Avverkning (slutavverkning)

80% av Svenskarna vill skydda värdefull skog från huggning

27 inlägg 8816 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

80% av Svenskarna vill skydda värdefull skog från huggning

Fredrik Reuter  
#514778 WWF har låtit SIFO göra en webbaserad undersökning under fem dagar i maj 2018 för att ta temperaturen på hur Svenskar ställer sig till skydd av värdefull skog. Hela 80% av de tillfrågade anser att det är viktigt eller mycket viktigt för dem att Sverige skyddar skogar med höga naturvärden från att huggas ned.

67 % av svenskar instämmer i påståendet att sätt att bedriva skogsbruk som skadar skog och vatten bör förbjudas.

Personligen tycker jag det känns som ett lågvattenmärke av WWF.
Vem har konstruerat frågorna?

Finns för och emot argument såsom att skydd av skog kan:

- leda till att fossil el från kolkraftverk kan komma öka.
- leda till att fossila drivmedel ej sänks i användning (eftersom ex biodiesel inte kan tas fram i samma omfattning).
- göra att betongbyggandet ökar i andel som i sin tur ökar utsläppen av CO2.
- utarma landsbygden (fast - "who cares").

Men vänta nu, det är väl bra att skydda värdefulla skogar?
Ja, och enligt Regeringen har vi redan idag 31% av skogen skyddad. Men om WWF nöjt sig med detta så hade de inte gjort någon undersökning, den hade ju inte haft något syfte då.

Här finns mer att läsa: http://news.cision.com/se/varldsnaturfo ... r,c2545764

Det känns som att lobbyverksamheten inför valet i höst nu startat på riktigt. Ett ytterligare exempel är debattartikeln i ETC om att Sveaskog borde slippa sitt vinstkrav. Där står bl a att läsa:

I en naturlig skog kan tallarna åldras och bli uppemot 500 år, med tiden blir de attraktivare bostäder för fåglar och andra djur. Men det är först när träden dör, som de verkligen börjar frodas av liv. I ekosystemen är den viktigaste ingrediensen tid, något som vi människor är för stressade för att tillåta. När vi kal­­av­verkar träden efter 70 år, har träden knappt hunnit bli tonåringar och skogen hinner inte bli riktigt levande.

Kalhygge av skog är en av de mest miljöförstörande saker vi kan ägna oss åt, som dödar och utrotar djur, växter och svampar.


https://www.etc.se/debatt/lat-sveaskog-slippa-vinstkrav



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: 80% av Svenskarna vill skydda värdefull skog från huggni

Fredrik Reuter  
#514781 Här är för övrigt WWF:s kravlista inför valet 2018:

- En ny utredning av skogspolitiken inklusive en ny skogsvårdslagstiftning 
- Att skogsvårdslagen förs över så att den ryms inom miljöbalken 
- Att ändra ägardirektivet och förtydliga Sveaskogs roll som föredöme för hållbart skogsbruk och säkerställa att det statliga bolaget inte avverkar av statens skyddsvärda skogar
- Att stoppa intensifieringen av skogsbruk som sker på bekostnad av ekosystem
- Att avsätta 4 miljarder per år för skydd av värdefull skog och natur 

   TS
Användarvisningsbild

Re: 80% av Svenskarna vill skydda värdefull skog från huggni

Vardon  
#514787 Undrar hur många av dessa 80% som vill betala mer skatt för att skydda skogen. För det är ju egentligen där bekymret är. Det finns många skogsägare som vill skydda skog men som inte vill göra det gratis.

Användarvisningsbild

Re: 80% av Svenskarna vill skydda värdefull skog från huggni

JohannesG  
#514804 Hur är frågorna formulerade och vilka har fått svara på dessa? Det avgör resultatet. Har en känsla av att man gärna vill styra detta för att få sin åsikt igenom.

Användarvisningsbild

Re: 80% av Svenskarna vill skydda värdefull skog från huggni

Vardon  
#514805 En undersökning där man själv kan välja att delta ger ju inga resultat som man kan använda till nånting mer än propaganda. Det blir mest att handla om vem som kan mobilisera mest engagerade tyckare.

Avatar Fallback

Re: 80% av Svenskarna vill skydda värdefull skog från huggni

Hema  
#514813
Kalhygge av skog är en av de mest miljöförstörande saker vi kan ägna oss åt, som dödar och utrotar djur, växter och svampar.

All annan icke skogsmark då? Skulle den vara mindre miljöförstörande? Trams!

Användarvisningsbild

Re: 80% av Svenskarna vill skydda värdefull skog från huggni

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514822 Man kan ju ställa frågan hur mycket du är villig att betala för att skydda mer skogsmark per år?
500 kr
1000 kr
5000kr
20000 kr
osv...

Tror man får lite annorlunda svar då...

Användarvisningsbild

Re: 80% av Svenskarna vill skydda värdefull skog från huggni

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514845 För man kan ju undra varför dessa 80% av befolkningen inte köper sig en egen skog och skyddar denna, om det nu är så viktigt att skydda mer skog...
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 13 jun 2018, 08:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 80% av Svenskarna vill skydda värdefull skog från huggni

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514846
JohannesG skrev:Hur är frågorna formulerade och vilka har fått svara på dessa? Det avgör resultatet. Har en känsla av att man gärna vill styra detta för att få sin åsikt igenom.


Som man frågar, får man svar...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: 80% av Svenskarna vill skydda värdefull skog från huggni

Seb macahan  
#514848
SkogsGotte skrev:Man kan ju ställa frågan hur mycket du är villig att betala för att skydda mer skogsmark per år?
500 kr
1000 kr
5000kr
20000 kr
osv...

