Motorsåg och handhållet

Service av motorsåg

10 inlägg 6987 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Service av motorsåg

Ape  
#513416 Tjenare! Har varit intresserad av motorsågar i några år nu och på skogsfastigheten har vi fått ihop några stycken. Min fråga är, hur ofta behöver man byta tändstift, luftfilter och bränslefilter? Har en Husqvarna 550 xp som är ca 4 år gammal och som främst används vid avverkning av större träd. sen har vi två husqvarna 435:or som används betydligt mer, främst vid gallring+röjning i jobbig terräng och avverkning av mindre träd.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Service av motorsåg

jannee  
#513417 Rengöring av luftfilter regelbundet (självklart), byte av tändstift när det behövs (svårstartad eller oförklarliga stopp)
Bränslefilter, kanske aldrig beror alldeles på om du fått in smuts tillsammans med bensinen.

Avatar Fallback

Re: Service av motorsåg

Lindveden  
#513418
Ape skrev:Tjenare! Har varit intresserad av motorsågar i några år nu och på skogsfastigheten har vi fått ihop några stycken. Min fråga är, hur ofta behöver man byta tändstift, luftfilter och bränslefilter? Har en Husqvarna 550 xp som är ca 4 år gammal och som främst används vid avverkning av större träd. sen har vi två husqvarna 435:or som används betydligt mer, främst vid gallring+röjning i jobbig terräng och avverkning av mindre träd.
Ca 1 gång om året ungefär om dom används i dagligt bruk skulle ja då göra. Sen luftfiltret får man ju blåsa rent där emellan förstås

Användarvisningsbild

Re: Service av motorsåg

Ape  
#513455 Tack för svaren, tror det är dags att beställa hem lite nya delar till sågarna isåfall! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Service av motorsåg

jannee  
#513481 Varför byta ut sådant som fungerar klanderfritt?

Avatar Fallback

Re: Service av motorsåg

Lindveden  
#513482
jannee skrev:Varför byta ut sådant som fungerar klanderfritt?
Kanske för att sågarna mår bättre utav en genomgång efter ca 1 års brukning varje dag nästan för min del iallafall. Då kan man kolla över grejerna o se så det inte är nåt som behövs bytas. Man vill ju inte bli stående med icke fungerade sågar en dag när man verkligen behöver dom bara för man sparat in några 100 lappar på filter o stift o dyl. Det e min filosofi iallafall. Arbetsredskap mår bra av en genomgång då o då.

Användarvisningsbild

Re: Service av motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513491 Har de gått var da i ett år utan nån form av service så kan de inte snurra mycket var dag.
Kedjor, drev svärd snöre, allt slits.. Saker o ting händer.
Daglig skötsel o service är inte samma sak.

Avatar Fallback

Re: Service av motorsåg

Lindveden  
#513492 Skulle rekommendera nån slags service schema. Själv använder ja ett service schema som ja har i en STIHL app som ja följer någorlunda. Och är det nåt större service tillfälle så lämnar ja in grejerna på auktoriserad verkstad. Fungerar kanon tycker ja. Sen vanlig översyn o service fixas själv

Användarvisningsbild

Re: Service av motorsåg

totte  
#513500 Den service som slarvas mest med är en av de viktigaste, invändig rengöring. Alltså inuti kåpor, främst på och runt cylindern. Där samlas allt möjligt som naturen har att erbjuda, gärna uppblandat med lite olja. Får det sitta så bränner det ihop till en hård massa som är väldigt svår att få bort. Ordentlig renblåsning ganska ofta gör stor nytta och att hålla rent där kan vara skillnaden mellan en fungerande såg och en överhettad och skuren.

Användarvisningsbild

Re: Service av motorsåg

Ape  
#516753
totte skrev:Den service som slarvas mest med är en av de viktigaste, invändig rengöring. Alltså inuti kåpor, främst på och runt cylindern. Där samlas allt möjligt som naturen har att erbjuda, gärna uppblandat med lite olja. Får det sitta så bränner det ihop till en hård massa som är väldigt svår att få bort. Ordentlig renblåsning ganska ofta gör stor nytta och att hålla rent där kan vara skillnaden mellan en fungerande såg och en överhettad och skuren.
Det håller jag med om, brukar ibland städa min mammas och min brors såg och dom städar nästan aldrig invändigt. Det märks vilken skillnad det gör och framförallt så håller såget längre.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).