Motorsåg och handhållet

Husqvarna XPG 560

46 inlägg 12872 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna XPG 560

Jeep99  
#512255 Köpte en ny Husqvarna cpg560 för 2 år sedan. Hela tiden haft startproblem när den är varm. Spec när sågen gått mkt varm. Den surnar, ständigt mek med tändstift och måste låta sågen kallna.
Mina andra sågar Stihl 362 och nya Stihl 261 inga dyl problem. Sågarna går på 3-4% oljeblandningen för att säkerställa att de el skär. Hur löser man probl med 560:an?
Antar att det finns flera huggare med samma problem?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

Sidekicknicke  
#512260 När sågen är varm, har du testat att dra upp choken för att sen trycka ner den igen, dra sen igång sågen. (obs rör inte gasen förens den startat.) Så har jag lärt mig att man "varmstartar" sin såg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

JensSkoog  
#512262 Skulle väl strax sluta med 3 - 4% olja och använda färdigblandat alkylat
med 2% is stället. Med moderna oljor, holler 2% länge.

Senn har alla sågar sina särdrag när man ska starta. Jag får
ofta in Stihlsågar som ägaren hävdar är svårstartad, och
får ge lite uppläring i hur man startar Stihl :lol:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

JohannesG  
#512265 Att som Sidekicknicke sa starta med förhöjd tomgång är sällan fel, även om sågen ska starta utan problem på första rycket utan det. Det gör vår och har nästan alltid gjort.

Håller med Jens om att det är onödigt mycket olja. Kör på aspen tvåtakt, då får du kvalitetsbränsle, med kvalitetsolja, dock kan det ta en stund för sågen att ställa om sig från mackbränsle, Aspen är renare och löser upp diverse skräp som mackbränsle lämnat.

Har du problem så gå och prata med en seriös handlare/verkstad. De kopplar upp datorn och ser snabbt vad som kan vara fel, enligt en duktig mekaniker säger bränslevärdena mycket om hur sågen går och mår.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

Jeep99  
#512302 Jag fick ett s.k proffstips När jag skulle blanda soppa till min Stihl 362. Slutade med att motorn skar. Vet att inkörningar önskemål skall vara 4%. Har köpt 560xpg av en Stihl försäljare fick det tipset att fortsätta m 4% när sågen går för fullt ex när man kubbar ek. Fetare bränsle kan ej orsaka haveri om kedjan o kylningen är ok. Jag menar att en proffssåg som 560xpg är borde fungera utan en massa bra ha tips som efterhands konstrueras.
Stihl sågarna jag har funkar utmärkt med 4% blandningen. Inga startproblem. HQ borde kunna bättre!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

Jeep99  
#512305 Jag har tidigare haft HQ mod 44 o 45 samt 242:an. 242 en underbar o mkt tillförlitlig såg. Har anv den i 20 år till fällning o kvistning av medelfristiga virke. Har aldrig krånglat. Lättstartad o m handtagsvärme. Med dessa sågar som ref så köpte jag en 560xpg vilket jag djupt ångrar. Man står i skogen bedrövad o f—-ad när den krånglar. Dessutom är det en dyr såg. Måste alltid ta med en Stihl för att kunna vara säker. Sågen har kanske gått 30 tim mektid 70 tim. Gör den iordning o lägger ut den snart på blocket med 20 tums svärd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna XPG 560

källefall8  
#512315
Jeep99 skrev:Jag fick ett s.k proffstips När jag skulle blanda soppa till min Stihl 362. Slutade med att motorn skar. Vet att inkörningar önskemål skall vara 4%. Har köpt 560xpg av en Stihl försäljare fick det tipset att fortsätta m 4% när sågen går för fullt ex när man kubbar ek. Fetare bränsle kan ej orsaka haveri om kedjan o kylningen är ok. Jag menar att en proffssåg som 560xpg är borde fungera utan en massa bra ha tips som efterhands konstrueras.
Stihl sågarna jag har funkar utmärkt med 4% blandningen. Inga startproblem. HQ borde kunna bättre!!


Jo, för mycket olja är lika illa som för lite fast på längre sikt. Du får mer sot och sedan risk att kolvringarna fastnar med skärning som följd. Mer underhåll med att sota. Med Aspen får du knappt ngn sot alls.

