Skogsekonomi

Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

40 inlägg 13781 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Fredrik Reuter  
#514770 Solel är hett just nu. Så hett att det knappast går att söka relevant info om att installera solpaneler. Men om man tar bort känslan av ny teknik och det faktum att man kan bli självförsörjande på el - hur är solel och investering i solpaneler ur ett strikt ekonomiskt perspektiv?

Diskuterade detta häromdagen med en bekant och det blev en del intressanta spörsmål. När vi stod där på stranden och killgissade så kom vi fram till att för oss kommer det ta ca 10 år innan anläggningen är lönsam. Detta var mellan tummen och pekfingret och baserades främst på vår elförbrukning per år.

Men! Man kan ju sälja överskottsel! Förvisso, men frågan är hur lönsam denna försäljning är. Enligt Enrgimyndigheten så kan man sälja överskottsel för mellan 10 och 50 öre/kWh. Och skattesubventionen gäller inte om man köper och säljer el, endast försäljning.

Lägg därtill att man måste ha ett företag för att kunna debitera för försäljning av el. Man måste alltså räkna med bokföringskostnader och företagsskatter.

Om payback kommer år 10, hur beter sig panelerna då? Har de blivit försvagade? Föråldrade? Eller kan man förvänta sig i alla fall 5 år (15 år livscykel) av inkomster för investeringen?

Eftersom varken jag eller min kompis var några experter i detta så lämnar jag denna fråga öppen för diskussion här i tråden. Väntar med spänning på bra inlägg!

Bild

Bild från Cision.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

rejser  
#514782 Väldigt intressant tråd, enligt en bekant som jobbar med det så är det ungefär break even när dom går sönder....

Användarvisningsbild

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Fredrik Reuter  
#514784 Javisst, jag tycker också det är högintressant!

Det vore kanon om vi kunde få igång en riktigt bra diskussion om detta för det verkar inte vara som de flesta försäljare av solpaneler försöker säga!

   TS
Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514791 Jag är mycket tveksam av flera skäl. nr 1 är de politiska riskerna, eftersom solelen i dagsläget är särbehandlad som energislag skattemässigt kommer man ständigt leva med risken att skattefriheten försvinner och det tål inte kalkylen. nr 2 är att bygga en anläggning som förser mer än den privata förbrukningen. Har man en producerande verksamhet på gården drar man av energiskatten och tillhörande moms. Det innebär att solpanelerna måste kunna matcha ett lägre elpris som kalkylen inte tål. nr 3 är de de schablonartade kalkylerna en del försäljare slänger sig med. Ska man räkna seriöst behöver man veta när på året man konsumerar och till vilket pris, lika bra koll behöver man ha på när man kan producera och vad elen kostar då. Med tanke på avskrivningstiden behöver man även stresstesta kalkylen men några olika räntesatser. För de flesta tror jag att lönsamheten är i paritet med att förtidsamortera huslån med skillnaden att det ena är riskfritt.

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

jannee  
#514800 Även jag är något fundersam.
Har pratat med några olika försäljare av solpaneler.
Investera nu eftersom du kan få bidrag, säger en del.
Andra säger att utvecklingen går snabbt framåt, panelerna kommer på sikt att bli betydligt billigare och effektivare.
Finns stor risk att du trots bidrag ändå köper dyrt mot om du väntar "några" år.
Ex, du kan jämföra med hur utvecklingen gått på dator men tvsidan.
Det du IDAG får betala 100 tkr kan du kanske köpa för 20 tkr om 5 år, om så är fallet kan man lika väl vänta och strunta i eventuellt bidrag.

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Hema  
#514803 EON ringde mig idag (min nätägare är vattenfall) och ville kränga solceller. Så visst är branschen het.

Jag skulle önska att man funderar på varför man vill skaffa solceller.

Är det öka det förnyelsebara, är vindkraft bättre, både i kWh och mindre CO2-utsläpp.

Är det minska fossilt CO2-utsläpp är kärn och vattenkraft betydligt mycket bättre.

Är det att minska CO2-utsläpp är solkraft i Sverige kontraproduktivt, då det snarare ökar utsläppen.

Är det att bli självförsörjande, så är det en sanning med modifikation, då någon annan källa behövs då solen inte skiner (eller vinden inte blåser) Fast rent privatekonomiskt kanske det kan bli så i räkenskaperna, om du byggt tillräckligt stort.

Men, samhällsekonomiskt ger det dyrare el.
Det krävs mer reglerkraft och baskraften kan inte köras lika optimalt, samt att ökat antal elproducenter kräver ökat behov för uppgradering av elnäten vars kostnad kommer hamna hos elkonsumenterna.

Uppmuntrar man till sämre förutsättningar för att bedriva baskraften, kommer vi till slut bli beroende av import av el (om det finns) och då med stor risk att det är kolkraft. Skulle vi hamna i en sådan situation så skulle solsubventionerna indirekt leda till kolkraftimport och ökat CO2-utsläpp och fossilt dessutom.

Samt ju mer intermittent elproduktion vi installera desto större problem kommer vi få och svårare att få betalt för dess produktion. Priset följer efterfrågan och intermittent elproduktion tycker inte heller om att behöva reglera ned (vindkraften kan vrida vingtopparna, men vet inte om solceller har den möjligheten).

