Skogsekonomi

Reseavdrag

5 inlägg 4229 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Reseavdrag

Sörlänningen  
#512491 Jag har då försatt mig i den situationen att jag bor ungefär 40 mil från min skogsfastighet, som jag nyss har övertagit.

Mer än 90% av arbetet blir jag ju så illa tvungen att leja ut, men lite skall ju göra själv. Och det behövs ju tid för att titta på skogen och prata med folk och skriva på kontrakt osv. (I mitt vanlig jobb arbetar jag för folk på en annan kontinent, där funkar epost, telefon och videokonferenser, men det håller inte riktigt för skogsverksamheten.) För tillfället undrar jag över reseavdrag.

Jag har fattat det som att resor till och från fastigheten blir avdragsgilla först när summan på ett år överstiger 10000. Stämmer detta? På detta forutm stod det också att upp till fyra resor på ett år kan räknas som tillsynsresor. Fortfarande standard?

Spelar det ur skattesynpunkt någon roll om man kör egen bil, hyrbil (i mitt fall skulle det handla om tillfälliga hyrbilar, tre dagar till en vecka), eller tåg?

Varje erfarenhet på området är av intresse!



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Reseavdrag

erikl  
#512492 Ta resekostnaden i bokföringen motsvarande milersättning 18 kr/mil.

Avatar Fallback

Re: Reseavdrag

Vilsten  
#512493 10 000 per år gäller om du tar upp det som skatteavdrag i din privata deklaration.

Om du tar upp det som reseersätting i företaget får du 18kr/mil från första milen.

Så har jag förstått det i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Reseavdrag

Sörlänningen  
#512512
Vilsten skrev:10 000 per år gäller om du tar upp det som skatteavdrag i din privata deklaration.

Om du tar upp det som reseersätting i företaget får du 18kr/mil från första milen.

Så har jag förstått det i alla fall.


Men får man det om man åker till sin egen skog för att arbeta? Jag har också en liten konsultlåda. Om jag där måste åka på ett möte eller hjälpa till vid någon domstolsprocess så kan jag ju dra av från första kronan (18 kronor per i mil i egen bil, beloppet om jag åker med kollektivtrafik), för att det ingår i uppdraget. Jag hade fattat det som att åka till sin skog räknas som att ta sig till jobbet, vilket ju, som du säger, är ett privat avdrag. Men jag är inte heller säker på att det är så enkelt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Reseavdrag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512524 Resa till egen skog räknas normalt som arbetsresa, det vill säga samma regler som om man tar bilen till kontoret!

Man kan ev. hävda att om man har arbetsplatsen hemma (kontor med skogsplan, bokföring) etc, men då måste man antagligen ha flera olika jobb att åka till (tex konsult).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).