Bra 2t olja som blandas 2% ska det vara, inte mer inte mindre och ska helst inte stå mer än max 2 månader.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XPG 560

jonsered95  
#512318
Jeep99 skrev:Köpte en ny Husqvarna cpg560 för 2 år sedan. Hela tiden haft startproblem när den är varm. Spec när sågen gått mkt varm. Den surnar, ständigt mek med tändstift och måste låta sågen kallna.
Mina andra sågar Stihl 362 och nya Stihl 261 inga dyl problem. Sågarna går på 3-4% oljeblandningen för att säkerställa att de el skär. Hur löser man probl med 560:an?
Antar att det finns flera huggare med samma problem?


Det kan hjälpa att du ställer sågen upp så fort du har tankat eller stängt av den och inte låter den ligga på sidan så som den gör när du tankar.
Det beror på att det är nåt vajsing med nån slags backventil som gör sågen otroligt svårstartad när det rinner vidare för mycket bränsle när den ligger ner. Detta fick jag reda på av två killar som testar utrustning åt Husqvarna, även att problemet inte finns på nyare 560 utan bara på de tidigare modellerna.
Hoppas att du förstod och att det löser ditt problem!
Mvh Philip

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XPG 560

Ldsaren  
#512338 Som källefall8 skrev ....sotskärning
som händer vi för mycket olja i bensin
Följ fabrikantens anvisningar

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XPG 560

Tosca  
#512341 Vad använder du för 2-taktsolja?
95- eller 98-oktans handelsbensin?
@Mange har ju sett många krånglande sågar, han kanske har något uppslag åt dig?
Eller @Brumsten, som verkar ha bra koll, om än skarpa kommentarer ibland?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XPG 560

Brumsten  
#512345 Hej, börja med att kolla pgr.varan och aktuella bränsleinställningar samt ev. felkoder.
Sen tror jag att sågen behöver en ny förgasare enl. senaste revision, allt får du hjälp med hos din handlare.
Kör på Aspen så tar du bort en felkälla.
Påpekar än en gång att det finns inga lösningsmedel i Aspen 2t som någon påstod tidigare i tråden.
Ha de👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

Jeep99  
#512346 Att HQ 560 bara skulle funka att köra på Aspen visar på vilket problem konstruktionen har. Stihl funkar lika bra på egenblandad soppa. Har kört mina Stihl på 4% i många år både fäll, kubbning och i Solosåg utan problem. Fenomenet med sotbildning o att motorn skär har jag ingen erfarenhet av då mina sågar fungerat utmärkt. Min återförsäljare med mångårig erfarenhet medd mig att det gick utmärkt att fortsätta med 4% , bara en fördel när sågen bel hårt. Har lytt hans råd. Nämnas att han bara säljer Stihl sågar men vet att han tid salufört HQ. Har ej frågat varför han bytt till Stihl men har mina misstankar. Skall lämna in min HQ 560xpg för att lösa probl med svårstart när den är varm samt håller ej tomgång. Får väl bara köra den på Aspen. Otroligt!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

Björn T  
#512358 Hej byt till ett tändstift som inte är radioavstört. Tex Cj7Y och kör du fet blandning som 4% så ska du ta bort gnistskyddet som sitter med en skruv på ljuddämparen. Vill gärna bli tätt. Kör skälv alltid hemmablandad bensin. Akrylatbensin är överreklamerad. Dina andra sågar fungerar ju bra på riktig bensin. Ge inte upp än 560 är en riktigt bra såg, stark och rapp när allt fungerar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XPG 560

källefall8  
#512362 En undran är ju varför du köper Husqvarna från första början när du tycker att Stihl är så fantastiska? Stihl har sina problem och HVA har sina men jag gillar inte känslan i stihlsågarna så är det bara, dom må vara hur välbyggda som helst men känslan av smidighet och att jag är ett med sågen har jag aldrig fått med nån Stihlmaskin ännu iaf.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512373
Tosca skrev:Vad använder du för 2-taktsolja?
95- eller 98-oktans handelsbensin?
@Mange har ju sett många krånglande sågar, han kanske har något uppslag åt dig?
Eller @Brumsten, som verkar ha bra koll, om än skarpa kommentarer ibland?

Kan nog inte tillföra nåt mer än vad som sagts.
Bensin på mackar runt där jag bor är ingen höjdare. Skulle vara roligt o veta vilken olja det är som inte sotar med 4%.
Jag instämmer i Brumstens inlägg.
Skulle vara kul o se vad sågen berättar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).