Motorsåg och handhållet

Jonsered 2045

22 inlägg 17426 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered 2045

lodjuret  
#146825 har kommit över en 2045.

minimalt använd, gissar på runt 50 h totalt men den är 15-20 år gammal men förvarad i garage då den inte har används.

det som oroar lite är tidigare ägares oljeblandning (känns som 50-50 att det varit rätt hela tiden, troligare för fet än utan) samt att jag vet att han slarvat med kedjeoljan i en annan såg.

mitt problem är att den ej startar, har dock inte gjort något större försök.

tänker byta tändstift (har laddat ner manualen och resevdelskatalogen) och rengöra den om nån vecka, men om inte det fungerar har någon något förslag på andra troliga fel?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045

totte  
#146838 Vanligast, gammal bensin eller rester av det i tank, ledningar, förgasare. Ofta gamla hårdnade membran i förgasaren.

Efter att ha bytt stift: Häll en tesked bensin på luftfiltret och ryck i snöret. Den bör då i varje fall hosta till och kanske gå några varv. I så fall så vet du att den tänder och då är det att gå igenom hela bränslesystemet och troligast skaffa en renoveringssats till förgasaren och byta slangar.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045

viktor meck  
#146847 håller med totte. hade en 2050. samma såg fast större cylinder. och den gick riktigt bra. men gör som totte säger. töm ut den gamla bensinen och gör rent förgasare och kolla över allt annat så borde den starta. lycka till. berätta gärna hur det gick :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045

lodjuret  
#147822 ok
lika bra att skaffa en renoveringssats då, är det mycket bök att byta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 2045

Phantom  
#147846 Näe, inte specielt mycket bök. Var bara nogrann då går det bra.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045

totte  
#147878 Håll noga koll på hur allting sitter när du plockar isär förgasaren, det är väldigt lätt att sätta packningar och membran i fel ordning om man inte antingen har en IPL eller skriver/ritar hur det satt.

I övrigt är det som Phantom säger inte alls knepigt.

Här finns beskrivning: http://www.zamacarb.com/tsf_disassemblyc1u.html

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2045

Ile62  
#148460 Det är lite trångt att få förgasaren tillbaka. Se till, ett du vet hur gasvajern sitter i rätt läge. Choken måste också sättas i sitt hål innan man skjuter förgasaren in. Bensinslangen kommer underifrån till förgasaren. För att ha den inte vikat, har jag först skjutat det lite in i bensintanken. Endast därefter skjutas förgasaren på sin plats. Jag drar den tillbaka till förgasaren med en smal tång efter att förgasaren sitter redan på sin plats. Tätningen mellan förgasaren och plastikstödet på cylindersidan är lite knepig att hålla i rätt läge när man skruvar in förgasaren. Akta för, att impulshålet i tätningen kommer rätt i nedre delen av kontakten mellan förgasaren och stödet. Om hålet sitter felt, startar sågen aldrig.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045

lodjuret  
#152167 har börjat att rengöra den den nu men det går lite långsamt då det inte är mycket värme där jag håller till.

hur mycket "glapp" ska det vara i dämpningen för handtaget?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045

EssoJ  
#513599 Lyfter tråden eftersom jag fått överta en Jonsered 2045 Turbo (vad nu Turbo står för i detta sammanhang) av en gammal släkting. Sågen går inte och jag får ingen gnista. Ohmmätning med en enkel multimeter mellan tändstiftskontakt och jord ger 5 kohm. Mellan stiftet på tändmodulen, med öppen stoppbrytare, ger 220 ohm med sluten brytare 0 ohm.
Ska man misstänka tändmodulen ändå? Den kostar ju en del så man vill ju inte byta i onödan på en såpass gammal såg, men den hade varit bra att ha extra. Den har bra komp och är fin i kolven, vad man kan se genom insug och utblås.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045

totte  
#513607 Ohm-mätning på elektroniska moduler säger vanligen inte mycket, om det inte mäter till ren kortslutning. Men finns det inga kabelfel och tydligen inte heller fel på stoppbrytaren så är nog tändmodulen körd.

Turbo, ja det är ett sätt att ordna luftströmmen så luftfiltret skall hålla sig lite renare. Har alltså inget att göra med motoreffekt så att kalla det för turbo är bara ett PR-trick kan man väl säga.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045

EssoJ  
#513610 Tack för input. Blir väl till att hosta upp en tusing för en nu tändmodul.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045

totte  
#513622 Eftersom den verkar vara i fint skick i övrigt så är den klart värd det. En bra såg i lagom storleksklass för lite universalbruk.

En sak, testa först med nytt tändstift, om du inte redan gjort det. Bara för att vara säker.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045

EssoJ  
#513633 Har testat med nytt stift och fick till en början gnista med hjälp av att köra den med en borrmaskin. Efter att ha bytt membran i förgasaren och satt ihop allt prövade jag igen med borrmaskin men så vart det ingen gnista. Åldern gör ju att tändmodulens isoleringar kan ha gett upp så det blev ett nyköp. Hoppas det går att ruska igång den.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513640 Borrmaskin ger inte alltid varv så det räcker.
Bättre o dra i starten.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045

johan eriksson  
#513643 Tändspole går att hitta för dryga 300 plus frakt.
Sågen är samma som Husqvarna 45

https://www.dlastore.com/e_store/igniti ... y-vec.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).