SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

174 inlägg 87209 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491471
Niking skrev:Nej, laddaren funkar inte i minusgrader och batterierna funkar inte under 10 minusgrader.
/Niklas

Min laddare tyckte inte om när temperaturen var kallare än 10 plusgrader.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491472
Mikael skrev:
Niking skrev:Nej, laddaren funkar inte i minusgrader och batterierna funkar inte under 10 minusgrader.
/Niklas

Min laddare tyckte inte om när temperaturen var kallare än 10 plusgrader.

Mina Husqvarna-laddare (QC330) funkar ner till nollan.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491797 Hur har det gått, Mikael?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491857
Niking skrev:Hur har det gått, Mikael?
/Niklas

Jag upptäckte att laddaren var lite kinkig med temperaturen för ett tag sedan så den får ladda inne i värmen så den funkar bra.
Sågen för övrigt funkar bra, enda haveriet var att det sprack bort en flisa på svärdet men jag fick ett nytt på garanti. :-bd

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

källefall8  
#494698
Sture Andersson skrev:Fick låna en såg hos Axima i Floby i dag, körde en timme ,fick med lite olika batterier ,men var dålig ordning på batterierna .tog slut snabbt ,försökte ladda det största i kväll ,men det verka inte ta laddning .
Fick ingen sele med utan bara en rem att ha runt nacken ,det var inget hitt .Fråga om en sele ,men han mena på att det fanns bara om man skulle ha ryggbatteri.Lite konstigt att Husqvarna inte har tagit fram en bra sele till denna såg .
Annars om jag bortser från strul med batterier och att jag inte fick med nån sele ,så tror jag att detta kan funka bra .Men det blir ju konstigt om man måste bygga en sele på egen hand ,tycker väl Husqvarna borde kunna fixa det och inte Albert och Herbert hemma i verkstan.


Hos min ÅF kan du köpa selen till ryggbatteriet separat utan att köpa själva ryggbatteriet. Det är så jag provat tillsammans med det största batteriet (9Ah ) som går att sätta i sågen och det fungerar hur bra som helst - balansen blir mycket bättre och med selen är det en fröjd att röja. Dessutom blir 2st 9Ah billigare än ryggbatteriet och med dessa röjer man hela dagen. Borde ju vara samma möjlighet hos alla ÅF.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

forest.  
#498401
källefall8 skrev:
Sture Andersson skrev:Fick låna en såg hos Axima i Floby i dag, körde en timme ,fick med lite olika batterier ,men var dålig ordning på batterierna .tog slut snabbt ,försökte ladda det största i kväll ,men det verka inte ta laddning .
Fick ingen sele med utan bara en rem att ha runt nacken ,det var inget hitt .Fråga om en sele ,men han mena på att det fanns bara om man skulle ha ryggbatteri.Lite konstigt att Husqvarna inte har tagit fram en bra sele till denna såg .
Annars om jag bortser från strul med batterier och att jag inte fick med nån sele ,så tror jag att detta kan funka bra .Men det blir ju konstigt om man måste bygga en sele på egen hand ,tycker väl Husqvarna borde kunna fixa det och inte Albert och Herbert hemma i verkstan.


Hos min ÅF kan du köpa selen till ryggbatteriet separat utan att köpa själva ryggbatteriet. Det är så jag provat tillsammans med det största batteriet (9Ah ) som går att sätta i sågen och det fungerar hur bra som helst - balansen blir mycket bättre och med selen är det en fröjd att röja. Dessutom blir 2st 9Ah billigare än ryggbatteriet och med dessa röjer man hela dagen. Borde ju vara samma möjlighet hos alla ÅF.


har du samma drifttid på 2st 9ah som på största ryggbatteriet?
är det smidigare utan ryggbatteri elelr blir sågen tung?

