Gallring

Gallringsekonomi

25 inlägg 15330 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallringsekonomi

Snapphaneb  
#514401 Jag har en fråga angående gallring och ekonomi.
Är på gång att överta en gård i södra Sverige.
Räknar med att behöva låna omkring 5 mkr.
Enligt nyligen gjord skogsbruksplan finns knappt 4000 m3 S1 och S2. Samma plan säger i avverkningsförslaget för gallring 1 600 m3.
Jag tänker så här. År 1 inleds med stor avverkning (uppdrag) ca 2500 m3.
Största andelen går till amortering, men också till inköp av en gallringsprocessor att ha bak på traktorn.
Då jag räknar med att jobba heltid utanför skogen tänker jag att en processor är bra för att hålla lite tempo på gallringsjobben.
År 2-4 genomför jag själv gallringar - av två anledningar; jag vill jobba i skogen, men också för att få en bättre ekonomi på gallringsdelen och ett litet större netto.
År 5 genomförs ånyo en liten större avverkning (uppdrag). Även det med målet att amortera.
Därefter fortsätter arbetet med gallring under år 6-9 enligt samma princip som år 2-4.
År 10 större avverkning för amortering.
Min fråga är egentligen om det ett vettigt upplägg rent principiellt utifrån att jag gärna hugger i i den egna skogen.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringsekonomi

Axl  
#514424 Det låter väl som ett trevligt upplägg! En hake är att amortering inte är avdragsgillt så det gäller att planera inkomsterna utifrån sin skatte situation. Processorn måste skrivas av på ett antal år så även där måste det fram pengar.

Avatar Fallback

Re: Gallringsekonomi

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514435 Ska du ha större netto i gallringen så är egen traktorprocessor inte vägen framåt. Traktorprocessorer har många fördelar men ökat netto är inte en av dem. Vill du jobba i skogen så visst men försök att inte lura dig till att det är ekonomiskt vettigt.
Fördelen med traktorprocessor syns i efterföljande gallringar och slutavverkning där man får nytta av de högre stående volymerna. Detta kräver dock en långsiktighet som är svår att förena med vettigt kassaflöde och belåning.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsekonomi

Snapphaneb  
#514440 Okej, men visst måste det finnas en viss logik och poäng i att försöka ta hand om gallringsskogarna själv utifrån ett ekonomiskt perspektiv?
Speciellt då också med att jag gärna inte sköter skogen från skrivbordet.
Busholle, vilka är dina bästa tips?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsekonomi

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514447 Långsiktigt är det ofta en mycket bra idé att sköta gallringen själv och om 20-30 år ser man att det trillar in pengar från de tätare och jämnare bestånden.
Men ska du få ekonomi så hade jag lagt mycket möda i att utreda vilka gallringsresurser som finns att tillgå i regionen. Vi hade skogsdag med södra och de har här tagit in en sampo skördare och den huggningen han gjort hade jag inte gjort bättre med motorsåg. Själv har jag kontrakterat en Malwa till min nästa huggning.
Det finns ett stort värde i självverksamhet men man ska inte blanda ihop det med netto i en gallring. Vill minnas att @Mangan räknade med att timpengen för motormanuell huggning låg på 50kr/h och jag tror inte den är högre för en egen traktorprocessor.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsekonomi

Snapphaneb  
#514451 Tanken med eget jobb i gallringsskogen är väl inte tänkt att utgöra någon slags hörnsten i den stora ekonomiska kalkylen. Men ett bra tillfälle att lära känna sin skog, motion, kaffe och skinksmörgås på stubbe och kanske nån krona mer över jämfört med att leja bort jobbet. Men då kanske man istället ska tänka små investeringar och köra så mycket man hinner/orkar/vill och ändå leja bort det som inte hinns med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsekonomi

Camaro1969  
#514452 min uppfattning är att du får samma betalt för virket oavsett om du lejer eller hugger själv, dvs 0:- för arbetsinsatsen

jag lägger i första hand min arbetsinsats på röjning, vet inte hur det står sig ekonomiskt men =)

Avatar Fallback

Re: Gallringsekonomi

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514453 Ska du köpa en maskin så behöver den gå någon månad heltid om året. Vill du inte lägga så mycket tid så fokusera på röjning och specialhuggning där är investeringen måttlig och förtjänsten betydligt bättre.

Tycker Camaro1969 resonerar klokt.

Det kommer säkert flera som har en helt annan åsikt än mig men när man summerar nedlagd tid för att hålla maskiner igång så ser man det orimliga i att ha semiproffsgrejer för hobbybruk.

Avatar Fallback

Re: Gallringsekonomi

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514454 Du skall köpa en gammal gård med hus och uthus, samt jobba heltid? Har du familj?

Många har svårt att få tid med familj och att renovera hus, för dig tillkommer uthus och ca 80 ha skog.

Räkna inte med att hinna gallra själv, är mitt tips. Finns kanske de som klarar det, jag hade inte gjort det.

