Skojigt/Galet

Intressant fråga ”hur skapas pengar?”

9 inlägg 7602 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Intressant fråga ”hur skapas pengar?”

longframe200  
#513175 Konsekvenserna av kontanternas försvinnande. Hur skapas pengar?

I filmen framträder prominenta namn inom den svenska samhällsdebatten såsom f.d. Rikspolischef Björn Eriksson, professor emeritus Karl- Olov Arnstberg och kapitalförvaltningschef Johan Thorén m.fl.

I Sverige försvinner kontanterna i rasande takt, men är det en bra eller dålig utveckling? Vilka krafter driver på utvecklingen? Hur påverkas samhället av ett kontantlöst samhälle? Vilka risker finns och vem tjänar på att kontanterna försvinner?”





   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Intressant fråga ”hur skapas pengar?”

jannee  
#513176 Försvinner kontanterna är storebrorsamhället genomfört, kan också vara en inbjudan till rena kommunistsamhället.
Betänk att myndigheterna kommer att ha FULLSTÄNDIG kontroll på ALLT vad du gör och att det i framtiden med största sannolikhet kommer att missbrukas.
Just av den orsaken är kontanter (sedlar) i Tyskland väldigt viktiga, där om någonstans vet man hur det är att var registrerad (kontrollerad) uti fingerspetsarna.
MEN de dumma svenskarna (verkligen tröga) fattar INGET.

Användarvisningsbild

Re: Intressant fråga ”hur skapas pengar?”

Pannben  
#513179 Jag tycker att det är viktigt att kontanter även i framtiden kommer att finnas. En orsak är den dom Jannee tog upp. En annan är driftsäkerheten. De kan alltid överföras. Tekniska lösningar kan strula. Sist och inte minst är de fysiska pengarna viktiga för att få folk att kunna hushålla med pengar. Att bara trycka på betala tills det är tomt på kontot är förödande. De som tjänar mest på att kontanter försvinner är skrupellösa kreditgivare.
Tyvärr har det gått fort med "utvecklingen". Jag upplever det som att det tittas snett på en när man betalar med kontanter. Som att alla kontanter härrör från kriminell verksamhet och svarta affärer. Jag tycker att det är säkrare att ta betalt kontant från dem som jag bara har enstaka mindre uppdrag åt.
Det som jag ser som problem med kontanthanteringen i samhället är den centraliserade storskaliga hanteringen av kontanter.

Avatar Fallback

Re: Intressant fråga ”hur skapas pengar?”

Hema  
#513194 Ja försvinner kontanterna är demokratin i direkt fara. Exempel den som anklagas för brott kommer få sitt konto låst. Att hjälpa dessa individer kan även det leda till låst konto. Tiggeri kan lätt stävjas. Kontanter - > bankkort - > mobil - > rfid-sändare i handen. Då kan även privat begagnathandel stävjas (förutom direkt byteshandel).

Den som nämnde NewWorldOrder (nwo), ansågs förr som en konspiratör av stort mått. Fortfarande lär det vara så, men inte lika anmärkningsvärt.

Ett alternativ är en fristående digital valuta, typ bitcoin. Skulle detta slå väldigt stort riskerar staten som sådan gå under, då det näst intill blir omöjligt att dra in skatt.

Om inte medborgarna vill ändra riktning på förändring, kommer vi få skörda vad vi sått.

Samt nu när det är bankerna som skapar pengar vid nya lån, så kommer riksbanken mer eller mindre förlora sin roll om kontanterna försvinner. Det är väl därför som de går i funderingarna i att starta/skapa en e(lektronisk)-krona.

Avatar Fallback

Re: Intressant fråga ”hur skapas pengar?”

Hema  
#513195
jannee skrev:Försvinner kontanterna är storebrorsamhället genomfört, kan också vara en inbjudan till rena kommunistsamhället.
Betänk att myndigheterna kommer att ha FULLSTÄNDIG kontroll på ALLT vad du gör och att det i framtiden med största sannolikhet kommer att missbrukas.
Just av den orsaken är kontanter (sedlar) i Tyskland väldigt viktiga, där om någonstans vet man hur det är att var registrerad (kontrollerad) uti fingerspetsarna.
MEN de dumma svenskarna (verkligen tröga) fattar INGET.

Vadå, jag har rent mjöl i påsen...

Tillägg. I Kina kommer snart alla invånare få ett socialt värde. Ju högre värde, desto bättre låneförmåner. Kommer baseras på vilka vänner man har och vilka vanor och åsikter man har.

Användarvisningsbild

Re: Intressant fråga ”hur skapas pengar?”

JörgenO  
#513322 Men visst är det rätt skönt att slippa hantera pengar.
Sist jag köpte bil så betalade jag med Swish.
Mitt kontantanvändande har sjunkit till nästan noll senaste året eller så i samband med att vi bytte till nya mynt o sedlar. Jag har knappt sett några nya sedlar.

Avatar Fallback

Re: Intressant fråga ”hur skapas pengar?”

Hema  
#513326
JörgenO skrev:Men visst är det rätt skönt att slippa hantera pengar.
Sist jag köpte bil så betalade jag med Swish.
Mitt kontantanvändande har sjunkit till nästan noll senaste året eller så i samband med att vi bytte till nya mynt o sedlar. Jag har knappt sett några nya sedlar.

Ja de enda tydliga fördelarna med fysiska pengar är att de funkar utan ström och det är lättare för folk att förstå värdet av pengar.

Men vi skulle behöva en digital valuta som var lika lite spårbar som de fysiska. Lite som cash-funktionen var (även om den hade sina nackdelar). Då skulle man faktiskt fortsätta ta ut pengarna från banken.

Avatar Fallback

Re: Intressant fråga ”hur skapas pengar?”

jannee  
#513328 Var rätt många som saknade kontanterna när swish låg nere i nästan ett dygn :mrgreen:
Precis lika kul att se när folk drar sitt kort och kontakten till banken är ur funktion + när kunden får lämna kvar varorna i affären :grin:

Avatar Fallback

Re: Intressant fråga ”hur skapas pengar?”

Hema  
#513331
jannee skrev:Var rätt många som saknade kontanterna när swish låg nere i nästan ett dygn :mrgreen:
Precis lika kul att se när folk drar sitt kort och kontakten till banken är ur funktion + när kunden får lämna kvar varorna i affären :grin:

Vi behöver inget försvar, bara hacka vårt betalsystem och vi kommer bli paralyserad illa kvickt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).