Motorsåg och handhållet

HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

185 inlägg 52436 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#515345 Vilken köper bok timmret

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#515346 De stora bolagen, sen kokar de ner det till Massa men Markägaren får betalt som timmer.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#515347 Ok gå är jag med 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#515393 Hur tycker du det ekonomiska utfallet blir till skogsägare vid huggning av Kina timmer bok ?Hur gör ni med stötmånen och s -järn vid kubik huggning av Kina timmer?

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#515402 Har inte fått nästa säsongs pris ännu, har hört att det ska bli bättre... priset som varit är nog max 10 % bättre än boktimmer. Stötmånen är minskad så svinnet där är inte som innan.
Vi hugger mest på timpeng så S järnen ingår i arbetet, när vi hugger på kubik har vi eller ser till att marginalen täcker merjobbet. Förr hade vi även id märkningen men den slipper vi 😀

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#515403 Vad har du Roger kört med för sågar innan Stihl 462?

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#515472
Jonashuggare skrev:Har inte fått nästa säsongs pris ännu, har hört att det ska bli bättre... priset som varit är nog max 10 % bättre än boktimmer. Stötmånen är minskad så svinnet där är inte som innan.
Vi hugger mest på timpeng så S järnen ingår i arbetet, när vi hugger på kubik har vi eller ser till att marginalen täcker merjobbet. Förr hade vi även id märkningen men den slipper vi 😀


Stötmånen är inte minskad den är till för att kunna kapa bort s-järnen vid industrin.

Vilka sortiment id märkte ni och vilket bolag var det.

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

volvo_per  
#515503
Jonashuggare skrev:
Jonashuggare skrev:Vi kör husqvarna SP33G 0,325 kedjor, 1,3 mm, med oregon 4,8 mm rundfil. Svärd 18 Oregon SL+TXLG 18.
Den kombinationen är oslagbar. 😀

Glömde skriva att man får köpa kedjan på rulle o tillverka egna kedjor med 74 länkar för att det ska passa, sen kör vi 9 kuggars drev istället för 7.
mvh


Vart köper du grejerna? Kollade guiden på oregons hemsida och där är inte ens 462 med i listan och kollar man andra sågar i liknande klass verkar det vara mest för 3/8
Samma vart man får tag på SP33G pp rulle. Antar att det ör x-cut va?
Har skickat pm till dig 😉

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Hema  
#515504 Duabhuset ska ha, har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

bgl  
#515555 https://www.hylte-lantman.com/skog-lant ... mm-x-cut-5
Länk till Hylte lantmän

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#515558
Jonashuggare skrev:Vad har du Roger kört med för sågar innan Stihl 462?


Sthil ms 441 och Alla stora sthil sågar under åren som gått. Har Husqvarna 550 och 560 och så

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#516005
roa skrev:
Jonashuggare skrev:Har inte fått nästa säsongs pris ännu, har hört att det ska bli bättre... priset som varit är nog max 10 % bättre än boktimmer. Stötmånen är minskad så svinnet där är inte som innan.
Vi hugger mest på timpeng så S järnen ingår i arbetet, när vi hugger på kubik har vi eller ser till att marginalen täcker merjobbet. Förr hade vi även id märkningen men den slipper vi 😀


Stötmånen är inte minskad den är till för att kunna kapa bort s-järnen vid industrin.

Vilka sortiment id märkte ni och vilket bolag var det.

Hej!
När vi började hugga Kina så var stötmånen 40 cm o det krävs ju inte för att kapa bort järnen, däremot är stötmånen till för sprickor o missfärgningar,
Vi id märkte Kinastocken o mätte volym både i bok och Ask. Bolag kommenterar jag inte :grin:

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#516006
volvo_per skrev:
Jonashuggare skrev:
Jonashuggare skrev:Vi kör husqvarna SP33G 0,325 kedjor, 1,3 mm, med oregon 4,8 mm rundfil. Svärd 18 Oregon SL+TXLG 18.
Den kombinationen är oslagbar. 😀

Glömde skriva att man får köpa kedjan på rulle o tillverka egna kedjor med 74 länkar för att det ska passa, sen kör vi 9 kuggars drev istället för 7.
mvh


Vart köper du grejerna? Kollade guiden på oregons hemsida och där är inte ens 462 med i listan och kollar man andra sågar i liknande klass verkar det vara mest för 3/8
Samma vart man får tag på SP33G pp rulle. Antar att det ör x-cut va?
Har skickat pm till dig 😉

Hej!
Alla återförsäljare kan köpa på rulle, bara de frågar sin leverantör.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#516007
roa skrev:
Jonashuggare skrev:Vad har du Roger kört med för sågar innan Stihl 462?


Sthil ms 441 och Alla stora sthil sågar under åren som gått. Har Husqvarna 550 och 560 och så

Hej.
Bra sågar de du nämner.... men 462 är en klass för sig :-bd

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#519328 Hej. Vill bara tillföra att även stihl 462 går att slita upp...dock med grejor som ska slitas.. jag servade den under semestern då har den avverkat ca 1800m3fub.
1 fjäder i koppling brusten, då fick jag byta hela kopplingen med trumma som var sprucken och kopplingsbackarna var slitna. Byte även lagret. Nytt 9 kuggars drev. Nytt oljepumpdrev ( plast ) som vart uppbränt i kuggarna, kände att jag hade dålig smörjning i slutet. Tändstift och bränslefilter. Ny fångstapp.
Vibbdämparna bytte jag inte då jag tycker de klarat sig fantastiskt bra inga glapp eller att det skramlar. Inga skruvar lösa helt fantastiskt.
Det var det hela :-bd
På Husqvarna( 560 ) hade jag haft en motorrenovering också så här långt...
Nästa service efter förhoppningsvis 1500 m3fub till så kommer jag nog ifrågasätta kompressionen i motorn, det är lite så att man vänjer sig vid gradvis försämrad kompression då är det nog dax att titta efter ny.
Fortsatt trevlig sommar!! Hoppas regnet kommer nu..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).