Traktorer och processorer

MF 5713 som traktorskördare.

192 inlägg 76063 visningar 28 följer Svara, dela mm...   

Re: MF 5713 som traktorskördare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511192 Lantmännen säljer kessla nu och monterar på en annan agco produkt, valtra...
Har man kört till Emmaboda så är 3 mil till lite om man vill se ett trevligt bygge :-bd

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Seb macahan  
gnisten83 skrev:Stod i annonsen att en skogsutrustad MF skulle visas i Sundahls monter...

Det finns fler, vet om en nybyggd i Växjö. Men vad jag vet är den utan kran. Om det hela är en efterkonstruktion eller inte vet jag inte. Men enl. Åf skulle det suttit en kran av deras märke Mowi eller Farma. Det som är mest synd är att inte fler få se hur bra jag tycker det blev. Skogsutrustade Valtr'or har man ju sett några stycken och det hade varit kul o hört era synpunkter när man jämför. Inte för på något vis höja denna maskin högre än en Valtra i allt men som jämförelse.

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511227 Nja nu var de ju din som vi ville se

Användarvisningsbild

Seb macahan  
gnisten83 skrev:Nja nu var de ju din som vi ville se

Då får ni "Crowd Funda" min resa till Emmaboda eller skicka klagomål till Sundahls :grin: :grin:
Skämt åsido, ni får väl se den nån annan gång. Det är ju bara en traktor med en kran på......
Jag är mest förvånad, eftersom man från deras håll var väldigt mån o få bygga denna maskin just för Pr´syfte och då visste man om specen på färdig maskin.
Och jag är hemma på Lördag och tar gladeligen emot er!

TS

Forestboy  
#511667 Det där borde gå att lösa! [FACE WITH OPEN MOUTH]🤔

Användarvisningsbild

Sibaz  
#512266 Hej!

Hör ju inte hemma här men jag funderar på hur lösningen köra bakvänt med jordbruksredskap typ betesputs,slåtterkross skulle fungera som du byggt din 5713, tex. känslighet i spak och sikt.

Tack så länge!

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#512298 Kan bara meddela att Ölmstad betalar transporten till Gallringsdagarna av Sebs traktor om de får vara med och sola sig i glansen :-bd
Så nu behöver vi bara med gemensamma krafter övertyga Seb om att han ska köra gallring till allmän beskådan under två dagar i Jönköpingsskogarna :d
Det här kan bli hur bra som helst!

Axl  
#512313 Jag hade blandat ihop platsen för gallringsdagarna med träffen i Västerbotten! Tyckte det verkade ambitiöst att köra traktorn så långt.

Användarvisningsbild

Seb macahan  
Torbjörn Johnsen skrev:Kan bara meddela att Ölmstad betalar transporten till Gallringsdagarna av Sebs traktor om de får vara med och sola sig i glansen :-bd
Så nu behöver vi bara med gemensamma krafter övertyga Seb om att han ska köra gallring till allmän beskådan under två dagar i Jönköpingsskogarna :d

Seb är nog inte så svårövertalad. Det hade ju känts skönt o ha i alla fall några hundra fub producerat i det nya ekipaget innan man kommer upp o skämmer ut sig totalt.... Men är det någon som behöver "gratis" huggning i Karlskrona trakten kan jag ju öva lite innan. Jag kan absolut demo-köra lite under gallringsdagarna, bara inte tidigt på morgonen dag 2...... Jag vill ju hinna med o umgås lite med er också :grin: Jag kontaktar dig @Torbjörn så får vi lägga upp någon smart planering, jag har pratat med Leif på ÖS efter du meddelade mig, vi ska höras lite närmre.
Det ska göras lite uppdateringar innan. En oljekylare är ett måste om vi inte räknar med kallare än 2+ grader under GD2018. Är platsen helt bestämd än? och i så fall kan man få lite "inside" information?
Härligt då är det nya GD att se fram emot, blir en lång dryg sommar o vänta!

TS
Användarvisningsbild

Seb macahan  
Sibaz skrev:Hej!

Hör ju inte hemma här men jag funderar på hur lösningen köra bakvänt med jordbruksredskap typ betesputs,slåtterkross skulle fungera som du byggt din 5713, tex. känslighet i spak och sikt.

Tack så länge!

