Sågverk (mindre)

Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

26 inlägg 19602 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

sforseland  
#514161 Har funderingar på att köpa ett mobilt bandsågverk på trailer.
Sågverket ska primärt användas för eget bruk och sågning av ek, ask, lön, alm, men även fur.
Skulle också kunna tänka mig ta mig an Lego sågning bör tillfälle ges.

Hade tänkt en manuell såg för möjlig uppgradering till automatisk framöver.

Har tittat på Wood Mizer LT15, Norwoods HD36 och Woodland Mills HM130 Trekker XL.

Finns det fler som man bör överväga?

Kom gärna med åsikter och erfarenheter.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

Torbjörn Johnsen  
#514758 Här borde ju finnas lite goda (eller dåliga) erfarenheter av olika bandsågsmodeller. Vad säger ni som brukar såga en del? @BjörnS, @longframe200, @Blivande snickare, @Slurfi m f?

Användarvisningsbild

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514762 LT15 funkar fint, enkel och robust, lätt att traila. Kolla YouTube för mer tips om hur det kan se ut.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

sforseland  
#514772
Slurfi skrev:LT15 funkar fint, enkel och robust, lätt att traila. Kolla YouTube för mer tips om hur det kan se ut.
Har kollat mycket på den. Verkar leverera bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

Torbjörn Johnsen  
#514793 Är det någon som har erfarenhet av Logosols nya, egna bandsåg? Jämfört med t ex den tidigare Norwood som skogma numera säljer?

Avatar Fallback

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

majasally  
#514844 Har beställt Logosols nya B751 o skulle få den i mitten på maj, men den har inte kommit än. Hade nåt leveransproblem från leverantörer till rälsen sa de. Lovade mig den till denna vecka så vi får se...
Skall bli kul att börja såga bara synd att bästa torrperioden är över.
Beställde en Norwood från dem ifjol o den blev också försenad som denna o då avbeställde jag den. Det tror jag nog bara var bra för den här egna känns mer genomtänkt som jag tycker.
Nu har jag inte beställt nån trailer till den utan skall se om jag kan montera den på en båtvagn som jag inte använder, men ser ut som det kan bli lite trångt.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

sforseland  
#514847
majasally skrev:Har beställt Logosols nya B751 o skulle få den i mitten på maj, men den har inte kommit än. Hade nåt leveransproblem från leverantörer till rälsen sa de. Lovade mig den till denna vecka så vi får se...
Skall bli kul att börja såga bara synd att bästa torrperioden är över.
Beställde en Norwood från dem ifjol o den blev också försenad som denna o då avbeställde jag den. Det tror jag nog bara var bra för den här egna känns mer genomtänkt som jag tycker.
Nu har jag inte beställt nån trailer till den utan skall se om jag kan montera den på en båtvagn som jag inte använder, men ser ut som det kan bli lite trångt.
Anledning till B751 och inte deras 1001?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

majasally  
#514850 Så stora träd finns inte här uppe i norr. Räcker gott med B751

Avatar Fallback

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

skogshasse  
#515014
sforseland skrev:Har funderingar på att köpa ett mobilt bandsågverk på trailer.
Sågverket ska primärt användas för eget bruk och sågning av ek, ask, lön, alm, men även fur.
Skulle också kunna tänka mig ta mig an Lego sågning bör tillfälle ges.

Hade tänkt en manuell såg för möjlig uppgradering till automatisk framöver.

Har tittat på Wood Mizer LT15, Norwoods HD36 och Woodland Mills HM130 Trekker XL.

Finns det fler som man bör överväga?

