Avverkning (slutavverkning)

Slutaverkning som gick fel

101 inlägg 36534 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slutaverkning som gick fel

ruth  
#512406 Hej. Har averkat några skiften i vintras och har varit ut och kollat hur det blev.
Vad hade ni sagt om ni möttes av denna syn?

1. Vilken tur att jag inte beställt någon markberedning för det går inte markbereda när det ligger stockar överallt.
x. Måste nog köpa en egen timmervagn så jag kan ta reda på all ved som ligger överallt.
2. Nästa gång måste jag anlita ett annat skogsbolag.

Skämt å sido, jag har kontrakt för vinteraverkning, så vad är det som sliter på marken egentligen eftersom det inte är klart så måste lösa det nu på sommaren. Är det både skotare och skördare? Jag vill inte ha markskador.

Har ni några andra goda råd att ge mig?
(Jag bifogar bilder på ett urval av eländet)


Senast redigerad av ruth ons 05 sep 2018, 21:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Slutaverkning som gick fel

Fredrik Reuter  
#512407 Oj!

Var det mycket snö som kom under själva avverkningen?

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512408 Där borde du stämma träff med skogsbolaget på plats och se vad de säger.

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

jannee  
#512409 Verkligen inkompetent utfört, de som utfört avverkningen - bortforslingen av virke måste omgående UTAN ersättning komma tillbaka och köra ut resten av virket - så är det bara.

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#512410
Fredrik Reuter skrev:Oj!

Var det mycket snö som kom under själva avverkningen?


Det tycker jag inte. Den 25 februari hade de inte ens börjat avverka på detta skifte som syns på bilderna jag postat, och sen kom det inte så mycket mer snö. Jag tror det ser ut så här pga slarviga/inkompetenta entreprenörer. Det är ett hastverk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

pontiacfarmer  
#512412 Fy farao.... 25 % minst ligger ju kvar ... ring bolaget på måndag......... å be dom komma ut med maskiner omgående...å acceptera inget avdrag för borrar o sånt.... det ska räknas som FÄRSKT ........................ ;)

Användarvisningsbild

Re: Slutaverkning som gick fel

Göt  
#512414 Att nån enstaka stock blir kvar när det har snöat mycket har man varit med om men det där. Kontakta avverkaren på måndag.

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

jannee  
#512415 Inte ens upparbetningen efter Gudrunstormen såg det så djävligt ut som dina bilder visar.
Har svårt att förstå hur en markberedning ska kunna utföras på detta område.
Ta många bilder, skicka sedan dessa till berörd avverkningsledare och fråga vad i HELVETE de håller på med.
Eller ta reda på namnet på den entreprenör som försökt ombesörja avverkningen, och varför denne inte slutfört uppdraget.
Vill sedan inte entreprenören åtgärda är det bara att namnge företaget ifråga så är de snart utan körning = kk.

Användarvisningsbild

Re: Slutaverkning som gick fel

Fredrik Reuter  
#512416 Ok,
Ja, en skotare måste ju dit och plocka ihop det virket som blivit glömt men rätt gjort ger inte detta några körskador att tala på.

Det ser ut som att du haft en del döda träd som stått i beståndet och nu är fällda av skördaren.
Såvida det inte överskrider en viss volym död ved per hektar så är detta idag praxis för naturvården att fälla dessa och låta dem ligga. Man ställer inte kvar dem för att de helt enkelt då utgör en stor fara då de kan falla helt eller i delar, när som helst.

Vet du om det var mycket döda träd på skiftet innan avverkning?

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

sealing  
#512417 Man strävar alltid efter att få med sig allt virke. Med tanke på den enorma snömängd som vi hade i norr i vintras så lär detta bli en återkommande syn tyvärr.

Som sagt tidigare kontakta skogsbolaget som köpte virket ditt, så borde det lösa sig på ett smidigt sätt.

Sedan tycker jag det ser ut som mycket död ved och det brukar vara ”förbjudet” att aptera och levera, så de blir oftast ikull fällda och lämnade som helstam på hygget.

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#512418 Jag var där på lördagen för 2v sen och var så arg att jag ringde virkesköparen på skogsbolaget på en gång. Mest arg var jag då för de kört sönder min gärdsgård också som var rester av fäbodbruket som bedrevs där. Jag hade gjort egna avspärrningar och skogsbolaget försäkrade mig att det inte var någon fara, att jag inte skulle oroa mig. Skogsbolaget hade anlitat en entreprenör som gick i konkurs 1 maj. Vi har sagt åt skogsbolaget att vi har beställt en avverkning och att virket skall tas bort, och jag ska åka dit igen på söndag och kolla igen om nåt är gjort. Jag vet inte hur lång tid de rimligen borde få på sig?

Angående döda träd så vet jag inte mycket om det, men reagerade på att de på själva fäbodvallen var lämnat ett dött träd som jag verkligen inte vill ha kvar. (Bifogar trädet som är helt dött.)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutaverkning som gick fel

Fredrik Reuter  
#512420 Ja, det låter onekligen som du haft otur!

Men! Virkesköparen ska kunna hjälpa dig fullt ut så du blir nöjd.

Jättebra att du startade denna tråd Ruth, det hjälper både dig själv och andra! 👍

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

Umea  
#512433 Så tragiskt !

Hoppas det löser sig.

Lycka Till !

Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

jannee  
#512453 Nu förstår jag verkligen inte Fredrik.
Här nere i söder låter vi torrträden stå ORÖRDA.
Dessa gör stående stor nytta för den biologiska mångfalden och utgör inget större riskmoment.
Ramlar först när det blåser till och vem är då ute på hygget?
De torrträd som går omkull skickar man med groten.

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512458 Ute på hygget när det blåser, är den som planterar, röjer eller gallrar motormanuellt. Min entreprenör i vintras sa att de brukar ta ner torrträd, särskilt som en vandringsled passerar.

Jag tyckte det var lite otäckt att plantera nu när det blåste, bara av granen som stod i surdraget där hälften blåst ner på en månad!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).