Motorsåg och handhållet

HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

185 inlägg 52451 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#515198
henrikett skrev:Skogma i hammerdal


Vet inte var det ligger googla Skogma skogs produkter.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Björn T  
#515241 Roligt att höra att sågen fungerar perfekt. Jag tycker det är bra med positiv feedback och inte bara massa problem. Vad det gäller filar köper jag dessa hos www.jopema.se.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

volvo_per  
#515242 Finns inget på hemsidan ☹

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Björn T  
#515246 Artickel Nr: 15065

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#515264
roa skrev:
roa skrev:På Måndag börjar det roliga. Hämtade ut min nya Stihl MS 462 i dag den ser bra ut låter rapp. Nästa vecka får vi se vad den går för i den skånska Bok skogen .Ska bli intressant och känna hur dom har klarat vibrationerna när man lättat vikten .Mindre massa som fångar upp vibrationerna.
Fortsättning följer.


Hej igen var ett tag sen! Det blir tråkiga tester med sthil ms 462 det är en sådan kvalitet på sågen så den bara snurrar på utan problem inte bytt någon ting förutom skärutrustnkng .Vet två sågar där värmen lade av en löddning i bakre handtaget som gav upp på båda sågarna .skit baggatäll.

Högg upp ett par stora vindfälle bokar fick ha 25 tums svärd 462 drog det utan problem spånen sprutade ut av bara helvete ett fantastiskt såg .

Hej!
Stihl 462 är nog den bästa såg som tillverkats, har kört nu ca 1500 m3fub med den, o inte en skruv lös eller nåt annat heller. Bara byta svärd kedja o rengöra, hade det varit husqvarna hade det gått minst en koppling + en massa lösa skruvar, vibbdämpare o dylikt :-bd .
Hälsning
Jonas

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Björn T  
#515265 Hej Jonas. Det har varit prat om filar och kedjor i denna tråd och många andra trådar. Vilken kedja och fil brukar du använda?

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#515266 Vi kör husqvarna SP33G 0,325 kedjor, 1,3 mm, med oregon 4,8 mm rundfil. Svärd 18 Oregon SL+TXLG 18.
Den kombinationen är oslagbar. 😀

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#515269
Jonashuggare skrev:Vi kör husqvarna SP33G 0,325 kedjor, 1,3 mm, med oregon 4,8 mm rundfil. Svärd 18 Oregon SL+TXLG 18.
Den kombinationen är oslagbar. 😀

Glömde skriva att man får köpa kedjan på rulle o tillverka egna kedjor med 74 länkar för att det ska passa, sen kör vi 9 kuggars drev istället för 7.
mvh

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Axl  
#515283 @jonashuggare vad hugger ni mest?

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#515285 Bok 70%, Ek 30%

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515289 Stihl sag og Husqvarna kjede kan vera ein god kombinasjon ja. Sjølv kjøre eg 261 og samma kjedå som deg, men høgge ein god del mindre i kubikk mildt sagt.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

volvo_per  
#515301
Jonashuggare skrev:Vi kör husqvarna SP33G 0,325 kedjor, 1,3 mm, med oregon 4,8 mm rundfil. Svärd 18 Oregon SL+TXLG 18.
Den kombinationen är oslagbar. 😀


Håller verkligen 1,3 mm kedjan för denna 70cc såg? Måste testa detta fast vill gärna ha 20" svärd. Låter som en riktigt bra kombo. Vart köper du grejerna?

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#515305
volvo_per skrev:
Jonashuggare skrev:Vi kör husqvarna SP33G 0,325 kedjor, 1,3 mm, med oregon 4,8 mm rundfil. Svärd 18 Oregon SL+TXLG 18.
Den kombinationen är oslagbar. 😀


Håller verkligen 1,3 mm kedjan för denna 70cc såg? Måste testa detta fast vill gärna ha 20" svärd. Låter som en riktigt bra kombo. Vart köper du grejerna?

Ja den håller på 18 tum, det som inte håller är svärden om du kör aggressivt med barkstödet då bockar du kanterna på svärdet, Vi slipar bort tänderna på barkstödet o har det endast som skydd för motorkroppen. Låt sågen göra jobbet o fila så fort det behövs. Vet inte om det går att köpa 20 tum med 1,3mm??'
Med 9 kuggars drev ökade man hastigheten på kedjan från 28,9 ms till ca 32 ms enligt nån beräkning ( dock får man tänka över riskerna med detta).
Har inte nån brusten kedja 2018 än så länge.
Vi körde 560 Huskvarna med samma utrustning men då eldade vi upp pumpdrevet som var i plast :d .
Du kan köpa hos vilken Husqvarna återförsäljare som helst. De kan beställa grejorna.
mvh Jonas

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#515338
Jonashuggare skrev:Bok 70%, Ek 30%


Hej Jonas vad hugger ni för sortiment i boken? Vad kör ni för sågat i eken.
Hälsningar Roger

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#515341 Boktimmer, Kinastock, Bokblandat,, innan högg vi Juncker också, Eken kör vi Kärhs o Kubb o Brännved
mvh Jonas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).