Verkstan

Gasolkyl läcker

16 inlägg 4875 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gasolkyl läcker

superdave  
#514799 Hejsan. Jag har blivit med gasolkyl, som läcker.

Det pyser ut uppe vid vredet, både mellan aluminium och mässingsfördelaren men även själva cylindern där ratten sitter på. Det finns ingen packning mellan alu och mässing men jag tror inte det ska göra det heller.

Röda o-ringen är fräsch och jag har försökt motionera den koniska mässingsgrejen i sitt läge men det läcker fortfarande.

Tips tack :)




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Gasolkyl läcker

Kse  
#514801 Den är slut, släng å köp ny.

Avatar Fallback

Re: Gasolkyl läcker

Amatörhuggare 62  
#514810 Bara se upp med Gasol. Otäcka saker när det läcker.
Hade en koja, med gasolspis. Som läckte, höll på å gå galet.
En Gasolvarnare rekommenderas

Mvh Amatörhuggare

Avatar Fallback

Re: Gasolkyl läcker

superdave  
#514828 @kse Hela kylen eller bara ratt/fördelarhistorien?

@amatörhuggare 62 Ja en kompis kompis var en skrotnisse som kunde allt själv, han somnade och vaknade aldrig igen pga läckande gasolkamin, så jävla tragiskt å onödigt..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gasolkyl läcker

Kse  
#514835 Ja själva ventilen tänkte jag på, går säkert att få tag på en ny eller iaf. liknande ventil.

Avatar Fallback

Re: Gasolkyl läcker

superdave  
#514981 Och om Electrolux inte har reservdelar till den längre pga hög ålder och den auktoriserade återförsäljaren inte vill göra det lilla extra för kunden och hitta en liknande ventil? Då köper man en flång ny från en konkurrent va?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gasolkyl läcker

Hema  
#514985
superdave skrev:Och om Electrolux inte har reservdelar till den längre pga hög ålder och den auktoriserade återförsäljaren inte vill göra det lilla extra för kunden och hitta en liknande ventil? Då köper man en flång ny från en konkurrent va?

Ptja, du bör inte köpa en sämre produkt (om så ev vore fallet) bara för att. Försök med annan ÅF vetja o lycka till.

Avatar Fallback

Re: Gasolkyl läcker

superdave  
#514989 Jo men jag är lite härsken på Electrolux just nu, en support vars linje laggar så man pratar i mun på varandra, alla tre gånger jag ringde och som hänvisar till formulär på internet då Electrolux har släppt reservdelsmarknaden pga nåt jag inte minns vad han sa.

Återförsäljare med eget telefonnummer framgooglat av mig själv vars menyval leder till att man kopplas ner alla fjorton (!) gånger jag försökte, tillslut kom det ton och då var jag tillbaka hos Electrolux vilka menade att återförsäljaren inte hade ett telefonnummer pga endast en anställd, man måste alltså åka till åf och träffa dom. Helt ok tänker jag och sätter mig i bilen, åker 45 min enkel resa, möts av tre kontorsnissar, får reda på att det är kört pga alla nya kylar är hi-tech med minnes kort och allt vad det var.

Nä jag ska inte byta ner mig, helt rätt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Gasolkyl läcker

Hema  
#514990 Hmm vill man inte att sin gasol kyl ska vara lowtech? Det vill iaf jag. Ska skaffa en framöver.

Avatar Fallback

Re: Gasolkyl läcker

Tosca  
#514999 Jag har handlat delar hos fogas.se, de verkar kunna få fram det mesta.

Användarvisningsbild

Re: Gasolkyl läcker

Sne4  
#515001 I vanliga fall tycker jag det är bra med folk som vill lära sig och reparera sina saker. I det här fallet så tycker jag tvärtom.
Det är inga konstigheter att meka med dessa heller - om man vet exakt vad man gör. Konsekvenserna vid ett misslyckande kan ha dödlig utgång.

Om du inte ger upp - släng ventilen på skroten och skaffa en annan liknande ny och modifiera armaturen korrekt. Du har utrustning för att läcktesta med antar jag.

Om du fortfarande är sugen på att meka så betänk att kemikalieblandningen i kylapparaten är vatten, ammoniak, vätgas samt natriumkromat (6 värt krom) alltihop trycksatt till storleksordningen 20 bar.

Avatar Fallback

Re: Gasolkyl läcker

superdave  
#515066 @hema jag har ett billigt lo-tech skåp till dig, du kan till och med få det till skänks. Funkar kanon men ventilen läcker lite;)

Det är säker möjligt att få ihop det här och få det att funka men med all den tid och engagemang som behövs tex åka mellan ställen för att hämta nån nippel som visar sig ha fel gängstigning och allt annat strul som brukar bli så släpper jag det här, det blir en helt ny ist.

Den här kylen var tänkt att användas utomhus vid ett torp, just därför hade jag inga betänkligheter med att försöka laga den då det faktiskt är noll risk att dö. Nu blir det som sagt en ny och husfriden lägger sig igen :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Gasolkyl läcker

Hema  
#515084 Tackar för erbjudandet, var i landet befinner du dig?

Avatar Fallback

Re: Gasolkyl läcker

superdave  
#515090 @hema ett litet stycke norr om Sthlm men jag kan köra det till Västerås, Borlänge eller Torsby i sommar eller kanske Falköping under hösten men det är högst osäkert.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gasolkyl läcker

Hema  
#515098
superdave skrev:hema ett litet stycke norr om Sthlm men jag kan köra det till Västerås, Borlänge eller Torsby i sommar eller kanske Falköping under hösten men det är högst osäkert.

Jaja synd, men kanske någon annan kanske är sugen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).