Avverkning (slutavverkning)

Förstörda gamla gångstigar och vägar

36 inlägg 12456 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

dotcom  
#514266
Mangan skrev:Läs gärna skogsvårdslagen, paragraf 30.

"Bemyndigandena i första och andra styckena medför inte befogenhet att meddela föreskrifter som är så ingripande att pågående markanvändning avsevärt försvåras. Lag (2010:930)."

Menar du att markanvändningen genom myndighetsbeslut i åsikten
Ingvar52 skrev:Men den som sätter ut vimplar, borde kanske fundera lite om det är så lyckat att totalförstöra stigar som folk använt till promenader i decennier.
avsevärt försvåras? Är det en så gammal och allmänt frekventerad stig borde den vara känd och hänsyn borde tas. Risa överfarter, städa efter sig. Dra om tekniskt möjligt basväg bredvid. Återställ skador. Men för all del, jag kan ha fel.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

skogaliten  
#514269 Men pratar ni inte om två (kanske flera?) olika saker? Så det blir lite "förbi" varandra.

Dels så finns det anlagda vandringsleder, ofta, som någon sa, följer de skogsbilvägar eller andra "vägar"/etablerade stigar, och dessa finns nästan alltid utmärka på kartor.

Men så finns det också vägar och stigar, som inte alltid finns utmärkta på kartor, brukningsvägar från det "gamla" jordbruket och skogsbrukets tid bl.a., och som är nog så viktiga för den enskilde skogsägaren, som bor på fastigheten och som faktiskt använder sin skog till vardags, för vandring, hundrastning, för att nå fiskeställen, för svamp- eller bärplockning eller för hästkörning t.ex.

Jag har varit med om att den senare typen av väg/stig, trots tydlig tillsägelse till planläggaren och även ordentlig koll i fält, fullständigt har spolierats vid gallring eller avverkning, trots markering på karta. Utan att det funnits någon snö som hindrat maskinförare att se stigen/vägen.

Min misstanke, är att de flesta maskinförare att noggranna, och faktiskt håller koll, och avstår från att "förstöra vägar", men att det finns en och annan som inte är lika samvetsgrann alls, och som helt enkelt "gör på lättaste sättet.

Användarvisningsbild

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

dotcom  
#514270
skogaliten skrev:Men pratar ni inte om två (kanske flera?) olika saker? Så det blir lite "förbi" varandra...


Jo, jag tror du har rätt.

Avatar Fallback

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514271
dotcom skrev:[ Är det en så gammal och allmänt frekventerad stig borde den vara känd och hänsyn borde tas. Risa överfarter, städa efter sig. Dra om tekniskt möjligt basväg bredvid. Återställ skador. Men för all del, jag kan ha fel.


Nej, jag pratar om vandringsled som går på vägar som anlagts för skogsbrukets behov.

Att man måste göra två basvägar bredvid varandra kan knappast vara avsikten, det blir ju dubbelt så mycket påverkan på miljön i så fall. Eller mer, om den först drogs där terrängen var som bäst, och man sedan måste köra ner i surhålen bredvid...

Oftast behöver m'an risa dessa basvgar på sina ställen för att skona miljön, och då får vandrarna finna sig i det.
Senast redigerad av Mangan ons 06 jun 2018, 20:00, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514274
dotcom skrev: det blev samma språkbruk i din replik, brukar och vanligen.


Det var inte slumpmässigt.

Användarvisningsbild

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

dotcom  
#514278 Ja då får jag väl vika ner mig då, du har vandringsleder anlagda på basvägar för skogsbrukets behov, jag har basvägar anlagda på fäbodleder och gamla vandringsvägar/stigar. Men du har rätt, vi skiter i hänsynen, det blir väl bäst så. Jag har lärt mig fel och i så många år fört dessa villäror vidare till blivande maskinförare och entreprenörer, jag ber om ursäkt. Bort med stigar och vandringsleder från skogsmarken, fram för körskador och egenmäktighet!

Avatar Fallback

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514286 Stackare...

Användarvisningsbild

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

dotcom  
#514292
Mangan skrev:Stackare...
[emoji106]

Avatar Fallback

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

Brorsan  
#514295 Den här diskussionen blir lika omöjlig som när jag diskuterade odligngsrösen med länsstyrelsen:
1. Gamla odlingsrösen får inte röras. Du får inte lägga dit nya stenar eller ta bort.
2. Du får göra ett nytt stenröse om du plockar sten. Kan vara anmälningspliktigt om det är stort (kan räknas som avfall).
Mina frågor till tjänstemannen: När blir det nya stenröset ett odlingsröse som inte får röras?
Hur ofta måste det läggas på sten för att det ska anses i bruk?
Blir det plötsligt, efter ett visst antal år från anläggandet, ett orörbart odlingsröse?
Jag fick inga svar på mina frågor.

När lagstiftning och sunt förnuft inte stämmer ihop blir det fel!
Olle

Användarvisningsbild

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

dotcom  
#514303
Brorsan skrev:Den här diskussionen blir lika omöjlig som när jag diskuterade odligngsrösen med länsstyrelsen:
1. Gamla odlingsrösen får inte röras. Du får inte lägga dit nya stenar eller ta bort.
2. Du får göra ett nytt stenröse om du plockar sten. Kan vara anmälningspliktigt om det är stort (kan räknas som avfall).
Mina frågor till tjänstemannen: När blir det nya stenröset ett odlingsröse som inte får röras?
Hur ofta måste det läggas på sten för att det ska anses i bruk?
Blir det plötsligt, efter ett visst antal år från anläggandet, ett orörbart odlingsröse?
Jag fick inga svar på mina frågor.