Tror man får lite annorlunda svar då...


Nu blir ju detta lite OT, men:
Väv nu inte in något sympatiserande i detta svar, Men lite grovt räknat så skulle 4miljarder mer till o skydda skog innebära ett nyttjande av skatt per person i Sverige 40kr/år. Nu betalar givetvis inte alla 10milj eller hur många vi nu är skatt, men ändå. Om det nu skulle vara ett krav så tror jag vi har råd o tillgodose detta :wink: !
Om vi räknar lite från höften så kanske det är 30% av de 10milj invånare i Sverige som faktiskt "betalar" skatt. Dvs de som betalar skatt ska betala 133kr av sin skatt per år för o skydda skog för 4miljarder. Om jag tittar på hur många promille det är av vad jag betalar i skatt så ställer jag gärna upp med det, för en "god sak". Så till vida det nu är det. Bara lite kul räkne exempel

Användarvisningsbild

Re: 80% av Svenskarna vill skydda värdefull skog från huggni

Seb macahan  
#514849 Kunde inte låta bli......
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Befolkning/Befolkning-och-arbetsmarknad/
Alltså 50% av hela Sveriges befolkning "drar in och betalar skatt". Nån stans runt 80kr per år (beroende på inkomst givetvis) och WWF är nöjda och glada, lätt beslut enligt mig. Även om jag nu inte tror det är riktigt så enkelt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: 80% av Svenskarna vill skydda värdefull skog från huggni

dotcom  
#514851
Seb macahan skrev:Kunde inte låta bli......
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Befolkning/Befolkning-och-arbetsmarknad/
Alltså 50% av hela Sveriges befolkning "drar in och betalar skatt". Nån stans runt 80kr per år (beroende på inkomst givetvis) och WWF är nöjda och glada, lätt beslut enligt mig. Även om jag nu inte tror det är riktigt så enkelt :mrgreen:
Jag betalar skatt men vill inte lägga en enda krona på att skydda någon annans skog, men så ställer jag inte heller några krav på att de ska skydda någon. Och på min egen mark väljer jag lyckligt nyckelbiotopsfri ännu själv vad och i vilken omfattning jag vill skydda. Varför ska det tas av min skatt till att skydda något jag inte tror på, ett systemfel? Vi tar alla hänsyn vid skogsbrukandet, ingen av oss protesterar mot kantzoner och generell hänsyn. Men krav på brukandeförbud, det är fel. Borde vara olagligt.

Avatar Fallback

Re: 80% av Svenskarna vill skydda värdefull skog från huggni

Botvig  
#514870 Snart kommer väl WWF att kräva att vi inte bekämpa skogsbränder, låter stormfälld skog ligga orörd och inte sätter upp några fågelholkar med mera. Det är ju inte naturligt.

Användarvisningsbild

Re: 80% av Svenskarna vill skydda värdefull skog från huggni

Seb macahan  
#514875
dotcom skrev:
Seb macahan skrev:Kunde inte låta bli......
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Befolkning/Befolkning-och-arbetsmarknad/
Alltså 50% av hela Sveriges befolkning "drar in och betalar skatt". Nån stans runt 80kr per år (beroende på inkomst givetvis) och WWF är nöjda och glada, lätt beslut enligt mig. Även om jag nu inte tror det är riktigt så enkelt :mrgreen:
Jag betalar skatt men vill inte lägga en enda krona på att skydda någon annans skog, men så ställer jag inte heller några krav på att de ska skydda någon. Och på min egen mark väljer jag lyckligt nyckelbiotopsfri ännu själv vad och i vilken omfattning jag vill skydda. Varför ska det tas av min skatt till att skydda något jag inte tror på, ett systemfel? Vi tar alla hänsyn vid skogsbrukandet, ingen av oss protesterar mot kantzoner och generell hänsyn. Men krav på brukandeförbud, det är fel. Borde vara olagligt.


Se det inte som ett ställningstagande från min sida. Jag skrev också att: jag gärna kan lägga dem skattepengarna " för en god sak" om det nu är det.....
Jag tycker det mesta av hela "den" debatten är trams. Visst ska vi ha reservat och skyddade områden. Men konfiskering av privat egendom är jag högst emot.

Användarvisningsbild

Re: 80% av Svenskarna vill skydda värdefull skog från huggni

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514903
Seb macahan skrev:
SkogsGotte skrev:Man kan ju ställa frågan hur mycket du är villig att betala för att skydda mer skogsmark per år?
500 kr
1000 kr
5000kr
20000 kr
osv...

Tror man får lite annorlunda svar då...


Nu blir ju detta lite OT, men:
Väv nu inte in något sympatiserande i detta svar, Men lite grovt räknat så skulle 4miljarder mer till o skydda skog innebära ett nyttjande av skatt per person i Sverige 40kr/år. Nu betalar givetvis inte alla 10milj eller hur många vi nu är skatt, men ändå. Om det nu skulle vara ett krav så tror jag vi har råd o tillgodose detta :wink: !
Om vi räknar lite från höften så kanske det är 30% av de 10milj invånare i Sverige som faktiskt "betalar" skatt. Dvs de som betalar skatt ska betala 133kr av sin skatt per år för o skydda skog för 4miljarder. Om jag tittar på hur många promille det är av vad jag betalar i skatt så ställer jag gärna upp med det, för en "god sak". Så till vida det nu är det. Bara lite kul räkne exempel


Seb! Det fattas en nolla per person/skattebetalare i din kalkyl...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).