Motorsåg och handhållet

Går det att uppbringa reservdelar till en Husqvarna 44?

20 inlägg 8611 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Går det att uppbringa reservdelar till en Husqvarna 44?

bjed0001  
#513316 Åkte in till min Husqvarna handlare i Umeå idag och sökte kedjedrev, nållager och fjädrar till kopplingen. Fick till svar det inte längre går att uppbringa reservdelar till denna gamla såg

Så till min fråga, går det att ta hela kopplingen från modernare såg? Kopplingen från en 444 borde väl passa axeln? Men den är ju lika gammal så det duger väl inte. Slaktar man en skrotsåg lär ju fjädrarna vara trötta och drevet slitet så det känns ju fåfängt.

Är det nån som har någon bra idé? Det är en gammal såg men den går gott och det vore ju kul återställa den i väl fungerande skick



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Går det att uppbringa reservdelar till en Husqvarna 44?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513357 Åk dit igen o prata med Mats.
Nål lager och kedjedrev finns om inget annat så från nån annan än HVA.
Kopplingsfjäder kan visst funka från beg. om den är ok.
Koppling från 240/340 passar med vill jag minnas.

Avatar Fallback

Re: Går det att uppbringa reservdelar till en Husqvarna 44?

bjed0001  
#513365 Tack Mange!

Jag ska göra ett nytt försök

   TS
Användarvisningsbild

Re: Går det att uppbringa reservdelar till en Husqvarna 44?

Racso  
#759813 Hej söker efter ett oljelock till en Husqvarna 44 Practica. nr. 50 15 641-01 enligt handboken. Verkar ha utgått när jag ringer Husqvarna så undrar om någon har en eller ett par sådan lock till försäljning?

Med vänlig hälsning,

Oscar

Användarvisningsbild

Re: Går det att uppbringa reservdelar till en Husqvarna 44?

anersimyra  
#759819
Racso skrev:Hej söker efter ett oljelock till en Husqvarna 44 Practica. nr. 50 15 641-01 enligt handboken. Verkar ha utgått när jag ringer Husqvarna så undrar om någon har en eller ett par sådan lock till försäljning?

Med vänlig hälsning,

Oscar

Jag kan kolla i morgon om en av mina åf kan få fram ett oljelock då han fick fram nya tanklock till just 44:an..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Går det att uppbringa reservdelar till en Husqvarna 44?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759830 Var de nylevererade eller från eget lager, Anders?
De tar ju slut nån gång...

Jag har säkert nåt om du rör dig i krokarna runt Kristianstad.

Användarvisningsbild

Re: Går det att uppbringa reservdelar till en Husqvarna 44?

anersimyra  
#759836
Mange skrev:Var de nylevererade eller från eget lager, Anders?
De tar ju slut nån gång...

Jag har säkert nåt om du rör dig i krokarna runt Kristianstad.

Jag tror att det var nya tredjepartsdelar då de även säljs av bland andra skogsverktyg.

Användarvisningsbild

Re: Går det att uppbringa reservdelar till en Husqvarna 44?

Racso  
#762742 Ingen som har ett oljelock till 44 practican? nr 5015641-01 enligt IPL att skicka mot betalning? Har beställt fel 3 ggr nu och det känns sjukt att behöva slänga en trotjänare pga av ett jädra oljelock. Snälla kolla i era lådor om ni har något? Peace!

Med vänlig hälsning,

Oscar 👍

Användarvisningsbild

Re: Går det att uppbringa reservdelar till en Husqvarna 44?

Andpers  
#762743
Racso skrev:Ingen som har ett oljelock till 44 practican? nr 5015641-01 enligt IPL att skicka mot betalning? Har beställt fel 3 ggr nu och det känns sjukt att behöva slänga en trotjänare pga av ett jädra oljelock. Snälla kolla i era lådor om ni har något? Peace!

Med vänlig hälsning,

Oscar 👍


Har du möjlighet att kolla om det är samma oljelock som sitter på Husqvarna 234, 238 och 242? Det på 44:an ser likadant ut och om det också är likadant, så har jag ett sådant oljelock att avvara.

Mvh
Anders Persson

Användarvisningsbild

Re: Går det att uppbringa reservdelar till en Husqvarna 44?

anersimyra  
#762752 De små minimala oljelocken till 44/444 verkar till skillnad mot tanklocket inte tillverkas någonstans.

Användarvisningsbild

Re: Går det att uppbringa reservdelar till en Husqvarna 44?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762755
Racso skrev:Ingen som har ett oljelock till 44 practican? nr 5015641-01 enligt IPL att skicka mot betalning? Har beställt fel 3 ggr nu och det känns sjukt att behöva slänga en trotjänare pga av ett jädra oljelock. Snälla kolla i era lådor om ni har något? Peace!

Med vänlig hälsning,

Oscar 👍
Var i landet finns du?

Användarvisningsbild

Re: Går det att uppbringa reservdelar till en Husqvarna 44?

Racso  
#762815 Ja dessa små lock verkar vara svåra att hitta. Gick ett olje och tanklock på Tradera för 120kr + frakt beggad i risigt skick. men hann inte buda hem den dessvärre.Tror efter att ha forskat en hel del i ämnet att locken till 44 och 444 passar även 61 och 62. Kanske fler men det var en jänkare som gav mig infon på en amerikanskt arboristcommunity. Jag bor i Sthlm och alla återförsäljare säger nej det har vi inte längre.

Har lyckats hitta en .stl fil på nätet till 44:ans oljelock för 3D utskrift så har lagt en beställning på utskrift. Ska bli intressant att se om den kommer passa. Gör den det ska jag trycka ut ett gäng till för de som behöver.

Med vänlig hälsning,

Oscar

Användarvisningsbild

Re: Går det att uppbringa reservdelar till en Husqvarna 44?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762828 Jag har säkert nånstans här, säkert andra med om du är lite längre ifrån.
Vad kostar det att få lock utskrivet?

Användarvisningsbild

Re: Går det att uppbringa reservdelar till en Husqvarna 44?

Racso  
#762830
Mange skrev:Jag har säkert nånstans här, säkert andra med om du är lite längre ifrån.
Vad kostar det att få lock utskrivet?

Tjena Mange! Ja jag bor ju i Stockholm dessvärre annars hade jag åkt förbi dig för att träffa motorsågslegenden nr 1! La en beställning på utskrift från 3DLabs.se och den gick på 161kr med frakt. Går ju såklart att skriva ut själv om man har en 3D skrivare men det har jag inte...än...;-) Intressant blir att se hur man får lösa luftningen till locket. Får eventuellt fräsa ur och stoppa i originalen som är kvar som lossnade från den gängade delen. Med vänlig hälsning, Oscar.

Användarvisningsbild

Re: Går det att uppbringa reservdelar till en Husqvarna 44?

anersimyra  
#762838
1656946942_97f4d9bc-857e-4c9f-ac73-d1b0e0b57c25.jpeg
Har du lite tur så har du en nyare 44 som har en separat avluftning av oljetanken och den delen finns att köpa..🙂 här ser du det lilla hålet vilket den äldre 44:an saknar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).