Skogsekonomi

Köpa skogsmark eller skogsbolag

10 inlägg 7370 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa skogsmark eller skogsbolag

Vilsten  
#513571 En fundering kring skogsköp jag ofta får...

Jag är ägare till en mindre skogsfastighet som jag köpt ut i samband med förtida arv. Ibland funderar jag på att utöka och köpa på mig mer skog. När man tittar på skogspriser i mitt område så landar billiga skiften ofta mellan 350-400 kr/kubik. Om jag istället köper Tex Holmen får jag skog till ca 290kr/kubik och ett gäng fabriker på köpet.

Många skulle nog tänka att det vore en bra affär att låna upp till ca 70% för att köpa mer mark. Tex köpa skog för 2 milj med lån på 1,4milj.

Men få skulle tycka det vore smart att köpa holmen aktier för 200 000 kr och låna 140 000 kr.

Varför tänker vi så? Och hur ska jag övertyga mig själv att köpa grannskiftet när skogsbolaget är mycket billigare?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Köpa skogsmark eller skogsbolag

uffejohan  
#513588 Tja, du kan ju fundera på vilket som du mår bäst av.....sitta på en stubbe i din egna skog, dricka en kopp kaffe och vara svett efter ett röj- eller gallringspass, eller nervöst följa börskurserna varje dag via ex.vis Nordnet.....

Avatar Fallback

Re: Köpa skogsmark eller skogsbolag

Hanatorp  
#513592
Vilsten skrev:En fundering kring skogsköp jag ofta får...

Jag är ägare till en mindre skogsfastighet som jag köpt ut i samband med förtida arv. Ibland funderar jag på att utöka och köpa på mig mer skog. När man tittar på skogspriser i mitt område så landar billiga skiften ofta mellan 350-400 kr/kubik. Om jag istället köper Tex Holmen får jag skog till ca 290kr/kubik och ett gäng fabriker på köpet.

Många skulle nog tänka att det vore en bra affär att låna upp till ca 70% för att köpa mer mark. Tex köpa skog för 2 milj med lån på 1,4milj.

Men få skulle tycka det vore smart att köpa holmen aktier för 200 000 kr och låna 140 000 kr.

Skog är trög i sina värderörelser. Inte så konstigt då det tar upp mot 100 år för skogen att bli mogen. Företag lever å andra sidan i kvartalskapitalismen. Det vill säga det som du köpte för dyra pengar i förra kvartalet kan ha tappat större delen av sitt värde i nästa kvartal.

Varför tänker vi så? Och hur ska jag övertyga mig själv att köpa grannskiftet när skogsbolaget är mycket billigare?

Avatar Fallback

Re: Köpa skogsmark eller skogsbolag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513593
uffejohan skrev:Tja, du kan ju fundera på vilket som du mår bäst av.....sitta på en stubbe i din egna skog, dricka en kopp kaffe och vara svett efter ett röj- eller gallringspass, eller nervöst följa börskurserna varje dag via ex.vis Nordnet.....


Eller slita med plantering för 100 kr/timme och undra om det blir blodpudding denna vecka med, eller sitta hemma i fåtöljen och se pengarna växa...

Att jobba i skogen då och då är rätt kul, men för att få ihop pengar måste man ha myyyycket skog, eller jobba åt andra. Och då är det inte lika roligt längre...

@Vilsten, bra fråga. Jag tror det är så att aktiekursen inte avspeglar skogens avkastning, utan det är vidareförädlingen som spelar roll. Så kursen är mer instabil än skogen. Ungefär som att sågverk kan gå lika bra med eller utan äga skog. Hade hellre köpt aktier i Derome än i Holmen, tex.

Avatar Fallback

Re: Köpa skogsmark eller skogsbolag

jannee  
#513594 Finns ett ordspråk som säger:
Man ska aldrig lägga alla ägg i samma korg.

En liten "lagom" stor skogsfastighet är aldrig fel.
Är dock inte helt optimalt om du MÅSTE lägga ned all din fritid på skötsel

Äga aktier i lite helt olika branscher är heller inte fel.
Satsa på aktier med HÖG utdelning eller aktier som förväntas öka betydligt i värde är ett annat spörsmål.

Avatar Fallback

Re: Köpa skogsmark eller skogsbolag

Vilsten  
#513595
uffejohan skrev:Tja, du kan ju fundera på vilket som du mår bäst av.....sitta på en stubbe i din egna skog, dricka en kopp kaffe och vara svett efter ett röj- eller gallringspass, eller nervöst följa börskurserna varje dag via ex.vis Nordnet.....

Fast röjning så det räcker och blir över har jag redan ändå. De mjuka värdena i att äga skog tror jag störst i den första bit man köper. Tex känslan av att gå i MIN skog och att sätta mig och dricka kaffe på samma sten som min farfars får gjorde. Den känslan vet jag inte om den blir större med ett till köp. Ändå finns det något som säger mig att skog det är en bra investering. Men undrar ofta om det verkligen är en rationell tanke?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa skogsmark eller skogsbolag

Bax  
#513596 Om du bara säljer den medan du lever är det en bra investering, för dig, men de flesta har en tendens att fortfarande äga skogen när de dör.
Då blir det en bra investering för arvingarna.
Det är lättare att skiljas från aktier än från "farfars" skog.

Avatar Fallback

Re: Köpa skogsmark eller skogsbolag

uffejohan  
#513600 Det ena utesluter inte det andra kanske i lagom proportioner.... Jag köpte SCA för ett halvår sen, betalade 73 kr, idag står de i 100, uppgång 35%, dessutom kan jag fika på min stubbe....

Användarvisningsbild

Re: Köpa skogsmark eller skogsbolag

Søren Fischer  
#513609 Hejsan Vilsten,

Jeg kender ikke meget til svensk skovbrug, men:

At låne 1,4MSEK til en investering på 2MSEK er risikomæssigt en ganske stor gearing!
Hvis du er tilfreds med størrelsen og placering af din nuværende arvede skov og ikke skal leve af skovdrift ville jeg placere de frie midler på 600.000SEK i en branche der grænsende til ukorreleret med skov (herunder skov-aktier). Jeg tvivler på at forrest beats stocks :smile:
Mvh
Søren

Användarvisningsbild

Re: Köpa skogsmark eller skogsbolag

Skogz  
#646441 Intressant och högst relevant frågeställning. Problemet med att köpa aktier istället för en riktig skogsfastighet är att du till stor del måste finansiera köpet med eget kapital. Har du 250.000 kr så kan du köpa en fastighet värd 1 miljon med 75% belåning.
Har du 250.000 kr så kan du bara köpa aktier i Holmen för 250.000 kr. På sin höjd med aktiebelåning kanske du kan köpa aktier för 350.000.

Det är mycket enklare att få hävstång med en investering i en riktig fastighet. Visst, du kan ta blancolån för att köpa aktier men då får du en ränta som landar på 4-6% och då lönar sig inte riktigt affären tillräckligt mycket.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).