Bioenergi

ST1 och SCA startar storskalig talloljeproduktion

4 inlägg 5479 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ST1 och SCA startar storskalig talloljeproduktion

Fredrik Reuter  
#512700 Skogsbolaget SCA går nu in i ett partnerskap med bränslebolaget ST1 för att starta en storskalig tillverkning av det förnybara drivmedlet tallolja. Tallolja är en restprodukt från massatillverkning och kommer levereras från SCA massabruk i Östrand, Obbola och Munksund. Talloljan ska sedan raffineras till (troligtvis) biodiesel vid ST1:s raffinaderi i Göteborg.

Planen är att kunna tillverka 100.000 ton per år.

- Partnerskapet med SCA är en nyckelfaktor i genomförandet av vårt investeringsprogram för förnybara bränslen och det säkrar försörjningen med råvara för att kunna möta de ambitiösa nordiska klimatmålen för 2030, säger Mika Anttonen, styrelseordförande i St1. SCA arbetar med en rad intressanta utvecklingsprojekt när det gäller förnybar energi och vi ser goda möjligheter att utveckla samarbetet vidare.


Läs mer: https://www.sca.com/sv/om-sca/aktuellt/ ... drivmedel/



   TS
Användarvisningsbild

Re: ST1 och SCA startar storskalig talloljeproduktion

Jolly  
#512756 Nu kan jag komma ihåg fel, men visst gör vi åt runt 5000 m3 diesel per dag i Sverige?

Avatar Fallback

Re: ST1 och SCA startar storskalig talloljeproduktion

erm  
#512778 Hittade denna.

http://spbi.se/blog/2016/11/16/forsaljn ... r-oktober/

Avatar Fallback

Re: ST1 och SCA startar storskalig talloljeproduktion

åberg  
#513042
Jolly skrev:Nu kan jag komma ihåg fel, men visst gör vi åt runt 5000 m3 diesel per dag i Sverige?




Enligt länk ovan såldes 513 200 m3 i oktober månad 2016. Fördelat på 31 dagar blir det mellan sexton och sjutton tusen kubikmeter om dagen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).