Skogsnyheter

LST ställer krav att Kirppu slutar med bisysslan inventering

55 inlägg 20155 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

LST ställer krav att Kirppu slutar med bisysslan inventering

Fredrik Reuter  
#512442 Sebastian Kirppu är känd i Skogssverige för sitt engagemang i miljöfrågor om skogen. Men han är också anställd av Länsstyrelsen i Dalarna.

Skriftligt uppmanas nu Kirppu av sin arbetsgivare att upphöra med att göra inventeringar och granska avverkningsanmälningar på sin fritid.

Länsstyrelsen i Dalarna anser att Kirppus bisysslor kan vara förtroendeskadliga.

Sebastian Kirppus bisysslor kan leda till samarbetssvårigheter och bristande förtroende inte bara för honom – utan också för andra tjänstemän på myndigheten.


Det anser dock inte Kirppu som har facket på sin sida.

– Ingenting av det jag gör krockar med mina arbetsuppgifter! Jag fattar inga beslut och jag gör inga artinventeringar på jobbet. På fritiden visar jag ibland vilka arter som finns i skogen. Och det räcker ju för att göra skogs­bolagen tokiga av frustration, de vill ju avverka.

– Det är inte ens länsstyrelsen som granskar avverkningsanmälningar, det är Skogsstyrelsen. Och de inventeringar som länsstyrelsen gör är jag inte inblandad i.


Tydligen är detta ett ärende som pågått av och till i många år.

Läs mer: https://www.publikt.se/artikel/lansstyr ... mang-21412



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: LST ställer krav att Kirppu slutar med bisysslan invente

ÅsaNisse  
#512457 Detta är ju bara ett fall där tjänstemannaväldet på Länsstyrelserna påverkar besluten. Lagar och författningar har liten betydelse då tjänstemännen tycker något.

Användarvisningsbild

Re: LST ställer krav att Kirppu slutar med bisysslan invente

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512530 Länsstyrelsen behöver även ha skogsägarnas förtroende och då fordras det att länsstyrelsen sparkar ut sina anställda aktivister.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: LST ställer krav att Kirppu slutar med bisysslan invente

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512532
Niking skrev:Länsstyrelsen behöver även ha skogsägarnas förtroende och då fordras det att länsstyrelsen sparkar ut sina anställda aktivister.
/Niklas

Håller med, facket ska inte styra myndigheter heller.
Omplacering eller sparken tyvärr.

Avatar Fallback

Re: LST ställer krav att Kirppu slutar med bisysslan invente

Värmlänning  
#512538
Niking skrev:Länsstyrelsen behöver även ha skogsägarnas förtroende och då fordras det att länsstyrelsen sparkar ut sina anställda aktivister.
/Niklas

Så sant som det är sagt!

Användarvisningsbild

Re: LST ställer krav att Kirppu slutar med bisysslan invente

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512541
Slurfi skrev:
Niking skrev:Länsstyrelsen behöver även ha skogsägarnas förtroende och då fordras det att länsstyrelsen sparkar ut sina anställda aktivister.
/Niklas

Håller med, facket ska inte styra myndigheter heller.
Omplacering eller sparken tyvärr.


Omplacering inom länsstyrelsen lär inte funka i detta fall.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: LST ställer krav att Kirppu slutar med bisysslan invente

tvilling  
#512554
Fredrik Reuter skrev:Sebastian Kirppu är känd i Skogssverige för sitt engagemang i miljöfrågor om skogen. Men han är också anställd av Länsstyrelsen i Dalarna.

Skriftligt uppmanas nu Kirppu av sin arbetsgivare att upphöra med att göra inventeringar och granska avverkningsanmälningar på sin fritid.

Länsstyrelsen i Dalarna anser att Kirppus bisysslor kan vara förtroendeskadliga.

Sebastian Kirppus bisysslor kan leda till samarbetssvårigheter och bristande förtroende inte bara för honom – utan också för andra tjänstemän på myndigheten.


Det anser dock inte Kirppu som har facket på sin sida.

–[FOUR-PER-EM SPACE]Ingenting av det jag gör krockar med mina arbetsuppgifter! Jag fattar inga beslut och jag gör inga artinventeringar på jobbet. På fritiden visar jag ibland vilka arter som finns i skogen. Och det räcker ju för att göra skogs­bolagen tokiga av frustration, de vill ju avverka.

–[FOUR-PER-EM SPACE]Det är inte ens länsstyrelsen som granskar avverkningsanmälningar, det är Skogsstyrelsen. Och de inventeringar som länsstyrelsen gör är jag inte inblandad i.


Tydligen är detta ett ärende som pågått av och till i många år.

Läs mer: https://www.publikt.se/artikel/lansstyr ... mang-21412
Ser man på SK's alla inlägg på fb och vilka klockslag han gör dom så har han antingen väldigt oregelbundna arbetstider eller så driver han ensidig oponionsbildning på betald arbetstid[emoji848]
Själv tycker jag inte det är ok utan det är inte en dag för tidigt att LS sätter ned foten.

