Traktorer och processorer

John Deere ökar, Valtra tappar i traktorregsitreringen

8 inlägg 3464 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

John Deere ökar, Valtra tappar i traktorregsitreringen

Torbjörn Johnsen  
#514088 Tidningen Jordbruksaktuellt redovisar registreringsstatistik för lantbrukstraktorer. Siffrorna för maj månad visar att Valtra som tidigare varit marknadsledare på den svenska marknaden tappar allt mer i förhållande till främst John Deere som verkar ligga stadigt som marknadsetta i Sverige numera. Totalt ökade registreringarna i maj 2018 jämfört med samma månad i fjol men minskade något jämfört med april i år.

Vad tror ni det här relativt snabba och kraftiga marknadsförskjutningen mellan Valtra och John Deere beror på? Har det med produktutbudet att göra eller handlar det om skillnader i ÅF- & Serviceorganisation? Är det något som kommer att påverka hur det ser ut i skogen också framöver?

Läs hela artikeln här.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: John Deere ökar, Valtra tappar i traktorregsitreringen

Chuck Norris  
#514175 Jag tror det beror på att de små kombinerade jord-skogsbruken försvinner i ett rasande tempo. För ett antal år sedan så fanns det en Valtra/Valmet med huggarvagnen på nästan varje gård i mina trakter. Man kunde höra motorsågar i skogen. Nu har motorsågen tystnat och de sista små jordbruken läggs ner, kvar finns några få storbönder som arrenderar all mark. Storbönderna köper mer utpräglade jordbrukstraktorer som John-Deere, Clas mfl och i skogen körs det i princip enbart med skogsmaskiner. (Jag kan faktiskt inte minnas när jag såg en självverksam skogsägare göra skogsarbete för egen hand)

Avatar Fallback

Re: John Deere ökar, Valtra tappar i traktorregsitreringen

Amatörhuggare 62  
#514184 Och på den tiden, var det många Valtra A. Som hjälpte upp statistiken.

Användarvisningsbild

Re: John Deere ökar, Valtra tappar i traktorregsitreringen

sundelius  
#514186
Chuck Norris skrev:Jag tror det beror på att de små kombinerade jord-skogsbruken försvinner i ett rasande tempo. För ett antal år sedan så fanns det en Valtra/Valmet med huggarvagnen på nästan varje gård i mina trakter. Man kunde höra motorsågar i skogen. Nu har motorsågen tystnat och de sista små jordbruken läggs ner, kvar finns några få storbönder som arrenderar all mark. Storbönderna köper mer utpräglade jordbrukstraktorer som John-Deere, Clas mfl och i skogen körs det i princip enbart med skogsmaskiner. (Jag kan faktiskt inte minnas när jag såg en självverksam skogsägare göra skogsarbete för egen hand)

Word

Användarvisningsbild

Re: John Deere ökar, Valtra tappar i traktorregsitreringen

loppan  
#514203 Nu är det svårt att förstå att Valmet 405 var den mest sålda traktormodellen i nästan ett decenium.

John deere har även byggt upp ett bra återförsäljarnät med hög servicenivå,viktigare än någonsin.

Användarvisningsbild

Re: John Deere ökar, Valtra tappar i traktorregsitreringen

JohannesG  
#514204 Jag och min far är kvar som skälvverksamma skogsägare, och så vill jag att det ska förbli. Även grannen hugger själv. Det är ju både roligt och nyttigt. Så nog finns det skälvverksamma kvar. Men de minskar, tyvärr. Dock har inte vi bidragit till valtras siffror.

Avatar Fallback

Re: John Deere ökar, Valtra tappar i traktorregsitreringen

alfha  
#514279 Vad jag har hört så har valtra haft leveransproblem med o få fram nya A-serien.
Sen har det varit turbulent på maskinsidan i sverige.
Har även hört att JD legat bra till i pris.

Avatar Fallback

Re: John Deere ökar, Valtra tappar i traktorregsitreringen

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514281 John deere 1140 4wd var verdens beste traktor! Den og massey 135!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).