Skogsröjning

Ta vara på björken, röj i tid! (Video)

4 inlägg 4238 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ta vara på björken, röj i tid! (Video)

Torbjörn Johnsen  
#513375 Vi har länge matats fakta om att korta (löv)fibrer produceras snabbast, billigast och bäst i länder som Brasilien eller på andra varmare breddgrader. Samtidigt lägger lövsågverken i Sverige ner det ena efter det andra. Varför då satsa på björk? Paradoxalt nog så är det just lövmassaved som vi har mest brist på i det här landet (Mindre massaved men mer timmer i lager Q1 2018) och det är också lövmassaved som vi har mest import av. Så efterfrågan finns definitivt!

Skogsstyrelsen har gjort en kort video om lövröjning som jag länkar in här:



Kort sammanfattat går den ut på följande:

-Hygge som planterats med gran
-Befintligt lövuppslag med 50-60 000 st per ha
-Första röjningen vid dryga 2 meters höjd för björken, ner till 5-6000 st/ha
-Nästa röjning några år senare vid 4-5 meters höjd till ca 2000 st/ha
-Avveckling av björken (massaved och/eller bränslesortiment) när den är 15-20 år gammal beroende på bonitet och skötselplaner.
-Fördelar: frostskydd, minskad rotröta i granen(?), tidigt uttag av virke, bättre kvalité hos granen(?), riskspridning
-Nackdelar: Skötselintensivt finlir, granproduktionen försenad (?), sämre betalt för björken än för granen(?)

Jag vill minnas att skogsforskaren Åsa Tham (tror hon är stiftskogvaktare idag) presenterade försök med björkskärm i början av 90-talet som visade att granen så småningom växer ikapp och tar igen den tillväxt som den förlorar under björkskärmen.

Det här är ju ganska rolig skogsskötsel eftersom björken växer snabbt. Är det en bra skötselstrategi och vad tror ni om björkmassavedspriset framöver?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Ta vara på björken, röj i tid! (Video)

bgl  
#513402 Åsa Tham fick 2011 foten av Västerås stift för sitt sätt att vara stiftsjägmästare!

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på björken, röj i tid! (Video)

paan14  
#513405 Om priset på björkmassa var högre skulle det vara möjligt, men nu går det inte ihop att satsa på Björk. Speciellt inte som förväxande skärm, betalade bolagen lite mer skulle produktionen kunna ökas betydligt.

Avatar Fallback

Re: Ta vara på björken, röj i tid! (Video)

80-90  
#513425 De sista åren har jag fått bättre betalt för björken jag sålt å sen säljer jag en del ved . Så jag tycker det är kanon å göra på detta sätt ! Å det funkar väldigt bra

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).