skogsägarna på viltet" är rubriken...

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Botvig  
#516135 Vi har plockat bort 70% av fodret de senaste 20 åren genom att återbeskoga tallmark med gran.
Sedan klagar vi på för stor älgstam.
Vad skall vi klaga på när vi får en massa röta i granen på grund av att marken inte passar till gran?
Det blir kanske grisarna som bökar sönder rötterna.

Om vi återbeskogar med rätt trädslag på rätt mark och då helst med "fröträd" får vi träd som är anpassade till marken.
Samtidigt ökar foderutbudet för det vilda.
Röjer vi sedan med förstånd kanske vi kan tollerera en del hjortdjur på våra marker.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516151 Vi har tiodubblat älgstammen de senaste 70 åren. Så klagar folk på fodertillgången...

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Botvig  
#516153 Älgstammen var som störst under 80:talet
Sedan dess har vi så gott som halverat stammen.
Skogsskadorna var stora på sina håll då men de var inte dubbelt så stora som nu totalt.
Då fanns det betydligt fler unskogar av tall så något samband bör det ha.
En lantbrukare minskar väl inte besättningen för att han skall slippa gödsla åkrarna.

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516158
Botvig skrev:Älgstammen var som störst under 80:talet
Sedan dess har vi så gott som halverat stammen.
Skogsskadorna var stora på sina håll då men de var inte dubbelt så stora som nu totalt.
Då fanns det betydligt fler unskogar av tall så något samband bör det ha.
En lantbrukare minskar väl inte besättningen för att han skall slippa gödsla åkrarna.

Tar du med betestrycket från rådjur, dovhjort och kronhjort är vi på vissa marker långt över betestrycket vi hade på 80 talet då det bara var älg och några rådjur. I slutet av 80 talet och början av 90 talet ökade rådjuren väldigt mycket tack vare varma vintrar och rävskabben. Det var då det gick åt helsike.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

bgsentr  
#516165 Så länge inte ens de markägande jägarna återbeskogar med tall finns bara en lösning! BLY!!!
Jag blir så trött på jägare med egen skog som tar noll ansvar!
Jag har en viltåker kan de säga, helt meningslöst! Plantera tall på den så har du gjort nåt!
Utfodra med ensilage? Älgar är inte nötkreatur med 4 magar, det enda som händer är att man får ännu fler älgar som sedan måste kompensera ensilaget med tallkvistar!
Röj inte bort björken säger de, nej det gör vi inte heller men på vintern ratar de björken för tallen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).