Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hjälpkolv till tippflak

11 inlägg 6080 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälpkolv till tippflak

Jole  
#512166 Jag sitter här som fullständig hydraulik-novis och grubblar. Har som bekant en Alstor 821 och Alstors hydrauliska tippflak.
Saken är den att tippkolvens geometri är ganska kass i bottenläget. Kolven ligger nästan horisontellt och orkar inte lyfta ett fullastat flak ur bottenläget. Om flaket bara kommer upp 20cm är det inga problem. Att flytta kolvens infästningar låter sig inte göras så jag funderar på om jag kan montera en liten kolv antingen i chassit eller under flaket för att hjälpa till att komma förbi den svaga biten av rörelsen. Har sett liknande lösningar på lastbilar. Grövre tippkolv är ett alternativ men det känns lite onödigt dyrt och tungt då jag måste kunna montera den av och på relativt enkelt.
Behöver man nån tryckberoende fördelningsventil eller går det att koppla båda cylindrarna parallellt så oljan av sig självt går till den cylinder som kan röra sig?

1526468389_1503167793_20170818_184935.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälpkolv till tippflak

källefall8  
#512168 Du skulle kunna ha en kort cylinder längst fram som hjälper till dom första 20cm den skulle då inte vara fäst i flaket utan bara i ramen. Om du placerar den i framkant av flaket behöver den inte vara stor alls då det inte blir ngn hävarm att ta hänsyn till. Du kan parallellkoppla denna, oljan kommer gå lättaste vägen, när hjälpcylindern är i topp stiger trycket i huvudcylinder och tar vid.

Avatar Fallback

Re: Hjälpkolv till tippflak

Jole  
#513388
källefall8 skrev:Du skulle kunna ha en kort cylinder längst fram som hjälper till dom första 20cm den skulle då inte vara fäst i flaket utan bara i ramen. Om du placerar den i framkant av flaket behöver den inte vara stor alls då det inte blir ngn hävarm att ta hänsyn till. Du kan parallellkoppla denna, oljan kommer gå lättaste vägen, när hjälpcylindern är i topp stiger trycket i huvudcylinder och tar vid.

Tack för det, Källefall. Nu har jag lite att gå på. Flaket är på nu så jag tänkte försöka räkna ut hur mycket lyftförmåga cylindern faktiskt har i bottenläge men jag har dålig koll på hur den formeln skulle se ut.

@totte Jag vill minnas att jag sett dig räkna på just detta men jag vet inte vilken tråd det var i. Kan du bistå mig här? Vilka mått behöver jag och hur ser formeln ut?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälpkolv till tippflak

totte  
#513413 Jo jag vill minnas att jag räknade på det nånstans också, nån som skulle bygga nån tipp.

Du mäter alltså hur lång kolven är från led till led, a i bilden, och så mäter du höjdskillnad från undre fäste till övre, b i bilden.

1527613984_tipp3.jpg


Kraften rakt upp blir då kolvkraften / a * b.

Exempel: Kolven kan pressa 9 ton. Kolven är 100 cm lång. Övre fästet ligger 20 cm högre än det undre.

Lyftkraften blir 9 / 100 * 20 = 1,8 ton.

Avatar Fallback

Re: Hjälpkolv till tippflak

Jole  
#513575
totte skrev:Jo jag vill minnas att jag räknade på det nånstans också, nån som skulle bygga nån tipp.

Du mäter alltså hur lång kolven är från led till led, a i bilden, och så mäter du höjdskillnad från undre fäste till övre, b i bilden.

1527613984_tipp3.jpg


Kraften rakt upp blir då kolvkraften / a * b.

Exempel: Kolven kan pressa 9 ton. Kolven är 100 cm lång. Övre fästet ligger 20 cm högre än det undre.

Lyftkraften blir 9 / 100 * 20 = 1,8 ton.

