Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hjälp att identifiera vajerkran

7 inlägg 4192 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp att identifiera vajerkran

ErikN  
#515287 Hej!
Jag är ganska ny på detta men efter att ha dragit stockar med kätting efter traktorn och hoppat i och ur alldeles för många gånger tänkte jag pröva att vinscha. Jag har kommit över en liten vajerkran (om man kan kalla den det) och skulle gärna veta vad det är för modell. Bilderna kanske inte är de bästa... Planen är att gå igenom den så man vet att det funkar som det ska.

Han jag köpte den av hade haft den bakom en mf 35 så den är ganska liten och det finns ingen sväng på bommen. Jag hade mest tänkt mig att använda den för att vincha fram virke till lämpligt lastningställe. Är det möjligt att lasta med den även fast bommen inte svänger då jag inte har någon riktig kran än?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hjälp att identifiera vajerkran

pontiacfarmer  
#515291 Ingen Starkran o ingen Överumskran iallafall....... vet inte hur rottnekranarna såg ut /s

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att identifiera vajerkran

ErikN  
#515294 Ok. Kan det vara en Forshaga?
Ser väldigt likt ut som i denna tråden, FMV vajerkran

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att identifiera vajerkran

devlin  
#515319 Jag tycker det ser ut domen Väsekran - bakom det som ser påsvetsat.
Det jag inte ser på bilderna är 'spaken' som am använder för att styra den , men det kanske bara är otydliga bilder.

Läs mer här
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=21934

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att identifiera vajerkran

värmSkog  
#515322 Jag har själv en gammal väsekran och kan hålla med om att det finns många likheter bortsett från trepunktsfästet samt stödbenen som är dit svetsat senare på din ErikN

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att identifiera vajerkran

ErikN  
#515325 Ja det ser bra likt ut förutom de hemmapulade benen och fästet.
Nedanför är en bild på mekanismen under trumman som handtaget ska sitta på. Handtaget har gått av i en gammal lagning och syns till vänster. Handtaget ska sitta på axeln mellan de två brickorna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att identifiera vajerkran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515879 Väse tror jag, de fanns väl för att skruva fast på traktor

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).