När lagstiftning och sunt förnuft inte stämmer ihop blir det fel!
Olle
Det finns en del svar på dina frågor. Om du väntar längre än ett år med att fylla på röset kan det bli ett röse som inte får röras. Minst årligen bör det fyllas på, dock inte med för stora stenar.. Din nya stentipp blir troligen inget kulturvärde, MEN kan få biotopskyddsstatus om du missar att fylla på ett år [emoji106] källa: https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... -04-15.pdf

Användarvisningsbild

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

Erre  
#514307
Brorsan skrev:Den här diskussionen blir lika omöjlig som när jag diskuterade odligngsrösen med länsstyrelsen:
1. Gamla odlingsrösen får inte röras. Du får inte lägga dit nya stenar eller ta bort.
2. Du får göra ett nytt stenröse om du plockar sten. Kan vara anmälningspliktigt om det är stort (kan räknas som avfall).
Mina frågor till tjänstemannen: När blir det nya stenröset ett odlingsröse som inte får röras?
Hur ofta måste det läggas på sten för att det ska anses i bruk?
Blir det plötsligt, efter ett visst antal år från anläggandet, ett orörbart odlingsröse?
Jag fick inga svar på mina frågor.

När lagstiftning och sunt förnuft inte stämmer ihop blir det fel!
Olle

Mm. Som bonde får man hoppas att stenen oxå växer så man kan plocka ur marken och fylla på varje år annars får man tippa på ett nytt ställe varannat år. 8-} 8-}

Användarvisningsbild

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

dotcom  
#514310
Erre skrev:
Brorsan skrev:Den här diskussionen blir lika omöjlig som när jag diskuterade odligngsrösen med länsstyrelsen:
1. Gamla odlingsrösen får inte röras. Du får inte lägga dit nya stenar eller ta bort.
2. Du får göra ett nytt stenröse om du plockar sten. Kan vara anmälningspliktigt om det är stort (kan räknas som avfall).
Mina frågor till tjänstemannen: När blir det nya stenröset ett odlingsröse som inte får röras?
Hur ofta måste det läggas på sten för att det ska anses i bruk?
Blir det plötsligt, efter ett visst antal år från anläggandet, ett orörbart odlingsröse?
Jag fick inga svar på mina frågor.

När lagstiftning och sunt förnuft inte stämmer ihop blir det fel!
Olle

Mm. Som bonde får man hoppas att stenen oxå växer så man kan plocka ur marken och fylla på varje år annars får man tippa på ett nytt ställe varannat år. 8-} 8-}
[emoji106]

Avatar Fallback

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

Brorsan  
#514322 Finna det någon liknande idioti gällande stigar?
Olle

Avatar Fallback

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

Brorsan  
#514328
dotcom skrev:
Brorsan skrev:Den här diskussionen blir lika omöjlig som när jag diskuterade odligngsrösen med länsstyrelsen:
1. Gamla odlingsrösen får inte röras. Du får inte lägga dit nya stenar eller ta bort.
2. Du får göra ett nytt stenröse om du plockar sten. Kan vara anmälningspliktigt om det är stort (kan räknas som avfall).
Mina frågor till tjänstemannen: När blir det nya stenröset ett odlingsröse som inte får röras?
Hur ofta måste det läggas på sten för att det ska anses i bruk?
Blir det plötsligt, efter ett visst antal år från anläggandet, ett orörbart odlingsröse?
Jag fick inga svar på mina frågor.

När lagstiftning och sunt förnuft inte stämmer ihop blir det fel!
Olle
Det finns en del svar på dina frågor. Om du väntar längre än ett år med att fylla på röset kan det bli ett röse som inte får röras. Minst årligen bör det fyllas på, dock inte med för stora stenar.. Din nya stentipp blir troligen inget kulturvärde, MEN kan få biotopskyddsstatus om du missar att fylla på ett år [emoji106] källa: https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... -04-15.pdf

Det finns väl bara ett land i världen, med dess byråkrater, som kan skriva en föreskrift på 12 sidor om en stenhög!!!
Jag tycker det säger allt om byråkratin i landet.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

dotcom  
#514329
Brorsan skrev:Finna det någon liknande idioti gällande stigar?
Olle
Både och då även den ska vara en lämning efter människors verksamhet under forna tider, som har tillkommit genom äldre tiders bruk och är varaktigt övergiven samt tillkommen före år 1850. En fäbodstig eller kyrkstig skulle funka som skyddsvärd om den är varaktigt övergiven. Men det är den ju inte till de delar den omvandlats till bilväg/skogsbilväg tex.
Jag har en bekant som grovbrutet en väg av fäbodstigen på sin mark, det lär inte varit tillåtet i dag men är nog preskiberat. Mer att läsa om vägar och vilken hänsyn som anses lämplig finns på sidan 13-14 här https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... en-pdf.pdf
På sidan 3-4 kan du läsa lite om odlingsrösena också. Fornminnesklassade hålvägar hyser dock kraftigare skydd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).