Föryngring

Värmeböljan hotar planteringen av ny skog

4 inlägg 3791 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Värmeböljan hotar planteringen av ny skog

Fredrik Reuter  
#513299 Extrem risk för skogsbrand i nästan hela Sverige. Detta på grund av värmeböljan de senaste veckorna. Avverkningsarbetet påverkas då skogsmaskiner till stor del måste köras utan band och kedjor. En del avverkningar har också stoppats.

Men det kanske största problemet är täckrotsplanteringen.
Den kräver markberedning av en markberedare. Och här spelar det inte roll om man plockar av banden, aggregatet är gjort för att antingen harva spår eller höglägga i marken - risk för gnistbildning alltså.

Nu riskeras 350 miljoner plantor att bli oplanterade enligt Göran Örlander på Södra.

– Om vi inte får ett väderomslag här nu, så finns det stor risk att det kommer att bli många oplanterade plantor. De förstörs helt enkelt för det går inte att plantera dem längre fram än till ungefär månadsskiftet juni/juli. Midsommar kan man säga.


Hur ser läget ut hos dig? Rapportera gärna här i tråden!

Läs mer: https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6964335



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Värmeböljan hotar planteringen av ny skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513336 I torsdags var det fortfarande blött när jag borrade ner min barrot, men idag var det knappt fuktigt. 😢 Det kom ca 10-15 mm idag helt otippat, men resten av veckan skall fortsätta runt 25 grader och sol. Kan bli svettigt detta!

(Ber om ursäkt om tråden skulle handla om markberedning, jag grönrisplanterar)

Användarvisningsbild

Re: Värmeböljan hotar planteringen av ny skog

Seb macahan  
#513353 Inte för att jag på något sätt gläds åt andras elände, och inte heller att det vilken dag som helst trillar ner 5500 plantor som ska sättas i värmen, men vilken tur att jag valde bort både MB och täck-rot denna gången....

Användarvisningsbild

Re: Värmeböljan hotar planteringen av ny skog

Granstorp  
#513803 Var ute igår och kollade på ett hygge där jag planterade tidigare i vår! Det var ingen vacker syn! Många plantor har börjat tappa barren och vissa stod helt barrlösa, endast stammen kvar! Hoppas det räcker med hjälpplantering till hösten på drabbade områden! Har nog aldrig saknat regn som nu!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).