Avatar Fallback

Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

källefall8  
#498415 Nej samma driftstid som det stora blir det ju inte med 2st, tror stora ryggbatteriet är på nästan 30Ah men som icke proffs så brukar det vara halvtomt efter en dag. Men även om man skulle köpa 3st 9Ah = 27Ah så blir det ju billigare än det stora ryggbatteriet. Den stora fördelen med småbatterierna är ju balansen blir så mycket bättre, man slipper kabel som fastnar samt blir av med vikten på ryggen som ändå är 7-8 kg. Viktökningen på sågen iom batteriet stör inte alls tycker jag, tvärt om kan man flytta fram öglan å få mer räckvidd.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

forest.  
#498442
källefall8 skrev:Nej samma driftstid som det stora blir det ju inte med 2st, tror stora ryggbatteriet är på nästan 30Ah men som icke proffs så brukar det vara halvtomt efter en dag. Men även om man skulle köpa 3st 9Ah = 27Ah så blir det ju billigare än det stora ryggbatteriet. Den stora fördelen med småbatterierna är ju balansen blir så mycket bättre, man slipper kabel som fastnar samt blir av med vikten på ryggen som ändå är 7-8 kg. Viktökningen på sågen iom batteriet stör inte alls tycker jag, tvärt om kan man flytta fram öglan å få mer räckvidd.

Vad kostar det komplett med såg laddar och 3 batterier?

Har fått ett pris på såg stora ryggbatteriet och laddare för 16000 med moms är det bra?
sedan så tänkte jag på hur mycket effektivitet är jämfört klingsåg?
Verkar ju som att alla markägare är 10+ år efter med röjning så det är lång och grov röjning då kanske kedjan ändå vinner finns kanske ingen undersökning om det?

Avatar Fallback

Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

källefall8  
#498496 Listpriset på 9Ah är 3200/st = 9600:- men du verkar ha bra rabatt, listpriset på endast stora ryggbatteriet är 14000:- så då borde du ju få en del rabatt även på 9ah
Har man riktigt bra arbetsteknik, planerar arbetet, vana och kondition så är man nog snabbare med klingsåg. En klinga avverkar fortare men det är nog få självverksamma som klarar utnyttja en klingröjsåg fullt ut.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

JaktGripen  
#515463 Någon som kört både 535fbx och 536 och kan ge lite + respektive - för båda? Jag håller på att försöka få till demo av 536 hos min lokala handlare, får se om vi lyckas.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515482 Jodå jag har båda. Klart mer klös i bensinvarianten, medan batterivarianten är klart tystare och lättare.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

källefall8  
#515492 Se till å få prova med själva selen som tillhör ryggbatteriet och med den där gummisnodden från bröstplattan som avlastar. Men med 9Ah batteriet som sitter direkt i sågen. Då slipper du både kabel som fastnar å det tunga batteriet på ryggen. Med den kombinationen tycker jag faktiskt att 536 är bättre pga lägre vikt, dock är ju upphängningen av sågaggregatet på fbx klart bäst.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

JaktGripen  
#515924 Nu har jag fått hem demosågen. Körde 30 min bakom ladan i vår naturvårdsskog medan resten av familjen var ute på tomten så inget riktigt test än. Tror ändå jag har en ganska bra idé redan. Detta med ryggbatteriet.

Precis som ni skriver så är den lite klenare. Det tycker jag mig märka redan nu. Riktiga testet blir i en riktig djungelröjning jag har liggande. Frågan är om den är så mkt klenare att den blir "för" klen, eller om övriga egenskaper så som slippa fylla soppa, lättare, tystare etc överväger. Det märker vi senare.

Selen med ryggbatteriet fungerar mkt bra. Så klart enklare än 535fbx. Fbx:en har ju dock en fördel med upphängningen helt klart då man inte får något i huvudet med den ramen vilket är rätt skönt. I djungelröjning märker jag i alla fall av fbx placering av motorn som gör att man är rätt stor när man rör sig runt, tycker mig märka redan nu att elsågen gör att man är rätt mycket smidigare när man rör sig runt. På lite längre test kommer jag märka om upphängningen inte tröttar ut mig mer. Fbx upphängning gör ju att kroppen inte tar något stryk förutom efter en lång stund höger handled om man sträcker sig mycket. Vi får se om elsågens lättare vikt men sämre sele är samma där.

Vi får vänta och se helt enkelt. Har ju blivit bestulen på min fbx och kommer inte köpa in båda sorterna utan det kommer bli endera.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

JaktGripen  
#515925 Skulle också vara kul att höra om Niking har samma åsikt som källefall8 dvs att han föredrar 536 före 535?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515957 Jag trivs bra med bägge, men 535 FBx har ju fördelen att den kan köras med klinga...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).