Avverkning (slutavverkning)

Första slutavverkningen - att tänka på?

49 inlägg 22962 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

erikl  
#513996 Skriv in i avtalet att köparen återställer skador på vägar. Då brukar de även bli mer försiktiga vid transporter.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

multiw  
#514427 fick du m3 pris i fub eller fub to. Någon som har koll på vad skillnaden i % de borde vara på gran i mellersta norrland (5-6 mil in i landet) tycker allmänt att de är väldigt konstigt att de ens får förekomma så många olika volymmått vid försäljning av vår råvara. Vi råvaruleverantörer borde sätta ner foten å bestämma i vilken måttenhet virket ska mätas å säljas. Har även hört att man kan dribbla med om de ska "travmätas" eller "stockmätas" är helt övertygad att de som tjänar på denna djungel av olika försäljning sätt är virkesköparen å dess uppdragsgivare. Vad jag vet är skogen den enda råvaran man inte kan i förväg säker säga vad marknadspriset ligger på. (men jag kan ju ha missa något)
Guld, malm, pappersmassa, bomull, spannmål.... de är hur lätt som helst att kolla på nätet vad dagens kurs står i....men vad borde jag få för mina kära tallar?????.... De vore ju mera intressant att vara skogsföretagare om min förtjänst styrdes av hur jag sköter min skog, arrondering, kvalité, tillgänglighet, planering, effektivitet.....men de kanske bara är "galemattias tankar" från en helt färsk skogsägare som mig?

Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Camaro1969  
#514428
multiw skrev:fick du m3 pris i fub eller fub to. Någon som har koll på vad skillnaden i % de borde vara på gran i mellersta norrland (5-6 mil in i landet) tycker allmänt att de är väldigt konstigt att de ens får förekomma så många olika volymmått vid försäljning av vår råvara. Vi råvaruleverantörer borde sätta ner foten å bestämma i vilken måttenhet virket ska mätas å säljas. Har även hört att man kan dribbla med om de ska "travmätas" eller "stockmätas" är helt övertygad att de som tjänar på denna djungel av olika försäljning sätt är virkesköparen å dess uppdragsgivare. Vad jag vet är skogen den enda råvaran man inte kan i förväg säker säga vad marknadspriset ligger på. (men jag kan ju ha missa något)
Guld, malm, pappersmassa, bomull, spannmål.... de är hur lätt som helst att kolla på nätet vad dagens kurs står i....men vad borde jag få för mina kära tallar?????.... De vore ju mera intressant att vara skogsföretagare om min förtjänst styrdes av hur jag sköter min skog, arrondering, kvalité, tillgänglighet, planering, effektivitet.....men de kanske bara är "galemattias tankar" från en helt färsk skogsägare som mig?


var det mitt pris du undrade över så var det m3fub, för rubbet. tror inte man kan mäta fubto på massa?

Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Norrbottenstorpet  
#525909
Camaro1969 skrev:
sedan var jag tydlig med att jag ville ha ett nettopris per m3 på totalen för att kunna jämföra och för att jag är ny skogsägare, och man slipper väl även risken med felsortering mellan sortiment etc...

jag har haft kontakt med 3 bolag, sca, callans och holmen.

sca:s virkesköpare tyckte jag var ett skämt, återkom aldrig och efter mycket om och men fick jag ändå ett prisförslag, och även det var ett skämt, så jag brydde mig inte ens om att svara.

callans och holmens virkesköpare kändes båda bra, dock låg callans pris något under, tror det var ca 360:

jag försökte förhandla upp priset med dem till holmens nivå på ca 380 men det gick inte få upp priset

holmens pris gick däremot förhandla upp till närmare 400 så det vart holmen jag sålde till.

70% förskott och nu väntar jag på maskinerna som har utlovats i sommar. men de har väl lite svårt med brandrisken gissar jag.

så jobbet är inte utfört ännu, men jag hoppas att jag är nöjd även efter avverkningen gjord


Jag är en av de som jobbade häcken av mig under sommaren pga skogsbränderna, så mina avverkningsbeslut har inte gått fort. Nu är i alla fall fem anbudsförfrågningar ute, varav ett besvarat. Har precis som du frågat om leveransrotköp, sortimentnetto, för att kunna jämföra anbuden. Efter en första "förhandlingsomgång" in blanco, får vi börja diskutera värdeaptering, vägskador, markskador, avlägg, betalningsplan och optioner för återbeskogning (läs pris på markberedning och plantor/plantering).

Är det någon som har något standardavtal som säljare - som inte ursprungligen är storindustriernas formuleringar att bjuda på? (Anonymisera om så behövs)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).