Föryngring

Plantor över - hur gör ni?

3 inlägg 2580 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantor över - hur gör ni?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512879 Jag har märkt att det är svårt att beräkna antalet plantor som behövs, särskilt om man har mycket naturvård på hygget med dungar med gran och tallgrupper mm. Och oregelbundna gränser.

Jag räknade med 6000 plantor, men det ser ut som 5000 räcker gott. Tänkte plantera med 1600/ha, men nu blev det 1500... :oops: Har gjort ca 70%, borde kanske mätt tidigare.

Jag har antagligen möjlighet att sälja tillbaka plantorna, men det är väl inte varje gång man har det? Brukar ni strö ut de sista på hygget, eller slänger ni de bara?

Går de att jordslå (barrot) och sätta till hösten eller nästa år, där årets plantor har misslyckats??



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantor över - hur gör ni?

Lajodi  
#512880 Det där känner jag igen. Sätt ut dom på Blocket, -alltid någon som behöver komplettera lite. Alternativt gå över egna luckor eller gränszoner där de kan göra nytta. Så har jag gjort förut, markberett fläckvis med en terracut på en gammal röjsåg. Billigaste sättet att öka sin skogskubik är ju att använda sin befintliga mark!

Avatar Fallback

Re: Plantor över - hur gör ni?

ÅsaNisse  
#512895 Är det barrot så kan du utan vidare gräva ned dom i trädgårdslandet och låta om växa till sig där. Sen kan du sätta ut antingen till hösten eller nästa vår, om du bara pysslar om dom och vattnar lite lagom.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).