Föreställ er ett vattenförsörjningssystem, där man har en pump som ser till att ett konstant tryck och flöde erhålls. Koppla sedan pumpar lite här och där som drivs av intermittent elproduktion. Kundernas vattenkranar och toaletter är byggda för ett visst tryck och flöde, men om detta börjar pulsera kan utrustning börja gå sönder eller slitas ut i förväg = ökad kostnad. På samma sätt fungerar mer eller mindre elnäten och alla våra elektriska produkter. Där det är kritiskt att både rätt spänning och frekvens erhålls.

Ska man bli självförsörjande krävs någon form av lagring av el, exempelvis batteribackup vilket såklart kostar extra och försämrar kalkylen. Samt om man funderar på att gå off-grid (koppla bort sig från nätet) så får man iaf inte subventioner för installationen och om du ångrar dig kan nätägaren ta hutlöst betalt för att åter ansluta dig om det ens längre är möjligt.

Solcellsbubblan vi lever i nu kan säkert i framtiden ses som ett större ekonomiskt och miljömässigt misstag än Nuon-affären.

Om vi nu ska minska slöseri med våra gemensamma tillgångar, bör vi omedelbart sluta med dessa subventioner!

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Hema  
#515343 Nu verkade det som om jag tog död på diskussionen, så jag får väl återuppliva den. :)

Går i tankarna att bygga en maskinhall med en del att kunna ha hästar/djur i (för att kunna klassa gården som hästgård). Fick tipset att även integrera kommande panncentralen, så att man enkelt med en aerotemp kan värmesätta maskindelen/verkstaden. Golvvärme i en maskinhall känns lite lyxigt, samt att man kan lätt ha lite otur, om man får för sig att bulta fast något i golvet.

Kan då se fördelar att när man ändå bygger nytt, integrera solceller i taket. Dels driva cirkulationspump och elpatron (kanske kräver extra elpatron), men även ha möjlighet att vid eventuellt strömavbrott ha möjligheten till att inte va så utsatt. Att kvitta mot förbrukad förbrukning går bort, då jag av tidigare klargjort varför. Men då kanske detta takalternativ blir en allt för dyrt, dock sjunker ständigt materialkostnaderna för solceller.

Tesla lösningar (vet inte hur långt de har kommit (om de ens kommit igång) ser rätt tilltalande ut. Såsom jag har förstått det, så har de även pannor utan solceller för taksidor som inte vetter åt söder (solen), samt för kapning.
https://www.tesla.com/sv_SE/solarroof
Bild

Om man klickar på länken och scrollar ned lite, finner man ett test av en panel mot en traditionell takpannor, där de skjuter en stor hagelboll (isboll) vad det verkar. Dock mycket konstigt att de inte fäst upp de båda pannorna på samma sätt, känns inte riktigt rättvist.

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

bgsentr  
#515593 vad kostar en färdig installerad anläggning?
10000 kWh/ år
20000kwh/år

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

torgwe  
#515768
bgsentr skrev:vad kostar en färdig installerad anläggning?
10000 kWh/ år
20000kwh/år
Nyckelfärdig Solaredge 10 kw med 34 st paneler cirka 150 000 kr brutto utan solcells bidrag
Driftsattes i slutet av maj

Användarvisningsbild

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Göt  
#515780 bara en fundering vore det inte billigare med vattendrivna solpaneler och en slinga i tanken med glykolvatten till aerotempern….

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515784 3 frågor :smile:
När är det mest sol? Sommaren.
När är det minst sol? På vintern.
När är elbehovet störst?

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Hema  
#515785
Göt skrev:bara en fundering vore det inte billigare med vattendrivna solpaneler och en slinga i tanken med glykolvatten till aerotempern….

Ja antagligen om man bara bryr sig om värme, men med solceller ökar möjligheterna. Men helt klart en bra poäng!

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

bgsentr  
#515793
torgwe skrev:
bgsentr skrev:vad kostar en färdig installerad anläggning?
10000 kWh/ år
20000kwh/år
Nyckelfärdig Solaredge 10 kw med 34 st paneler cirka 150 000 kr brutto utan solcells bidrag
Driftsattes i slutet av maj

Och hur mycket producerar den på ett år?

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515807 600-900Kwh per installerad kilowatt är en siffra jag hört.
bgsentr skrev:
torgwe skrev:
bgsentr skrev:vad kostar en färdig installerad anläggning?
10000 kWh/ år
20000kwh/år
Nyckelfärdig Solaredge 10 kw med 34 st paneler cirka 150 000 kr brutto utan solcells bidrag
Driftsattes i slutet av maj

Och hur mycket producerar den på ett år?

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

bgsentr  
#515808 Då kostar det alltså 20:-/ årskwh!?
Då är det ju inte aktuellt ur ett ekonomiskt perspektiv någonsin!
Det kostar lite drygt 3:- att bygga motsvarande med normalstora vindkraftverk idag, man kan väl inte köpa andelar för det priset men för 5-6 kanske!
Subventionen för solel är alltså större än hela byggkostnaden för vindel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).