Skogsmiljö och Trädlära

Omfattande angrepp av tallstekel

1 inlägg 2217 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Omfattande angrepp av tallstekel

Torbjörn Johnsen  
#514683 Det varma vädret har gynnat tallsteklarnas utbredning. Jag har själv sett en hel del angrepp utefter Rv 40 (runt Bottnaryd m fl ställen) och här finns en artikel i Lidköpingsnytt om att det enligt Skogsstyrelsen förekommer omfattande skador på sina håll.

– Att rapporterna kommer så tätt nu och från så många olika områden tyder på att det är ett större angrepp i södra Sverige. Jag är inte förvånad eftersom det varma vädret är idealiskt för röda tallstekeln, säger Gunnar Isacsson, insektsexpert vid Skogsstyrelsen.

Tallstekeln är just nu i larvstadiet och ett angrepp kan se dramatiskt ut eftersom de äldre barren blir skadade och bruna när larverna ätit. Efter flera års angrepp kan tallen bli väldigt gles. Träden överlever dock om inte angrepp som andra skadedjur drabbar den och årets skott gör den grön igen.


Tallsteklarna äter upp alla barr utom fjolårsbarren. Om man närmar sig en tall där det är fullt tallstekelkalas ställer dom sig liksom i givakt. Kanske för att härma barr om en fara (fågel) dyker upp. Klappar man hårt i händerna i närheten brukar dom då ramla ner...

Läs artikeln i Lidköpingstidningen här.

Här finns Skogsstyrelsens pressmeddelande



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).