Skogsvagn (Huggarvagnar)

Oljekontaminering?.

8 inlägg 3697 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oljekontaminering?.

Skogshuggarn  
#515238 Snabb fråga till expertpanelen: Köpt ett Palms 8S/640 till min Valtra A75. Jag har Hybran + 92 i Valtran. Vagnet är kört på Q8T 2200, och sedan tidigare ligger jag med "bulk" av "New Holland olja": Mastertran Ultra MAT3540. Frågan lyder: Är dessa FULLT kompatibla med varandra?. Jag kan inte se annat?, men "better safe then sorry".



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Oljekontaminering?.

Skogshuggarn  
#515332 Det var nog mer "action" här när vi var "blott" 10 medlemmar och avhandlade "världsproblemen" efter bästa förmåga,,,,, 🤷‍♂️

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oljekontaminering?.

Fredrik Reuter  
#515333 Hej,
Det är nog en ganska svår fråga att svara på utan att vara rejält insatt i hydrauloljor är jag rädd, i alla fall utan att skjuta från höften.

Mitt skott blir att det troligtvis funkar, båda uppfyller bl a API GL-4.

Användarvisningsbild

Re: Oljekontaminering?.

Skogshuggarn  
#515335
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Det är nog en ganska svår fråga att svara på utan att vara rejält insatt i hydrauloljor är jag rädd, i alla fall utan att skjuta från höften.

Mitt skott blir att det troligtvis funkar, båda uppfyller bl a API GL-4.
Hej Fredrik. tja,,,,du hör ju till dom där "10" så mina farhågor får väl anses som bekräftade. (obs lite ironi) :wink: Helt rätt!, Alla 3 är API GL-4 oljor men hur är det med tillsatser, viskositet osv?. Nu har inte jag hydrauliken som "sällskapar" med transmission och bromsar, men man har ju "hört" lite skräckexempel. Får nog ta detta med en tvättäkta "Tribologist" imorgon mån när alla är tillbaka på sina jobb. Hydroscand tex. Med vänlig hälsning!.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oljekontaminering?.

Bibliofilus  
#515366 Vad jag vet så rekommenderar lantmännen Hybran Plus både i växellåda och i hydraulik på modernare Valtra traktorer (med automatiska växellådor) och den verkar i mina ögon vara en fetare/klibbigare version av mineral hydraulolja baserat på hur den känns, luktar och beter sig.
Vad jag kan se så är väl T 2200 precis vad lantmännen kallar Hybran bara med en liten skillnad i viskositet (UTTO-oljor).
Den där "New Holland oljan" finns det dock väldigt lite information om, men den verkar klassas? till SOU-olja liknande motoroljor som tydligen också finns som universal motor/växellåds/hydraulolja.

Om "New Holland oljan" nu räknas till variabel SOU-olja så ska den absolut inte blandas med de andra homogena oljorna!
Utan datablad på den så skulle jag inte våga fylla i av den.

Användarvisningsbild

Re: Oljekontaminering?.

Skogshuggarn  
#515398
Bibliofilus skrev:Vad jag vet så rekommenderar lantmännen Hybran Plus både i växellåda och i hydraulik på modernare Valtra traktorer (med automatiska växellådor) och den verkar i mina ögon vara en fetare/klibbigare version av mineral hydraulolja baserat på hur den känns, luktar och beter sig.
Vad jag kan se så är väl T 2200 precis vad lantmännen kallar Hybran bara med en liten skillnad i viskositet (UTTO-oljor).
Den där "New Holland oljan" finns det dock väldigt lite information om, men den verkar klassas? till SOU-olja liknande motoroljor som tydligen också finns som universal motor/växellåds/hydraulolja.

Om "New Holland oljan" nu räknas till variabel SOU-olja så ska den absolut inte blandas med de andra homogena oljorna!
Utan datablad på den så skulle jag inte våga fylla i av den.
Precis.,,,väldigt lite info om "New Holland oljan", men såvitt jag luskat ut själv så är restoljan i vagnet samma som "hybran" (T220). Blir nog så att jag kör några timmar, byter och ger tusan i "Hollandoljan" även om jag ligger hemma med lite "bulk". Ska höra vad de säger på LMM/Hydroscand imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oljekontaminering?.

Bosse1  
#515407 A traktorn har väl hydrauloljan skild från växellådan och bromsarna? Sämst tror jag det är att späda hydraulolja med våta bromsar olja om man har samma olja i växellåda och hydraul.

Användarvisningsbild

Re: Oljekontaminering?.

Skogshuggarn  
#515582
Bosse1 skrev:A traktorn har väl hydrauloljan skild från växellådan och bromsarna? Sämst tror jag det är att späda hydraulolja med våta bromsar olja om man har samma olja i växellåda och hydraul.
Det viktigaste är iaf utrett nu eft helgen. 2200 oljan är fullt kompatibel m min Hybran. Beställt och fått hem lev så ny behöver jag inte "ta till" NH oljan. Det "sket" sig även med en koppling till returen fr vagnet, men nu börjar jag vara "i fas" att kunna köra. Åtminstonde "ramstyrningen", haha,,,,,,,,, :d

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).