Användarvisningsbild

Re: LST ställer krav att Kirppu slutar med bisysslan invente

anersimyra  
#512555 ” vinner ” LS målet så har vi ett prejudikat på att myndigheter tillåts styra och reglera vad landets innevånare tillåts göra på sin fritid, snubblande nära diktatur om ni frågar mig.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: LST ställer krav att Kirppu slutar med bisysslan invente

Vardon  
#512563
anersimyra skrev:” vinner ” LS målet så har vi ett prejudikat på att myndigheter tillåts styra och reglera vad landets innevånare tillåts göra på sin fritid, snubblande nära diktatur om ni frågar mig.. :shock:


Nej, däremot vad anställda gör på sin fritid. Vinner LS så är det honom fritt att säga upp sig och fortsätta sitt engagemang.

Användarvisningsbild

Re: LST ställer krav att Kirppu slutar med bisysslan invente

anersimyra  
#512565 Det egendomliga är att fria människor stöder tanken på att en myndighet ska tillåtas styra över andra människors göranden på deras fritid. Bedriver man riktade kampanjer direkt riktade mot sin arbetsgivare är det såklart en helt annan historia. Men att nämda biolog bedriver inventering på sin fritid kan knappast ses som en riktad kampanj mot sin arbetsgivare. Klockrena diktaturfasoner om ni frågar mig.. :wink:

Användarvisningsbild

Re: LST ställer krav att Kirppu slutar med bisysslan invente

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512566 Kirppus fritidsinventeringar äventyrar helt enkelt Länsstyrelsens goda renommé. Det är och förblir oacceptabelt att myndigheterna har anställda aktivister.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: LST ställer krav att Kirppu slutar med bisysslan invente

anersimyra  
#512574 Är det själva idén bakom att en myndighet genom önskan, eller krav kan tillåtas inskränka en enskild människas fri och rättigheter som är tilltalande? Eller kan det vara så att stödet för myndighetsstyrning ( missbruk ) är ok så länge det drabbar just Kirpu.. :d i det här landet tillåter vi t.o.m Nazister att uttrycka sina åsikter fritt på våra gator, men att tillåta en biolog att utföra inventeringar på sin fritid anses i det närmaste vara samhällsomstörtande. De tjänstemän på LS som ställer dessa krav bör per omgående befrias från sina arbetsuppgifter och få möjlighet att snarast förklara sig i tingsrätten.. :-bd

Avatar Fallback

Re: LST ställer krav att Kirppu slutar med bisysslan invente

Bosse1  
#512575 Har de nån rätt? Gulag kanske? :grin: :wink: Att äga skog är fult...

Avatar Fallback

Re: LST ställer krav att Kirppu slutar med bisysslan invente

tvilling  
#512595
anersimyra skrev:Är det själva idén bakom att en myndighet genom önskan, eller krav kan tillåtas inskränka en enskild människas fri och rättigheter som är tilltalande? Eller kan det vara så att stödet för myndighetsstyrning ( missbruk ) är ok så länge det drabbar just Kirpu.. :d i det här landet tillåter vi t.o.m Nazister att uttrycka sina åsikter fritt på våra gator, men att tillåta en biolog att utföra inventeringar på sin fritid anses i det närmaste vara samhällsomstörtande. De tjänstemän på LS som ställer dessa krav bör per omgående befrias från sina arbetsuppgifter och få möjlighet att snarast förklara sig i tingsrätten.. :-bd
Personligen har jag inget emot killen på LS och definitivt JA, vi har åsiktsfrihet i landet vilket gör att alla får utrycka sina åsikter på sin fritid!
Det problematiska blir om tex nazisten jobbar på migrationsverket och allmänheten=vi misstänker att vissa åsikter kan "grumla" nazistens myndighetsutövning.

Vi ska kunna förvänta oss en rättsäker myndighetsutövning och aldrig behöva tvivla på att oavsett färg, ekonomi, eller kanske i någons ögon "skövlande skogsbolag" så blir man behandlad med samma rättsäkra handläggningen.
Den rättsäkerheten är enligt mig tvärt emot vad en diktatur står för[emoji848]

Användarvisningsbild

Re: LST ställer krav att Kirppu slutar med bisysslan invente

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512596
anersimyra skrev:Är det själva idén bakom att en myndighet genom önskan, eller krav kan tillåtas inskränka en enskild människas fri och rättigheter som är tilltalande? Eller kan det vara så att stödet för myndighetsstyrning ( missbruk ) är ok så länge det drabbar just Kirpu.. :d i det här landet tillåter vi t.o.m Nazister att uttrycka sina åsikter fritt på våra gator, men att tillåta en biolog att utföra inventeringar på sin fritid anses i det närmaste vara samhällsomstörtande. De tjänstemän på LS som ställer dessa krav bör per omgående befrias från sina arbetsuppgifter och få möjlighet att snarast förklara sig i tingsrätten.. :-bd


Det är väl högst lämpligt att Länsstyrelsen agerar som både arbetsgivare myndighet i detta fall. :-bd För så länge som Sebastian Kirppu på sin fritid försöker aktivt med att stjäla skogsägares rådigheten över sin egen skog, kan han inte jobba kvar på Länsstyrelsen.

Precis som Vardon var inne på, så får Sebastian Kirppu nu välja om han vill ha kvar jobbet eller sin aktivistiska fritidssysselsättning. Ty han kan inte få bägge! Länge leve valfriheten! :-bd
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).