Skogsnyheter

Ny bok om äganderätt från Karl Hedin

9 inlägg 4115 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny bok om äganderätt från Karl Hedin

Torbjörn Johnsen  
#513046 Det Mellansvenska sågverksföretaget AB Karl Hedin ger sig in i skogsdebatten med en egen bok som bl a tar upp hotet mot äganderätten. Flera personer inom företaget har bidragit som författare. De vill enligt sitt pressmeddelande slå hål på den falska föreställningen om skogen och försöker sig även på att förklara hur det kunnat bli så här.

För vissa grupper i samhället tycks äganderätten till skog emellertid inte vara en självklarhet idag. För att få disponera skogen för egna syften är det ok för dem, att starkt begränsa brukanderätten utan att betala för sig. Det är att ta din egendom utan att betala, vilket innebär att Regeringsformen åsidosätts. Ändamålet helgar medlen är en lämplig devis i detta sammanhang, men ändamålet bygger på falsk information och medlen respekterar inte äganderätten.


Fyll gärna på med kommentarer här om/när ni läst boken.

Läs hela pressmeddelandet här.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ny bok om äganderätt från Karl Hedin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513052 Den boken lät intressant. :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny bok om äganderätt från Karl Hedin

Vilsten  
#513097 Går det likt hans bok om lillhärdalsfallet inte att köpa denna i vanlig bokhandel?

Lite synd, de som mest behöver läsa den besöker nog inte AB Karl Hedin särskild ofta.

Men jag ska nog ta och inhandla ett exemplar för mig själv.

Användarvisningsbild

Re: Ny bok om äganderätt från Karl Hedin

Skogsvaktaren  
#513106 Hur och var kan man köpa boken?

Användarvisningsbild

Re: Ny bok om äganderätt från Karl Hedin

totte  
#513109 Via Karl Hedin bygghandlar från 4:e juni eller här från 1:a juni: http://www.attackenmotaganderatten.com/

Användarvisningsbild

Re: Ny bok om äganderätt från Karl Hedin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513111 Är nog lite kluven till Karl Hedin. Han tycker samtidigt att det är helt rimligt med ganska omfattande älgskadorna för jakten skull. Kom ju med sin egen "forskning" för inte så länge sen om att värdeförlusten på grund av älgskadorna var försumbar. Gissa om den används som argument för att bibehålla eller öka älgstammen.

Användarvisningsbild

Re: Ny bok om äganderätt från Karl Hedin

dotcom  
#513146
Uvskogen skrev:Är nog lite kluven till Karl Hedin. Han tycker samtidigt att det är helt rimligt med ganska omfattande älgskadorna för jakten skull. Kom ju med sin egen "forskning" för inte så länge sen om att värdeförlusten på grund av älgskadorna var försumbar. Gissa om den används som argument för att bibehålla eller öka älgstammen.
är det din åsikt att det är ”för jaktens skull” eller framgår det någonstans? Utan att läst rapporten så har jag själv tänkt samma tanke om älgskadorna, det är väl inte så många av dem dom når sågverken? Av ett planterat utgångsförband av tall på 2300 träd per hektar är det väl bara en 6-700 som når fram till slutavverkning, en hel del har nått gallring och ser de för skadade ut där så går de i massan och sågverket kommer inte i kontakt med dem. Andra skadade röjdes bort till förmån för en Björk eller gran, ytterligare några dog av betningen och gav en glänta i beståndet, men vad vet jag. Jag bara spekulerar.

Användarvisningsbild

Re: Ny bok om äganderätt från Karl Hedin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513151 Spekulerar och har åsikter förstås, känner inte Karl Hedin alls annat än genom vad fått från lokalpressen. Han är en mycket passionerad jägare vad det verkar. Sen har den där rapporten lyfts fram i olika sammanhang, av jägatsidan, i älgförvaltningsdiskussioner. Jag är inblandad i sånt, som markägarrepresentant.
Att den sen är så att det skadade inte når fram till sågverken är något som jägarsidan (väldig generalisering, jag vet det) glömmer. Rapporten används som intäkt för att 3-5% skademålet är alldeles för lågt och omotiverat.
Men är man stor markägare och jägare så är det förstås inget problem. Som Karl Hedin förefaller vara.

Avatar Fallback

Re: Ny bok om äganderätt från Karl Hedin

åberg  
#513690 Karl Hedins undersökning om kostnaderna för betning tittade väl bara på kostnaden för skador som trots allt följt med till sågverk, de plant som blev betade till otjänlighet syns alltså inte i den texten om jag förstått det rätt. Dvs att en stor del av cykeln ignorerades.

Om jag skulle göra en undersökning om matsvinn och bara räknade hur mycket som äts och hur mycket som slängs av de filéer som redan landat på mitt grillgaller skulle det vara en grav underskattning av det totala matsvinnet och den totala kostnaden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).