Öppna kategorin

Färgsystem på hus

8 inlägg 2538 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Färgsystem på hus

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514621 Det finns många åsikter om vilken sorts färg man skall välja på sitt hus...

Skrapar just nu rent mitt hus så sakteliga, och då är frågan: Linolja, alkyd eller akrylat? Alla har sina bestämda åsikt, men vad är erfarenheten från er? Jag har varken målat eller målat om hus innan, men det här med att skrapa bort all gammal färg är ju något osm jag inte vill göra igen (på det här huset). Måste man det med jämna mellanrum?

Vad har ni för erfarenheter?

Slamfärg funkar dock inte, så mycket vet jag. Hyvlad panel.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Färgsystem på hus

Tonfisk  
#514628 Det viktigaste är att ta reda på vad det är målat med för färg tidigare.
Oftast går det att analysera i en färgbutik.

Skrapa är aldrig roligt men nödvändigt. Jag skrapar aldrig färg som sitter om det inte ska bytas färgsystem.

Användarvisningsbild

Re: Färgsystem på hus

totte  
#514630 Normalt skrapar man bara bort sådant som redan sitter löst. Färgen som skall målas över tvättas med något för ändamålet avsett tvättmedel som mattar ner färgen. Kolla med färghandeln. Där det är renskrapat används grundfärg.

Det som kan behöva skrapas helt rent är vissa äldre typer av plastfärger, de som lade sig som en tät plastfolie utanpå. Det är bäst att snacka med en seriös färghandel. De utomhusfärger som säljs där numera är bra.

Linoljefärger är väl inget direkt fel på, bör förstås användas där det finns byggnadskulturskäl för det. Det finns ju de som hävdar att allt annat är fördärvet. Min åsikt är att det nog är en rätt stor del "det var bättre förr-känsla" som dikterar det. Samt erfarenheter av de nämnda plastfärgerna, som faktiskt kunde totalförstöra en fasad på några få år, genom att stänga inne fukten. Mina åsikter bara.

Avatar Fallback

Re: Färgsystem på hus

Blivande snickare  
#514635 Håller helt å hålle med Totte :)

Avatar Fallback

Re: Färgsystem på hus

Tonfisk  
#514637 Oftast blir det problem när man målat över linoljefärg med div olika sorters färg sedan läggs en modern akrylat på.
Då dras linoljefärgen bort och det blir blåsor på fasaden.
I sådana fall är det ibland det enda att helskarpa allt [emoji85].

Användarvisningsbild

Re: Färgsystem på hus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514640 Totte sammanfattade mina åsikter åxå, jag tror du får bäst hjälp av din lokala handlare
men jag är inne på en stålborstning, på med grundfärg som man satt lite kulör på och så ett lager färg.
Man kan fuska över en hel del fel så man ska inte oroa sig så mkt.

Användarvisningsbild

Re: Färgsystem på hus

rokon  
#514650 Linolja en naturprodukt
Alkyd också en produkt från naturen på så vis att den stammar från trä dvs massaindustrins tallolja
Akrylat är en plastprodukt
Linoljeprodukter samt alkydoljefärg har jag bra erfarenhet av men då främst från båtbyggeriet.
En test som jag gjorde för ca 15 år sedan på min nyrenoverade förstukvist där några m2 hyvlad ny panel användes blev lyckad.

Så utfördes den; grundning med 50% kokt linolja förtunnad med terpentin eller lacknafta ströks ganska flödigt en gång, noga med endträ. efter ett par timmar torkades överflöd bort, där det inte sugit in. Sedan efter 4 dagar så var ytan yttorr. Då en strykning med vattenbaserad alkydfärg. Har funkat jättebra i ytterskärgården utan någon flagning eller släppningar eller påväxt. En färg skall sitta i evinnerliga tider släppningar beror på att fukt trängt in bakom, det är detta som den förtunnade kokta linoljan skall hindra. Solen kan dock bryta ned färgens yta innan det går förlångt så skall den då målas igen. Om Grundarbetet är rätt utfört så skall knappt någon skrapning behövas.


Med reservation för om du har akrylatfärg sedan tidigare så föreslår jag dig alkydfärg nu då, samt en adekvat grundning.
Skälet att det ej får ligga linolja kvar på ytan är att den då segar som ett skinn, det skall endast vara så att det tränger in underlättas av förtunning.

OBS stor eldfara med kokt liolja på trasor. Skall förvaras säkert i metallkärl med lock och helst eldas upp efter dagens slut.
Ps mina hus har i övrigt endast haft slamfärg falu röd även trätjära terpentin och linolja dvs roslagsmahogny och på baksidan grått med hjälp av järnvitriol.

Avatar Fallback

Re: Färgsystem på hus

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514658 JO, jag har en bra lokal färghandlare som jag tänkte lita på. Tog med lite flagor dit, och han menade på att skrapa nog blir bäst för det är så tjock med färg.Samt att tde skulle varit gjort för 10 år sedan, på vissa ställen är det trärent utan att behöva skrapa.,.. :oops:

Han menade på att hans erfarenhet är att det går bra att ta deras vattenlösliga på gammal linolja med.

Så jag hade väl tänkt köra på det, men man får mycket tid över att grubbla när man skrapar färg...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).