Avverkning (slutavverkning)

tidig slutavverkning???

20 inlägg 8985 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

tidig slutavverkning???

finnjonte  
#514815 Fick ett bud godkännt på en skogsfastighet ida...var ju tvungen att inspektera lite noggrannare direkt :d Ca 1,5 ha gammal åkermark planterad med gran nån gång på 60 talet,aldrig gallrad :d väldigt lite grönkrona kvar.vad skulle ni göra?gallra eller slutavverka?har själv min egen teori,men lyssnar gärna på andra synpunkter :-bd i vilket fall som helst har jag mycket mys med sågen i skogen som väntar :ymparty:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: tidig slutavverkning???

källshult  
#514816 Jag hade gallrat det och gör man det själv kan man ta lite försiktig och gå in om 5 år och ta lite till. Sen beror det på hur fastighet ser ut förövrigt och vad man har för möjligheter att att utföra det själv.

Avatar Fallback

Re: tidig slutavverkning???

jannee  
#514817 Vänta eller manuellt gallra ut de minsta (sämsta). Du har säkert redan fått en viss självgallring, hjälp den då något.
Ingen hård gallring för då ökar risken för stormfällning radikalt.
Kanske helt fel åtgärd men så hade jag gjort om jag haft tid.
Om 30 år kan du då har riktiga bamsingar

Avatar Fallback

Re: tidig slutavverkning???

Aleck  
#514819 Beror lite på vilket SI det är på skogen. Men är det över G28 skulle jag inte tveka på att savv direkt.

Användarvisningsbild

Re: tidig slutavverkning???

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514820 Beror väl lite på vad du har nåt att få virket med. :smile:

Eller rättare sagt veden. Jag skulle tagit det klena o sämsta. Inte alltför hårt. Med andra ord en vedgallring :-bd

Ge det några år o gör en utvärdering.

Användarvisningsbild

Re: tidig slutavverkning???

Erre  
#514833 Gratulerar finnjonte! :-bd :ymparty:
Kul med mer skog.

Användarvisningsbild

Re: tidig slutavverkning???

finnjonte  
#514854 tackar Erre!den här fastigheten är lite nostalgisk för min far,då han har minnen från ett byorginal som bodde där under min fars ungdom.så far får sätta sig ner och minnas tillbaka,och jag får ha skoj med sågen 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: tidig slutavverkning???

Stavve  
#515330 Helt klart slutavverka, förröj innan för att spara avverkningskostnad. Det är höga priser på både massaved och timmer så kan inte förstå att gallring kan övervägas - en granåker lär knappast bli en trevlig skog att gå i ändå. Det lär inte bli någon större dimensionsutveckling vid gallring de få åren skogen har kvar. Det är dessutom ur vindhänseende med all säkerhet för sent att gallra, dvs träden är över 20 meter. Många försäkringsbolag har också som regel att sent gallrade bestånd (över 20 meter ÖH oftast) så får man ingen ersättning om allt sedan blåser ned..

Användarvisningsbild

Re: tidig slutavverkning???

Torbjörn Johnsen  
#515334
Stavve skrev:Många försäkringsbolag har också som regel att sent gallrade bestånd (över 20 meter ÖH oftast) så får man ingen ersättning om allt sedan blåser ned..


Det var nåt nytt för mig. Hur ser dom villkoren ut? Vilka försäkringsbolag? Vad gäller för timmerställning av tall? Kanske borde vara en ny tråd (eller troligen så finns det en redan?)

Användarvisningsbild

Re: tidig slutavverkning???

Bibliofilus  
#515337 Granåker som stått så länge o-skött så är det ingen idé att göra annat än att sluttavverka all gran annars så blir det bara bekymmer med vindfällen, röta och ljuschock/ljusbränna.
Skulle tagit bort allt barr, grotat rent och sedan satsat på björk och asp med inslag av udda löv och använda det som framtida plockhuggning för ved eller liknande, kanske bränt marken för att bli fri barrmattan och få fart på utvecklingen..

Användarvisningsbild

Re: tidig slutavverkning???

finnjonte  
#515340 det är verkligen intressant att läsa hur olika åsikter det finns :-o bara bomba på med olika ideer :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: tidig slutavverkning???

Axl  
#515355 Jag hade ett liknande område. Slutavv och satte björk. Min morbror har en åker bredvid som sattes igen samtidigt men var mer skött, den gallrades ungefär samtidigt (-08). Jag ångrar inte att jag högg. Det lägger sig ett par granar hos honom varje gång det blåser.

Avatar Fallback

Re: tidig slutavverkning???

jannee  
#515359 Finnjonte
Vad är medeldian på beståndet :?:
Av bilderna att döma liknar det mest klentimmer, kubb eller masavedsskog.

Användarvisningsbild

Re: tidig slutavverkning???

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515390 Förvånar mig lite att så många vill slutavverka, tycker det ser väl klent ut.
Som jag ser det gallra försiktigt...

Avatar Fallback

Re: tidig slutavverkning???

Axl  
#515397 Visst är det klent men som jag ser det är det för sent att göra något åt det. Skogen kommer ruttna och självdö innan den blivit grov.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).