Skogsmiljö och Trädlära

Sårsprickor gran

16 inlägg 8110 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sårsprickor gran

Flu  
#515637 Nån som vet varför dessa sårsprickor på uppkommer?
Image1529505379.176323.jpg
Image1529505389.824484.jpg
Image1529505400.989065.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Sårsprickor gran

Ferguson system  
#515641 Det første bildet ser ut som solskader (Sun scald) og de to andre er antagelig frostsprekker.

Avatar Fallback

Re: Sårsprickor gran

Flu  
#515644 Ok. Påverkar det virket i framtiden?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sårsprickor gran

jannee  
#515646 Ibland uppkommer det röta vid sprickbildningarna, ibland inte - lite hipp som happ.

Avatar Fallback

Re: Sårsprickor gran

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515664 Om alla sprickor är i samma kompassriktning kan jag tänka mig att de uppkommit efter stormvindar. Speciellt efter att skogen gallrats som det ser ut på din bild.

Användarvisningsbild

Re: Sårsprickor gran

Göt  
#515670 såna sprickor tycker jag man bara ser på höga boniteter som åkermark

Avatar Fallback

Re: Sårsprickor gran

Umea  
#515673 Förutom tidigare förslag kanske detta också kan vara tänkbart ?

Första bilden : Kan det vara ett tidigare när liggandes träd som har slagit emot när det fälldes ?

Andra bilden : Blixtnedslag ?

Tredje bilden : Större djur som klättrat på stammen eller slagit sina horn mot stammen.

Trevlig Sommar !

Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Sårsprickor gran

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515683 Det ser ut som tre olika skador där bild ett är svår att säga vad som skadat trädet! Bild två är torr spricka! Uppkommer på bördig mark med grunt jorddjup! När vattnet tar slut dra veden ihop sig vilket barken inte kan! Då blir det en spricka som öppnas längsgående när trädet får vatten och spricka öppnas! Trädet har svårt att övervalla en sådan. Det sker på gran upp till 35-40 års så dessa kan således gallras bort! Spricka tre ser ut som en skavskadade efter fällning!

Avatar Fallback

Re: Sårsprickor gran

Flu  
#515693 Det kan nog stämma @Tåndemåla. Den som äger granarna sade att detta dykt upp efter värmen och torkan som varit.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sårsprickor gran

Traktordave  
#565361 Har hittat sår/skador på gran som jag inte vet vad det är. En del torrsprickor men skador som på bilderna här.
Gran 55 år G32. Flera stammar i beståendet har liknande skador. Någon som vet vad detta beror på?

Avatar Fallback

Re: Sårsprickor gran

Avslutat-02  
#565363 Ser ut som en stress skada på dessa träd, de kommer igång tidigt och rusar iväg.
Vårens och sommarens torka och hetta gör att träden blir stressade.

Användarvisningsbild

Re: Sårsprickor gran

Torbjörn Johnsen  
#565479 Hjort? Misstänkt höjd...
Eller mekanisk skada i samband med tidigare avverkning?

Användarvisningsbild

Re: Sårsprickor gran

Traktordave  
#565567 Hoppas inte på hjort.... 😢
Vi har inte haft det förut men hörde någonstans att dom fanns/setts i närheten av Ryd en dryg mil bort. Om det stämmer vet jag inte.
Tror inte på gammal skada från tidigare gallring. Lite för många skador på samma höjd för det och minns inte att jag sett det förut och någon gallring är inte gjord i närtid.

Avatar Fallback

Re: Sårsprickor gran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565569 Om det är hjort är det något/några år sen.

Användarvisningsbild

Re: Sårsprickor gran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565583 Det är som förgjort att se när en hjort gjort det....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).