Avverkning (slutavverkning)

Timmerpriser i Skåne

14 inlägg 7042 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmerpriser i Skåne

Kalleskog  
#512791 Hörde idag att timmerpriset ligger på över 800 kr m3/fub, kubb/klentimmer kring 600 kr m3/fub och massaved över 400 kr. Vad har ni fått för anbud av era inköpare den senaste tiden?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Timmerpriser i Skåne

FredrikB  
#512876 Hej.
Detta blir mitt första inlägg här på skogsforum.
Är nybliven småskogsägare (23 hektar.) med tillträde i slutet på Juli. Så himla kul :smile:
Man kan med detta inte vara mer tacksam än man är, över att få kunnat läsa
så mycket av andras erfarenheter och dessutom i så god ton som det är på detta forum.

Nåväl tillbaka till frågan.
Jag har ca 1000 fub som ska tydligen ska avverkas under hösten/vintern, anbudet är.

Timmer 820kr ink cert allt över 18cm
Klent 550 ink cert.
Massa 395 ink cert.
Avverkningskostnad är 80kr fub. (skotningsavstånd är 3-500m från skog till avlägg)

Har bara tagit in denna virkesköpare ännu, men ska kontakta några till på tillträdet.

Avatar Fallback

Re: Timmerpriser i Skåne

källefall8  
#512889 Stämpla en rotpost, det är högkonjuktur!

Avatar Fallback

Timmerpriser i Skåne

Kalleskog  
#512890
källefall8 skrev:Stämpla en rotpost, det är högkonjuktur!


Önskar att det gick att sälja rotposter i Skåne men ingen inköpare jag varit i kontakt med har velat köpa av mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerpriser i Skåne

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512896
Kalleskog skrev:
källefall8 skrev:Stämpla en rotpost, det är högkonjuktur!


Önskar att det gick att sälja rotposter i Skåne men ingen inköpare jag varit i kontakt med har velat köpa av mig.


Klart det går. Var i länet håller du till?

Avatar Fallback

Re: Timmerpriser i Skåne

Kalleskog  
#513511 Nu när det är bra priser måste fler ha begärt in anbud? Nyfiken på vem som fått bäst anbud!

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerpriser i Skåne

bserv  
#513518
FredrikB skrev:Hej.
Detta blir mitt första inlägg här på skogsforum.
Är nybliven småskogsägare (23 hektar.) med tillträde i slutet på Juli. Så himla kul :smile:
Man kan med detta inte vara mer tacksam än man är, över att få kunnat läsa
så mycket av andras erfarenheter och dessutom i så god ton som det är på detta forum.

Nåväl tillbaka till frågan.
Jag har ca 1000 fub som ska tydligen ska avverkas under hösten/vintern, anbudet är.

Timmer 820kr ink cert allt över 18cm
Klent 550 ink cert.
Massa 395 ink cert.
Avverkningskostnad är 80kr fub. (skotningsavstånd är 3-500m från skog till avlägg)

Har bara tagit in denna virkesköpare ännu, men ska kontakta några till på tillträdet.


Kanske värt testa Virkesbörsen

Avatar Fallback

Re: Timmerpriser i Skåne

FredrikB  
#513651 Nja.
Jag har kikat lite på sidan och den kändes inte jätteaktiv.
Vi får se hur mycket det blir kvar efter denna rundan.
Man kanske testar och lägger en post där längre fram.

Avatar Fallback

Re: Timmerpriser i Skåne

bserv  
#513678 Undrar just över varför Virkesbörsen har så svårt att få luft under vingarna. I Finland hade de tom två - som nyligen gått ihop - och där är det vad jag förstår en viktig spelare på marknaden.

Är det så att i Sverige så är för många medlemmar i en skogsägarförening - och tror att de den vägen får bäst betalt?

Avatar Fallback

Re: Timmerpriser i Skåne

FredrikB  
#513697 Jag tror mycket hänger på hur skogsägare kan få andra skogsägares erfarenheter utav tjänsten.
För mig som har väldigt lite skog och dessutom är helt ny så känns det lite "luddigt".
Det är tillräckligt mycket att läsa sig igenom redan som det är med skötsel och allt annat.
Men om jag däremot haft en bekant som också haft skog och använt sig av tjänsterna med bra erfarenhet så
hade jag ju med större sannolikhet kanske lagt upp en post där redan nu.
Det behövs ju alltid folk i första ledet som visar vägen så att säga. 😉

I övrigt undrar jag också hur vädret kommer påverka priserna på kort sikt.
Med all torka och avverkningar som ställs in till höger och vänster.
Det skulle vara intressant att veta hur mycket "lager" massabruken och sågverken har av råvara.
Hur mycket dem kan importera för att inte behöva höja priser o.s.v.

Avatar Fallback

Re: Timmerpriser i Skåne

Kalleskog  
#529309 Ni som nyligen avverkat tecknat kontrakt på avverkningsuppdrag hur ligger priserna på gransortimenten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerpriser i Skåne

jannee  
#529322 Grantimmer 18+ runt 1000 kr M3to om du är dubbelcertifierad.
Borrtimmer 18+ 600 - 650 kr M3to
Sågkubb 11,5 cm - 18cm 550 kr m3fub
Priserna är INTE Skåne utan södra Småland

Användarvisningsbild

Re: Timmerpriser i Skåne

källshult  
#529369 Tänk på det när man jämför priser för det skiljer m3to och m3fub

Avatar Fallback

Re: Timmerpriser i Skåne

Kalleskog  
#529422 Jag har fått in anbud som ligger kring 870 kr per m3 fub, 600 kr för klentimmer och 400 för granmassan. Omräknat till toppmätt blir det lite över tusenlappen så det är nog kring den nivån det ligger.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).