Nu kanske jag är ute på villovägar men det är faktorn på lutningen vi är ute efter, eller hur? Är det inte förändring i y-led dividerat med förändringen i x-led (Δy/Δx) som gäller då? Borde inte mått a då vara det horisontella avståndet mellan lederna och inte kolvens faktiska längd?
Om kolvkraften är f blir då formeln: f(b/a)

Nu har jag inte databladet framför mig så jag drar till med ett arbetstryck på 170 bar. Kolven är 70/40.
Plus/minus nån centimeter är mina mått då:
A = 1000 mm
B = 250 mm
F = 6,5 ton
Och formeln ser då ut så här: 6,5(25/100) ≈ 1,6 ton. Med en 80/40-kolv blir det 2,2 och med en hjälpkolv som ökar höjdskillnaden med 10 cm blir kraften från huvudkolven 2,4 ton.

Tänker jag rätt? Hur räknar jag i så fall ut den praktiska belastningen med lastat flak?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälpkolv till tippflak

totte  
#513576 Nej, det är kolvens längd som gäller. I ett vektordiagram har du en kraft som går diagonalt och som kan spaltas upp i två vektorer, en horisontell och en vertikal.

$matches[2]


Kraften A i diagrammet motsvarar alltså kolvens kraft. Den kan vektoriseras i två krafter, B och C i mitt något snedritade lilla exempeldiagram. C är den kraft som kommer att försöka skjuta flaket framåt, B är den vertikalt lyftande kraften.

Belastningen beror på lastens vikt, förstås. och tyngdpunkten. Åter en liten skiss där l står för lagringen av flaket, k för kolvens lyftpunkt och TP för tyngdpunkten. a och b då måtten från lagringen till respektive lyft- o tyngdpunkt.

1527722488_last.jpg


Alltså Lastvikten * b / a = den vikt som belastar kolvens lyftpunkt.

Avatar Fallback

Re: Hjälpkolv till tippflak

Jole  
#513577 Där ser man... Jag fick för mig att jag skulle utgå från riktningskoefficienten och sedan beräkna krafterna utifrån den men det här var ju betydligt enklare! I vanlig ordning krånglar jag till det för mig själv. #-o
Jag ska nog inte räkna matte mitt i natten. :roll:
Tack så mycket! Får fortsätta imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälpkolv till tippflak

Jole  
#513602 Då försöker vi igen.
Först måtten.
Kolvkraft vid 170-180 bar: 6,5 ton = F
Kolvens längd mellan lederna i nedfällt läge: 105 cm = A
Höjdskillnad mellan kolvens leder i nedfällt läge: 26 cm = B
Distans från flakets tyngdpunkt till tippled: 125 cm = C
Distans från tippkolvens lyftpunkt till flakets tippled: 220 cm = D
Flakets totala maxvikt med last: 2,5 ton = L

Och sedan lite algebra och resultat.
Kolvens vertikala kraft i nedfällt läge: (F/A)*B = (6,5/105)*26 ≈ 1,6 ton
Belastning på kolvens lyftpunkt med fullt lass: L*(C/D) = 2,5*(125/220) ≈ 1,4 ton

Vad säger du Totte? Har jag missat något?
Förutsatt att jag räknat och mätt rätt och att mitt antagande om arbetstryck stämmer så är det på håret att kraften räcker till. Jag gissar att flaket är lite extra känsligt för ojämn last på grund av att bara ha en (1) centrerad lyftkolv i motsats till två mindre kolvar med en på var sida. Jag får nog helt enkelt vara mer noggrann med hur jag fördelar lasten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälpkolv till tippflak

totte  
#513605 Förefaller vara rätt räknat vad jag kan se. En fundering förresten, är det nåt överhäng på flaket bakom leden? I så fall har du ju faktiskt en viss motvikt av den delen av lasset som hamnar baköver och det förbättrar då siffrorna.

Avatar Fallback

Re: Hjälpkolv till tippflak

Jole  
#513641
totte skrev:Förefaller vara rätt räknat vad jag kan se. En fundering förresten, är det nåt överhäng på flaket bakom leden? I så fall har du ju faktiskt en viss motvikt av den delen av lasset som hamnar baköver och det förbättrar då siffrorna.

Stort tack för hjälpen Totte! 🤗
Tyvärr är det inget överhäng. Tror det syns på bilden i mitt första inlägg. Det hade ju varit praktiskt annars.

//Joel

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälpkolv till tippflak

totte  
#513652 Jodå, syns tydligt när man väl orkar rulla upp och se efter :d

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).