Socialt (mer om oss)

Kolla din säkerhet online, enkelt

8 inlägg 2471 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kolla din säkerhet online, enkelt

Fredrik Reuter  
#514011 I och med införandet av de nya reglerna om dataskydd i GDPR så har viktiga frågor som vad man delar med sig av utan att veta om det och hur säker man egentligen är online ställts på sin spets.

Detta är, hur tråkigt det än må låta, otroligt viktigt. Det kommer hjälpa oss internetanvändare att surfa snabbare men främst säkrare och det kommer rensa upp bland de aktörer som inte betett sig värst bra hittills.

I Skogsforums arbete med GDPR så har jag bland annat använt mig av den Svenska tjänsten:

https://webbkoll.dataskydd.net/sv

Webbkoll är en helt fri och säker tjänst där man enkelt kan klistra in länkar till de sajter man besöker ofta för att se hur dessa sajter klarar sig ur ett säkerhetsperspektiv.

Så, mitt råd är att du ger dig själv några minuter och testar detta verktyg mot de sajter du använder mest frekvent. Skriv sedan gärna här vad du testat och hur utfallet blev (en hint, det ska bli så grönt det bara går).




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Kolla din säkerhet online, enkelt

åberg  
#514012 Intressant. 👍

Användarvisningsbild

Re: Kolla din säkerhet online, enkelt

Fredrik Reuter  
#514013 Ja, visst är det! 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Kolla din säkerhet online, enkelt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514014 Och för att fylla på med information, de som ligger bakom dataskydd.net det är en ideell förening startad av två i Piratpartiets ledning.

Användarvisningsbild

Re: Kolla din säkerhet online, enkelt

Fredrik Reuter  
#514018 Ja, det borde garantera att tjänsten i sig inte hamstrar data om oss...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kolla din säkerhet online, enkelt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514023 Man använda sig av en webbläsare som heter Cliqz. Den begränsar insamlingen av data.

Avatar Fallback

Re: Kolla din säkerhet online, enkelt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514050
Fredrik Reuter skrev:Ja, det borde garantera att tjänsten i sig inte hamstrar data om oss...


Tveksamt om det garanterar att tjänsten är politiskt obunden dock...

Användarvisningsbild

Re: Kolla din säkerhet online, enkelt

Fredrik Reuter  
#514067 Förvisso. Men jag tror inte att syftet är att driva politik med denna tjänst. Då borde sajten fokusera på internetleverantören som delar kunddata med filmindustrin, typ.

Iis har ju grundfinansierat testsajten också. Jag tror inte organet för .SE toppdomänen skulle ge sig in i nåt sådant.

https://www.iis.se

Testet kunde säkert vara mer omfattande, men det viktigaste finns ändå med.

Testa gärna ni som inte gjort det!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).