Ekonomiskt är det inte så lönsamt. Jag hugger förstagallring ungefär 0,3 m3 i timmen, och kör ut 3 m3 i timmen. Totalt 11 timmar för ett lass. En del klarar det säker på 7 timmar, men gallringskostnad inköpt för detta lass är ca 600 kronor. Avgår lite kostnader för såg och traktor och kläder, säg lågt 150:- dvs du sparat in 600-150 = 450:- på11 timmars jobb.

Det är kul att gallra, men man blir inte rik på det.

Säg att du kör på bra och får ihop 3m3 per dag. Hur många hela dagar hinner du per säsong?

I snitt på 80 ha är det en ha förstagallring och en ha andragallring per säsong du skall hinna med. Det blir ungefär (edit: 40 ) långa dagar på 4 månader.

Mitt råd är att köpa röjsåg, planteringsborr, måttband, relaskop och höjdmätare. Om du eldar med ved i pannan, köp en motoråg och något slags transportfordon för att få hem ved. Det räcker gott för att känna tillfredsställelse!

Och varför inte gå kursen Hållbart Familjeskogsbruk i Växjö på distans?

Lycka till!

(Ändrade från 80 till 40 dagar, efter att ha funderat lite till. Stor osäkerhet såklart)
Senast redigerad av Mangan fre 08 jun 2018, 15:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsekonomi

Snapphaneb  
#514456 Vilka bra råd man får i den här tråden, tack!
Det är ju väldigt mycket som kan hända längs vägen, höjda räntor, fallande skogspriser, arbetslöshet, separationer, barn, stormar, ryggskott, ja gud ved allt.
Men att tänka utifrån någon slags övergripande strategi där slutavverkning gör stor nytta för amorteringarna medan den egna arbetsinsatsen (i vad man nu väljer att göra för insats i skogen) kan ge ett litet (inget avgörande) tillskott i vardagen.
Rimligheten i det resonemanget?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsekonomi

paan14  
#514608 Klart du ska gallra själv om du är motiverad till det. Men att sälja till skogsbolagen o tro att man kan få ekonomi i det är ju omöjligt, som tidigare inlägg. Ska du gallra själv ska du sälja massavirket som ved eller långved med ett annat pris. Att köpa grejer är bra i början, så långt likviditeten tillåter, för att ha förlustavdrag. Att köra gallring själv är bra för då kan du deklarera aktiv näringsverksamhet, vilket är viktigt. Minst 500 timmar, helst 800 h, per år i början för att få igenom det. Så en gallringsprocessor kan göra mycket nytta även innan den kommit ut i skogen. Nystartad verksamhet får även kvitta förlust upp till 100k mot förvärvsintäkt, om du köper gården, de 5 första åren. Att arbeta själv har många fördelar. Att amortera är kanske inte det som bör vara prio ett, kassaflöde ja, men avverka o gallra när det är som mest ekonomiskt lämpligt avseende priser och skogens situation o ålder är bättre. 5 miljoner i lån för skogsfastighet är väl inte så farligt. Gör en likviditetsplan först.

Avatar Fallback

Re: Gallringsekonomi

jannee  
#514647 Det där med att vara aktiv och måste jobba MINST 500 eller 800 timmar/år i skogen är rena bullshit.
Jag har ALLTID räknats som aktiv trots att jag vissa år jobbat MINDRE än 100 tim/något/några år i skogen.
Är du aktiv så är du detta varken mer eller mindre, om någon på skatteverket har andra synpunkter är det bara till att överklaga. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gallringsekonomi

ananders  
#514651
jannee skrev:Det där med att vara aktiv och måste jobba MINST 500 eller 800 timmar/år i skogen är rena bullshit.
Jag har ALLTID räknats som aktiv trots att jag vissa år jobbat MINDRE än 100 tim/något/några år i skogen.
Är du aktiv så är du detta varken mer eller mindre, om någon på skatteverket har andra synpunkter är det bara till att överklaga. :mrgreen:


Håller med dig till 100%. Var på en informationskväll gällande skatter och redovisning och en av föredragshållare sa att alla skogsägare kan räkna sig som aktiva företagare. Hans resonemang gick ut på att man inte bara ska räkna in tiden för det rena fysiska arbetet utan all tid som kan överhuvudtaget tänker och funderar på skogsinnehavet. Även när man promenerar i skogen skulle kunna räknas in som arbetstid.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsekonomi

Camaro1969  
#514688
jannee skrev:Det där med att vara aktiv och måste jobba MINST 500 eller 800 timmar/år i skogen är rena bullshit.
Jag har ALLTID räknats som aktiv trots att jag vissa år jobbat MINDRE än 100 tim/något/några år i skogen.
Är du aktiv så är du detta varken mer eller mindre, om någon på skatteverket har andra synpunkter är det bara till att överklaga. :mrgreen:


har du fått frågan av skatteverket?

annars är det enkelt att vara aktiv, om man anmält det från första början.

ungefär som att mina avdrag har gått igenom vartenda år (såklart för att de inte granskats)

en kollega hade ett ärende med en äldre dam som inte fick igenom sin deklaration som aktiv, hennes make hade tidigare haft den som aktiv..

Avatar Fallback

Re: Gallringsekonomi

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514698 För att inte tala om alla hundratals timmar som går åt till att surfa på skogsforum 😀 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).