Öppna kategorin

Kvinnor och ickebinära i skogssektorn

29 inlägg 5775 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kvinnor och ickebinära i skogssektorn

dotcom  
#515073 http://www.landskogsbruk.se/skog/ny-mot ... gssektorn/
En nystartad grupp med specifik målgrupp ”en naturlig mötesplats där kvinnor inom skogssektorn ...”
Önskar att det fanns en grupp för de övriga också!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Kvinnor och ickebinära i skogssektorn

Robertberg  
#515075 Det finns nog minst ett tiotal Facebookgrupper med inriktning skog om man ser till bara svenska, någon av dem känner du dig kanske mer hemma i? 🙂

Användarvisningsbild

Kvinnor och ickebinära i skogssektorn

dotcom  
#515086
Robertberg skrev:Det finns nog minst ett tiotal Facebookgrupper med inriktning skog om man ser till bara svenska, någon av dem känner du dig kanske mer hemma i? [emoji846]

Tänkte mig snarare en grupp riktad bara till män och binära, betydelsen av det sista är jag osäker på, men det är väl motsatsen till ”icke binära” ? vad nu det är.
Exkluderande är det nya inkluderande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvinnor och ickebinära i skogssektorn

åberg  
#515156 Du kan tänka att alla grupper utom dom som är uttalat riktade mot kvinnor och ickebinära är riktade mot män och binära. Så var ditt problem löst.

Varsågod. :smile:

Användarvisningsbild

Kvinnor och ickebinära i skogssektorn

dotcom  
#515164
åberg skrev:Du kan tänka att alla grupper utom dom som är uttalat riktade mot kvinnor och ickebinära är riktade mot män och binära. Så var ditt problem löst.

Varsågod. :smile:

Nä det kan jag inte, för några så exkluderande grupper tror jag inte på
[emoji106]

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvinnor och ickebinära i skogssektorn

Blivande snickare  
#515172
dotcom skrev:
Robertberg skrev:Det finns nog minst ett tiotal Facebookgrupper med inriktning skog om man ser till bara svenska, någon av dem känner du dig kanske mer hemma i? [emoji846]

Tänkte mig snarare en grupp riktad bara till män och binära, betydelsen av det sista är jag osäker på, men det är väl motsatsen till ”icke binära” ? vad nu det är.
Exkluderande är det nya inkluderande.

Vad är du rädd för?
Snackas skog spelar det väl ingen roll vad man har i kalsongerna eller hur man ser sig själv.

Användarvisningsbild

Re: Kvinnor och ickebinära i skogssektorn

Kse  
#515176
dotcom skrev:http://www.landskogsbruk.se/skog/ny-motesplats-for-kvinnor-i-skogssektorn/
En nystartad grupp med specifik målgrupp ”en naturlig mötesplats där kvinnor inom skogssektorn ...”
Önskar att det fanns en grupp för de övriga också!


Skaffa Facebook och bilda en egen grupp, precis som du vill ha den.

Annars är som tidigare nämnts Skogsforum öppet för alla.

@dotcom

Användarvisningsbild

Re: Kvinnor och ickebinära i skogssektorn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515197 Ja verkligen, här får alla analoga plats också[emoji12]
(allt här i världen behöver inte vara så förbannat digitalt.. Man kan vara lite småarg typ)

Användarvisningsbild

Re: Kvinnor och ickebinära i skogssektorn

dotcom  
#515201
Blivande snickare skrev:
dotcom skrev:
Robertberg skrev:Det finns nog minst ett tiotal Facebookgrupper med inriktning skog om man ser till bara svenska, någon av dem känner du dig kanske mer hemma i? [emoji846]

Tänkte mig snarare en grupp riktad bara till män och binära, betydelsen av det sista är jag osäker på, men det är väl motsatsen till ”icke binära” ? vad nu det är.
Exkluderande är det nya inkluderande.

Vad är du rädd för?
Snackas skog spelar det väl ingen roll vad man har i kalsongerna eller hur man ser sig själv.
Jag skräms av att någon överhuvudtaget gör skillnad på kön eller könsidentitet i en yrkes/arbets/intressekår kring skogssektorn. Och ja, jag känner mig förringad och nervärderad när jag stängs ute ur gemenskapen av den orsaken. Jag kunde förstå om min kompetens i kunskap, erfarenhet, skicklighet vore den begränsande faktorn, men könsidentitet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvinnor och ickebinära i skogssektorn

Erre  
#515204 Då kanske du börjar närma dig hur kvinnor har känt sig i branschen.

Avatar Fallback

Re: Kvinnor och ickebinära i skogssektorn

Robertberg  
#515205 Det är väl just därför det startats en Facebookgrupp för kvinnor och icke binära, de känner sig utestängda ur gemenskapen på grund av sin könsidentitet.

De känner sig nog om möjligt mer förringade och nedvärderade än du gör dotcom.

Fast, nu tillhör ju jag, liksom de flesta på detta forum den priviligierade gruppen i vårat samhälle. Jag är inte rätt person att säga hur personer med annan könsidentitet känner sig.

Användarvisningsbild

Re: Kvinnor och ickebinära i skogssektorn

dotcom  
#515207
Erre skrev:Då kanske du börjar närma dig hur kvinnor har känt sig i branschen.
jag avser inte förringa någon dess känslor, men kanske de kunde frågat istället för att gräva skyttegravar? Jag har personligen aldrig sett ner på någon för att hon är kvinna, herre gud (ja eller fru gud om så vill), min mor är kvinna, min syster är kvinna, min hustru är kvinna, mina döttrar är kvinnor, ska jag se ner på eller förringa någon av dem för deras könstillhörighet eller könsidentitet? Den tanken är mig främmande. Men inte för de kvinnor som startat gruppen och därmed förringar mig, de skapar en könsmaktordning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvinnor och ickebinära i skogssektorn

dotcom  
#515208 Nåja, jag släpper denna tråd nu. Syftet var att lyfta upp att sidan finns om någon intresserad missat det. Sen kunde jag inte låta bli att raljera lite då jag tycker den är exkluderande mot övriga på ett sätt som knappast skulle gå oanmält om det gjorts tvärt om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvinnor och ickebinära i skogssektorn

tallen100  
#515209 Känsligt ämne :d :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kvinnor och ickebinära i skogssektorn

Erre  
#515210
dotcom skrev:
Erre skrev:Då kanske du börjar närma dig hur kvinnor har känt sig i branschen.
jag avser inte förringa någon dess känslor, men kanske de kunde frågat istället för att gräva skyttegravar? Jag har personligen aldrig sett ner på någon för att hon är kvinna, herre gud (ja eller fru gud om så vill), min mor är kvinna, min syster är kvinna, min hustru är kvinna, mina döttrar är kvinnor, ska jag se ner på eller förringa någon av dem för deras könstillhörighet eller könsidentitet? Den tanken är mig främmande. Men inte för de kvinnor som startat gruppen och därmed förringar mig, de skapar en könsmaktordning.

Jättebra att du inte förringar.
Tyvärr är det många andra som gör.
Var nog mer vanligt förr.
Så att det byggs upp ett stark kontaktnät för kvinnor i branschen är nog inget annat än en vettig väg att gå.

Mina högst personliga tankar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).