Skogsröjning

Er dag i skogen

10 inlägg 6534 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Er dag i skogen

Larsberghagen  
#512560 Hej! :)

Undrar hur ni som är proffs avverkar en dag.
Har bara haft kontakt med 2 professionella röjare och de har HELT olik syn på yrket.

Den ena är en gubbe på 75 med adhd eller nåt.
Han körde 8 timmar. Minst. Han åt inte och hade väl inte någon rast heller att tala om.
Han drack kaffe!
Gubben snackar inte skit. Han är på riktigt. Han röjer fortfarande lite och det går undan.
Gillar honom skarpt. Trevlig och glad person med en koncentration på 4 sekunder.

Den andra är väl kanske 35 och röjer maj tom oktober. Lite längre om snön tillåter.
Han röjer 2 timmar, byter om, äter och vilar i 1 timme, röjer i 2 timmar, byter om, äter och vilar i 1 timme och röjer i 2 rimmar.
Blir 6 timmar röjning.

När gubben får höra om 35-åringens upplägg, skrattar han och tycker att det är bara trams.

Jag har röjt kanske 18 hektar och då lyckades jag komma upp i 6 timmar effektiv röjning. Det va åt gubben och det va fruktansvärt eftersatt har jag förstått efteråt. Ingen bod. I november när snön kom fick jag ge upp då jag inte fick upp värmen efter jag ätit.

Hur gör ni och hur många timmar tar ni betalt för? Som 35-åringen, han måste ju ta betalt för 8 timmar fast det blir 6 timmar kört?
Sen om det är pris per hektar spelar ju ingen roll tycker jag. Hektarpriset måste ju baseras på hur stor timpenningen är.

Har snart möjlighet att röja 1 eller 2 månader. Är ett test för att se hur kroppen orkar med. Även det monotona är en utmaning tycker jag.
Men en vettig miljö och en rimlig ersättning gör det ju roligare.
Skulle kunna vara ett sätt för mig att komma tillbaka i livet. Om jag tex nästa år kan börja röja på riktigt.

Vänligen



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Er dag i skogen

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512602 Må ha med skikkelig nista og te eller kaffi, er heller ikkje meininga at du skal jobba deg ihel, alt med måte.

Användarvisningsbild

Re: Er dag i skogen

Larsberghagen  
#512671 Tack för svaret.

Jag förstår att röjsågen inte är igång 8 timmar per dag.
Slipa, tanka, gå från och till bilen, gå till och från boden. Det kan ju ta 15 minuter bara att ta sig fram till sågen på morgonen.

Börjar dagen när ni kliver ur bilen?
Hur många timmar går en såg per dag?
Hur är "anställningsvillkoren"?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Er dag i skogen

rejser  
#513591 Nu är ju jag allt annat än proffsröjare, men man vet ju hur lätt det är att tappa fokus när man går länge med något enformigt. Tycker 2h och sedan paus låter jäkligt vettigt för att hålla fokus och göra ett bra jobb i längden. Inte säkert att man får mindre gjort för det om man är effektivare den tid man jobbar aktivt...
Men vet precis vilka sega gubbar du syftar på. Den segheten finns inte idag :)

Användarvisningsbild

Re: Er dag i skogen

Skogsfix  
#513603 Jag röjer en tank det tar ca 1tim 30min sen tar jag en paus på 10min sen fortsätter jag. Mellan 4-5 tankar sågar jag per dag. Har märkt att destu längre man pausar destu latare blir man. Ät alltid någonting under pausen så orkar du nog bra.

Användarvisningsbild

Re: Er dag i skogen

plax  
#513611 Jag startade igång nu i vår att röja på entrepenad. Har funderat ut en prissättning utgående från pris /tank. Skogsägarna har varit väldigt nöjda med det systemet. Och jag också 😀

Avatar Fallback

Re: Er dag i skogen

RHalvars  
#514409 Går längst upp på trakten och lämnar ryggsäck + bensin en bit ifrån bakänden (längst från väg). Fyller såg och flaskbälte (1,5 liter Xtra= totalt 3 tankar). Jobbar nedåt ca 3 timmar/ 3 tankar. Lunch på ryggsäcken ca 45-60 min och tankning av flaskor och såg (om man kommit ända ner till bensinet). Efter rasten flyttas grejerna ner en bit och röjningen fortsätter neröver i 4 timmar sen hemfärd. Varma dagar blir det en extra kvart runt 13. Så ser det ut för det mesta för oss även om det är ett ganska varierat jobb.

Användarvisningsbild

Re: Er dag i skogen

Larsberghagen  
#515456 Tack för era svar! :)

Betalt per tank va konstigt tycker jag.
Jag skulle nog tacka nej till det som kund.

Betalt per timme eller hektar borde uppskattas mer skulle jag tro. Det är tydligt.
Per hektar baseras ju också på vad som är rimligt att hinna med per timme.

"Jag vill ha 487 + moms per tank för det tar cirka 1 timme och 15 minuter att köra upp tanken."
Om verkligen kunden förstår den prissättningen tror inte jag de vill ha den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Er dag i skogen

Santalas  
#515479 Kul tråd!

Röjer på entreprenad varje dag, året om! Blir ungefär som 2h-systemet nämnt ovan[emoji14] blir ju som sagt aldrig 8h effektiv röjning. Brukar ha som mål att hinna med ca 1ha i ungskog och ca 3ha i exempelvis Hyggesrens per dag! Om det inte är fruktansvärt eftersatt då såklart...

Avatar Fallback

Re: Er dag i skogen

hpskog  
#515483 Det viktigaste är väl hektarpriset och röjningsresultatet. Jag skulle hellre betala 450kr/timme till någon som röjer 1 ha på 6 tim, än någon som fakturerar 350 kr för 8 tim. Men kvaliten är förstås viktigast.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).