Skotare

Skotare med extrahjul i finskt forskningsprojekt

5 inlägg 3493 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skotare med extrahjul i finskt forskningsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#512750 Att vara "femte hjulet under vagnen" kan ju möjligen kännas lite utstött men det är just ett sådant koncept som testas i Finland. Anledningen är att få ner marktrycket och öka bärigheten för körning på mjuka marker.

Det är finska forskningsbolager Metsäteho Oy (motsvarar ungefär SkogForsk) som tillsammans med företaget AT Wheels OY testat att sätta ett femte hjul bakom skotarens bakdel. I mitten av ekipaget vilket gör att det får ett eget, opåverkat spår att gå i.

Det finns en video på Metsätehos sajt

Texterna på Metsätehos sajt finns tyvärr enbart på finska men så vitt jag förstår (med hjälp av Google translate) så ser man positivt på det första resultaten. Ni som kan finska får gärna komplettera med mer info här i tråden.

Vad tror ni om det här konceptet om man t ex jämför med en förlängd boggi eller ett 10-hjuligt ekipage? Hur stor skillnad kan det göra med ett extra hjul?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Skotare med extrahjul i finskt forskningsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#512758 Testar att lägga upp videon direkt här:


   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotare med extrahjul i finskt forskningsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#512759 Och här är en bättre bild:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare med extrahjul i finskt forskningsprojekt

bgl  
#512769 Med eller utan denna ibland krafsande stödrulle är spårdjupet större och över längre sträcka än vad som är acceptabelt i gängse svensk markskoningsgaranti!

Användarvisningsbild

Re: Skotare med extrahjul i finskt forskningsprojekt

molnia  
#512782 Bandställ under buken skulle vara intressant att se... 🙂
molnia - Dröm-miniskotaren

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).