Gallring

Gallringsekonomi

25 inlägg 15333 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallringsekonomi

k_h  
#514699 Vad är då för- och nackdelar med passiv respektive aktiv :???: ? Förutom kvittningen på 100 kkr mot löneintäkt som det står om ovan. Kvittningen gäller väl förresten bara om man köper fastigheten, inte vid gåva?

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringsekonomi

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514761
k_h skrev:Vad är då för- och nackdelar med passiv respektive aktiv :???: ? Förutom kvittningen på 100 kkr mot löneintäkt som det står om ovan. Kvittningen gäller väl förresten bara om man köper fastigheten, inte vid gåva?


Kvittningen gäller som nystartad F-skatt oavsett verksamhetsinriktning. Aktiv eller passiv har att göra med om man kan få F-skatt eller om man ska deklarera N-bilaga

Användarvisningsbild

Re: Gallringsekonomi

paan14  
#514807 Nu är det det första och de första åren som avgör om du är aktiv eller passiv. Har du en gång deklarerat aktiv är det bara att fortsätta. Men varför chansa och varför inte slippa processa om det, om man nu är villig att gallra lite själv. O 500 timmar är inte bullshit, det finns tydliga rättsfall på det. Var och en gör ju som man vill och det är inte säkert man blir granskad av skatteverket heller. Men det är avsevärt mycket lättare att hävda arbetad tid om man har en processor och intäkter på leveransvirke, än att försöka bevisa hur mycket man promenerat i skogen.

Avatar Fallback

Re: Gallringsekonomi

brassel  
#515234 Intressant läsning.
Jag gillar att gallra och att ha ungskogarna gallrade, men anser också att ekonomin är knepig både med egna grejer, eller om det inlejs.
En faktor som jag kan ibland tycka att en del skogsägare glömmer bort är att i en del skogar kanske det inte gör så mycket att en del grovt blir kvar i ungskogsfasen.
Har själv på en del ställen börjat kedjeröja mer (och då bättre kunnat kapat upp i kortbitar så att insekts- och lagstiftningsproblem minimeras).
Lite nytt sedan i 2012 i detta:
"Tidigare fanns tuffa regler för när tall- och granstammar kunde röjas, eftersom grövre röjningsvirke kan bli yngelhärdar för större märgborre (tall) och sextandad barkborre (gran). Idag tonar entomologerna ner faran. Från och med 2012 är regelverket ändrat så att samma regler gäller i röjningsskogen som i annan skog. Högst 5 kubikmeter rått virke får lämnas per hektar, och det gäller bara granvirke som är grövre än 10 cm på bark eller tall med skorpbark."
https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... ektskador/

Användarvisningsbild

Re: Gallringsekonomi

Bammen  
#569322 Gällande aktiv enskild firma. Om man tidigare har haft en passiv EF med ca två veckors arbetad/fakturerad tid per år vid sidan av sitt ordinarie lönearbete och sedan köper en gård. Räknas då de fem avdragsgilla åren från den dagen man övergår från passiv till aktiv eller är det så att säga kört om man tidigare haft en passiv firma i en helt annan bransch långt ifrån skogsförvaltning?

Användarvisningsbild

Re: Gallringsekonomi

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569325 De 5 avdragsgilla åren får endast nyttjas en gång och förutsätter aktiv EF. Med andra ord ok för dig. Men som alltid, maila SKV och fråga, de är superbra att ha och göra med. Spar sen svarmailet ifall diskussion uppkommer om typ 4år.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsekonomi

Bammen  
#569335 Nä, jag har ju aldrig nyttjat avdragsåren förut. Verkar ju jättekonstigt om man har en liten hobbyverksamhet inom något helt annat än skog och sedan ej får dra av om man startar upp nåt aktivt. Har mailat Skatteverket men tänkte att svaret kanske fanns här också 🙂

Användarvisningsbild

Re: Gallringsekonomi

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569337
Bammen skrev:Nä, jag har ju aldrig nyttjat avdragsåren förut. Verkar ju jättekonstigt om man har en liten hobbyverksamhet inom något helt annat än skog och sedan ej får dra av om man startar upp nåt aktivt. Har mailat Skatteverket men tänkte att svaret kanske fanns här också 🙂

Svaret finns alltid på SF. Men konstigt nog väger det inte lika tungt som SKVs i skattefrågor :d

Användarvisningsbild

Re: Gallringsekonomi

Bammen  
#569341 Va?! "Det stod så på SF" håller inte i domstolen alltså? Märkligt...

Avatar Fallback

Re: Gallringsekonomi

Avslutat-02  
#569345
Bammen skrev:Va?! "Det stod så på SF" håller inte i domstolen alltså? Märkligt...

=))
Nä, men det gör inget, det gör inte det du fått från Skatteverket heller, det är alltid du som har ansvaret och får smällen. :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).