Kom gärna med åsikter och erfarenheter.


titta på wood mizer lt20 eller lt40 för då får du en såg med hydraulik vilket underlättar avsevärt om du nu ska åka omkring och såga det brukar dyka upp begagnade ibland

Användarvisningsbild

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

BjörnS  
#515052 Jag har en LT15 som jag är mycket nöjd med. Inget problem att montera den på trailer!
Ifall att du väljer Woodmizer, så rekommenderar jag starkt att köpa den med dator. Du sparar mycket tid på det och det gör arbetet mycket roligare. Antingen väljer man tjocklek för nästa bräda genom att knappa in till exempel 100mm eller man spara olika programm. Till exempel 25mm, 4x 45mm, 30mm.
Man behöver inte räkna bort själva sågsnittet utan trycka bara på start och datorn fixar resten.
Man kan också placera sågbladet på högsta möjliga läge på stocken och väljer att såga till exempel 25mm bräder. Då räknar datorn ut hur många bräder det går att få ut och justera första sågsnittet därefter.
Bara genom att trycka på en knapp höjer och senker datorn såghuvudet. Man går alltså bara fram och tillbaka och genomsåga stocken väldigt snabbt.
Jag tycker att datorn med elektriska höjningen gör största skillnaden mot de andra märken.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515072 Håller med om datorn på Woodmizer, den ska man ha helt enkelt.
En detalj om trailing, det finns två varianter: en lättare för små transportbehov
och en mkt kraftig för proffskörning.
Jag hade tänkt bygga en egen version lite lik den proffsiga men har upptäckt
att mina transportbehov är små, jag hämtar timret med traktor istf att flytta sågen.
Så min erfarenhet är att man inte behöver köpa trailingutrustningen förrän man behöver den om nångång.

Avatar Fallback

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

Brorsan  
#515094 Jag har en Wood mizer LT15 som jag är nöjd med.
Håller i övrigt med BjörnS, dator är väldigt bra! Och Slurfi, tänkte bygga egen trailer men har inte behövt flytta verket än så trailer blir det nog ingen. Har kompletterat med en extra ram av RHS profiler för att enkelt komplettera med hydraulisk stockvändare, stockändslyft och låsning av stocken så nu har den blivit mer permanent. Med extraramen har den blivit väldigt stadig så den kan stå på enkla underslag utan att vrida eller böja sig.
Olle

Avatar Fallback

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

Pabene  
#515194 Ja har haft en mobil "Jämtsågen" men också provat att såga med stationär bandsåg stående på trailer/släpkärra. Min erfarenhet är att inget kan överträffa ett fast, rätt installerat sågverk. Endast de dyraste mobila sågverken jag sett, typ Resch, Wimmer, Woodmizer och Serra, ser ut att fungera bra uppställda enligt "broschyren". Om man ställer upp de enklare mobila sågverken på hårdgjort underlag (betong, asfalt eller packat 0/20,) fungerar det oftast bra. Det som annars uppstår är att sågverkets stödben sjunker i underlaget, ramverken är för veka och med detta följer en rad problem. Ska sågverket göras så mobilt att man på en ny plats, lätt ska komma igång att såga, finns en del att beakta. Det är lätt att underskatta kravet på styvhet i ett ramverk för en trailer som ska bära ett sågverk om man vill ha bra resultat.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

Arvid0  
#515244 Jag har ett trak-met 600 standard. Ett polskbyggt Sågverk med överraskande bra komponenter (Siemens motor och relän mm) och kvalitet, rejält gods i ramen.
Har tidigare sågat med logosols ommärkta bandsågverk och solosåg.

Jag tror inte något bandsågverk är mer prisvärt än trak-met. Jag sonderade marknaden rätt rejält innan jag köpte mitt. Detta om man klarar sig utan support då de numer inte har en ÅF i Sverige. Kan hända att supporten funkar riktigt bra ändå, jag har inte behövt nyttja den.

Hydraulisk bandspänning och motorstyrd nivå-reglering som standard.

Har sågat 2-3 travar hittills och är väldigt nöjd.

Finns även i mobilt utförande så ta gärna och jämför, tror inte du blir missnöjd. Det enda skulle vara vikten i så fall.

http://www.trak-met.pl/sv/maszyny-do-tartakow

Användarvisningsbild

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515245






Det verkar finnas många varianter på youtube

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).