Föryngring

Torra/döda granplantor

43 inlägg 17301 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Torra/döda granplantor

jannee  
#512090 Har bara plantorna börjat växa = finrötterna drar sig utåt och söker fukt är det troligtvis inga problem.
Faran är att plantera för TIDIGT, plantorna växer inget men avdunstar fukt vilket gör att de då riskerar torka bort.
Bäst är att plantera sent, gärna i Juni och fram till midsommar - min egna erfarenhet.
Är jordklumpen bara riktigt fuktig klarar sig plantan flera veckor på bara den vätskan.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Jocke000  
#512110 Plantorna har nog börjat växa för dom har ändrat färg på barren till ljusgrönt.

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Rassmusolsson  
#512181 Ja och börjat skjuta skott

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Traktordave  
#512304
Traktordave skrev:Såg över mina och föräldrarnas planteringar i helgen. Planterades förra året respektive två år sedan, så plantorna är inne på sitt andra respektive tredje år. Blandat med kemiskt behandlade plantor (har hört att det håller allt mellan 10 v - 2 år...) och vaxade plantor. Mest plugg plus ett. På tre av hyggen som sattes för två år sedan var det relativt många gnag och hittade en del levande snytbaggar i gärning. Där blir det att spruta nu. Övriga lämnas obehandlade. På det värst drabbade hade relativt mycket plantor gått ut. Ska försöka få till tilläggsplantering med stora barrot.
Vet inte om om det är rätt att spruta en del och lämna andra?
Enligt teorin ska ju förra hösten och denna vår vara de värsta gällande snytbagge för de äldre planteringarna:
https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... nutbagge2/


Där vi har mest snytbaggeangrepp i år, är motsägesfullt nog det hygge som vi markberedde. Sägs ju att snytbbagen har torgskräck. Men det klart, 2 år sedan markberedningen gjordes och gräs mm har ju växt in så den markberedningen skyddar inget längre.

Tanken med vaxade plantor (och andra skydd) samt markberedning kanske är att hålla populationen av snytbagge nere så de stora gnagen uteblir?
För när två år gått kommer enl teorin de stora gnagen, men kan även förekomma upp till 4 år, och då har ju skydden spelat ut sin roll.
Känns som kommande år när kemiska preparat är förbjudna (http://snytbagge.slu.se/kemisk.php) kommer bli spännande när det gäller föryngring...

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Traktordave  
#512971 Har nu fått sprutat de värst angripna hyggena.
Vet inte hur snabbt medlet verkar.
Ska bli minst sagt spännande att se hur plantorna står emot torka och angrepp av snytbagge...
På de hyggen som inte var angripna tidigare har även angreppen av snytbagge ökat så har beställt sprutning även där.

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Jocke000  
#512993 Ja vi får hoppas att det hjälper. När det gäller regnet så ser det inte bra för mina nysatta granplantor. Det har inte regnat på 16 dagar nu. Det kanske inte är någon fara i normalt maj men det är ju över 25 grader varmt varenda dag och ser inget regn enligt smhi de kommande 10 dagarna. 😢

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Jocke000  
#513296 Verkar som det kommit 6mm regn nu under helgen vet inte om det hjälper så mycket. Nu har plantorna börjat skjuta skott så då kan jag tänka mig att dom behöver än mer vatten!? Hittade även en liten bagge som ser ut att vara en snytbagge eller har jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

JensSkoog  
#513298 Ser absolut ut som en "Snytbagge" eller "Gransnutebille" som den kallas på norska, "Hylobius abietis", tyvärr. :sad:
Hoppas det inte finns miljoner av dom där

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Jocke000  
#513300 Möög

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Traktordave  
#513306 Angående regn så har du nog rätt, behövs mer. Han som planterar åt mig säger att 20 mm räknas som en riktig rotblöta.

Också att det är bättre om plantorna inte ”tänder” innan det regnar, då kräver det mer vatten.
Granplantor brukar vara tåliga, mina stod i 5 veckor i försommartorka innan första regnet.
Dom klarade sig bra.
Dock var det ju inte 25 grader och mer.

Får hoppas på regn snart..

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Traktordave  
#513307
Jocke000 skrev:Möög

Funderat på om det är aktuellt att spruta?

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Jocke000  
#513308 Plantorna är conniflex behandlade detta ska ju hålla i 2år!? Men min morbrors granplantor var också behandlade med conniflex och det verkade inte snytbaggarna bry sig om. Han planterade förra året och nu när vi var och tittade till hans plantor för ett par veckor sedan så var nog mer än hälften i väldigt dåligt skick 😢 Snytbaggen klättrar bara upp ovanför behandlingen och ringbarkar där istället. Så ja kanske man ska lägga till en sprutning också. Men jag får nog avvakta lite risken finns ju att de flesta plantorna torkar bort.

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Clippie  
#514230 Mina plantor var satta i slutet av april fram till 1 veckan i maj, har en tank på timmerkärran och vattnar varje planta, drar ut en lång matar slang och sätter sedan förgreningar ut och drar ut en kortare slang från huvudslangen, varje planta har fått ca 10-20 mm vatten, idag började jag om från början igen och ger plantorna omgång två med vatten. Här har inget regn kommit sedan början av maj och då endast några mm. Värsta vår torkan jag upplevt någon gång! Hoppas på regn nu! 🙏

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Jocke000  
#516126 Verkar som plantorna klarat första torkperioden :-bd

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Jocke000  
#521406 11 augusti nu har det kommit 40mm regn sen den 9 maj.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).