Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Risryckaren till vägröjning (Eson Trading) Någon som provat?

16 inlägg 8240 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Risryckaren till vägröjning (Eson Trading) Någon som provat?

Seb macahan  
#512941 Hej på er.
Jag undrar om det är någon som provat "Risryckaren" från Eson Trading? Se film
https://www.youtube.com/watch?v=XAM0o3qVocU
Jag har lite förfrågningar på kant/väg röjning med lite speciella krav så traditionell röjare funkar inte. Jag hade tänkt montera denna grip och anordning på en skogskran (Kesla 204T) Någon som har erfarenheter, eller vad tror ni?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Risryckaren till vägröjning (Eson Trading) Någon som pro

stegmaster  
#512942 Tänker du steloperera på nåt vis som den i filmen, eller ska henga den i rotatoren som en vanlig grip???
Har inga erfarheter, men såg interessant ut, dock er nog en grävare mer lämplig enn en griplastare, men om du inte sysslar med grövre enn i filmen, bordet even en griplastare duga.
Men som sagt er detta bara mina gissningar, och ingen erfarhet als om denna risryckaren.

Användarvisningsbild

Re: Risryckaren till vägröjning (Eson Trading) Någon som pro

källshult  
#512944 Det är så som stegmaster skriver att det är bättre med en grävmaskin för det är mycket mer styrka i den än en grip lastar kran. Men du får gör ett par järn och skruva på gripen och pröva. Kommer nog gå illa åt gripen när man ska slita och dra med den

Användarvisningsbild

Re: Risryckaren till vägröjning (Eson Trading) Någon som pro

Valtra700  
#512946 Finns även detta från Naarva som är liknande men har ingen anning om priset.

https://www.youtube.com/watch?v=5NA8ZecjaRs

http://www.pentinpaja.fi/app/product/vi ... anguage/se

Användarvisningsbild

Re: Risryckaren till vägröjning (Eson Trading) Någon som pro

JohannesG  
#512948 Funkar gör det absolut. Har använt insatsskopan för liknande arbeten. Sedan kan en del sitta hårdare än andra beroende på rotsystem och vad det är för jord.

Avatar Fallback

Re: Risryckaren till vägröjning (Eson Trading) Någon som pro

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513004 Har ryckt enhel del buskar o mindre träd med gripskopan (inte insats) och så länge den är rak är de lätt att få grep om dom

Användarvisningsbild

Re: Risryckaren till vägröjning (Eson Trading) Någon som pro

Seb macahan  
#513024 Tack för era svar. Företaget som säljer "risryckaren" avråder från att montera redskapet på något annat än en entreprenadgrip som heter Intermecato TG22 (Tigergrip). Själva redskapet var relativt billigt 3600+m, gripen som även är en bra timmergrip var ju den "dyra" kostnaden 14225+m, men det kostar väl en bra grip. Givetvis förstår jag att en grävmaskin som har en en lyftkraft på kanske 4t har bättre möjligheter att dra, men är också långsammare i stickan än en kran och långsammare att flytta o transportera under arbetets gång. Samtidigt har min kran enl. spec en lyftkraft på ca 1ton i närområdet, vilket jag vill påstå är mer. Har i alla fall lyft tyngre. Då borde ju en del rötter åka med, tycker man.
Jag ska prova o snara några lämpliga buskar med stropp och se om man "orkar" dra upp dom. Funkar det får jag nog prova en.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Risryckaren till vägröjning (Eson Trading) Någon som pro

hlb  
#513030 Varför inte bara använda gripen naken. Då kan man gå ner och bryta upp någon rot också, om det behövs och lägga på vagnen. Jag rensade, för några år sedan, nästan 3 Ha från asp, som var upp till 5 m höga. Idag en fin återställd betesmark/åker, som är en fröjd för ögat när man kommer in i byn. Kör med Kesla prog25 grip.

Användarvisningsbild

Re: Risryckaren till vägröjning (Eson Trading) Någon som pro

stegmaster  
#513051
hlb skrev: Kör med Kesla prog25 grip.

Lite off topic, men ser du har samma grip som jag, så jag undrar om din har gått utan några problemer??
Inga bultar som gått av???

Annars tror jag ochså man kan "gräva" lite med en sådan grip, då den nästan er för stärk för sitt eget bästa.
Er ju en rejäl cylinder på den.


Seb: Ja en rejäl grip kostar. Vet inte va Kesla gripen kostar, men minsta proffsgripen til KTS 0,25 gav jag 16000kr sen ca 3-4 år tilbaka, numera koster den ca 18000kr, så 14000kr var det inget att säga på, om den klasser som en proffmodell.

Avatar Fallback

Re: Risryckaren till vägröjning (Eson Trading) Någon som pro

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513062 Att gräva med grip är ett effektivt sätt att köra sönder gripen

Avatar Fallback

Re: Risryckaren till vägröjning (Eson Trading) Någon som pro

mrvimek  
#513078 Lägg ner gripen och nyp åt

Användarvisningsbild

Re: Risryckaren till vägröjning (Eson Trading) Någon som pro

hlb  
#513100 Har inte haft några reparationer på min Keslagrip. Använder den mycket. Skogen på vintern och rundbalar o dikning på sommaren.

Användarvisningsbild

Re: Risryckaren till vägröjning (Eson Trading) Någon som pro

Seb macahan  
#520328 Nu är risryckaren monterad och provkörd. Kört lite olika objekt och är än så länge mycket nöjd. Trots den torra sommaren och med hård mark så rycker den upp det mesta. Från 0.5cm upp till 7-8cm vilket är bättre än jag trodde tom någon ensam björk på 10cm gick o dra loss i närområdet av kranen. Kraften i gripen och kranen räcker bra och jag tycker resultatet blir över förväntan. Jag ska försöka lägga upp nån film vad det lider. Är ju inte min starkaste sida....

   TS
Avatar Fallback

Re: Risryckaren till vägröjning (Eson Trading) Någon som pro

Hema  
#520344 För mindre än de ca 20.000:-, som det verkar handla om, så borde det väl gå att tillverka något liknande denna, dock utan utrymmet för granplantan som i denna länk.
Senast redigerad av Hema mån 06 aug 2018, 23:13, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Risryckaren till vägröjning (Eson Trading) Någon som pro

torpöbo  
#520359 Det borde gå o göra en risryckare för kontinuerlig drift.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).