Skulle nog våga påstå att det hade funkat alldeles förträffligt bra. Är själv lite småsur för att jag inte har några vallmaskiner alls o prova med. Tror det hade varit helt idealiskt. Känsligheten är bra (bra precision). Jag röjer snö på stora vägar (frontmonterad vikplog) med stolen i "rätt läge" med joysticken i upp till 15-20km/h. Snabbare än så så blir det läskigt men genomförbart. Joysticken är proportional samt ökar i spakutslag känslighet i linjär kurva med farten (både frammåt och bakåt). Du får väl prova på GD :grin:
Sikten är ju givetvis något begränsad i.o.m kranpelaren. Men för den som skulle ha en "sommar traktor" så kan man ju ställa av kranen. Samtidigt är sikten i sida och snett bakåt mycket bättre än i många andra.

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Seb macahan skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Kan bara meddela att Ölmstad betalar transporten till Gallringsdagarna av Sebs traktor om de får vara med och sola sig i glansen :-bd

Seb är nog inte så svårövertalad. Det hade ju känts skönt o ha i alla fall några hundra fub producerat i det nya ekipaget innan man kommer upp o skämmer ut sig totalt....

Du kan ju komma upp till Jönköping en vecka innan. Finns mycket snäll skog o köra i vid GD-området :grin:

Användarvisningsbild

Sibaz  
Skulle nog våga påstå att det hade funkat alldeles förträffligt bra. Är själv lite småsur för att jag inte har några vallmaskiner alls o prova med. Tror det hade varit helt idealiskt. Känsligheten är bra (bra precision). Jag röjer snö på stora vägar (frontmonterad vikplog) med stolen i "rätt läge" med joysticken i upp till 15-20km/h. Snabbare än så så blir det läskigt men genomförbart. Joysticken är proportional samt ökar i spakutslag känslighet i linjär kurva med farten (både frammåt och bakåt). Du får väl prova på GD :grin:
Sikten är ju givetvis något begränsad i.o.m kranpelaren. Men för den som skulle ha en "sommar traktor" så kan man ju ställa av kranen. Samtidigt är sikten i sida och snett bakåt mycket bättre än i många andra.

Tack för snabbt svar!
Verkar ju skitfint :grin: Nu blir jag bra sugen på sådan styrning...
Tänkte ju åka till Emmaboda, har ju bara en halvtimme dit. Åkte aldrig då vi inte fick se dig där, men det går kanske bjuda in sig hem till dig? Gallringsdagarna verkar avlägsna...
Såg i jordbruksaktuellt att det dessutom är kampanj på 5700 vad nu det innebär....

Användarvisningsbild

Seb macahan  
#522933 Det börjar ju dra ihop sig till GD2018 och en resa för mig och Mf'n till Jönköping. En oljekylare är införskaffad och ska monteras, tiden är lite knapp med mycket annat som ska hinnas med, men jag ska verkligen försöka bli klar. Känns som denna maskin skulle ha visats många gånger hittills men aldrig blivit något av. Men för den som vill se en modernare mf i skogen än Mf Robur så hoppas jag det blir av. Framförallt ska det bli skoj o träffa er!

TS
Användarvisningsbild

Ingarhs  
Seb macahan skrev:Det börjar ju dra ihop sig till GD2018 och en resa för mig och Mf'n till Jönköping. En oljekylare är införskaffad och ska monteras, tiden är lite knapp med mycket annat som ska hinnas med, men jag ska verkligen försöka bli klar. Känns som denna maskin skulle ha visats många gånger hittills men aldrig blivit något av. Men för den som vill se en modernare mf i skogen än Mf Robur så hoppas jag det blir av. Framförallt ska det bli skoj o träffa er!
Krysser fingrene for at du rekker det og at det blir litt demokjøring å se på, har både lest og snakket om denne ekvipasjen en god stund nå. Uansett, ser frem mot GD med alt det innebærer[emoji106]

Användarvisningsbild

källshult  
#525493 Äntligen har man fått se den och prov åkt . Det är bra gjort med monteringen av hydraultanken blev faktiskt imponerad så stadig den är med aggregatet hoppas att du får många bra timmar i den traktorn . För min del så kommer nog jag inte ha kranen på traktorn . Kommer inte funka så bra att ha mitt truckstativ i lytarmarna går visserligen att montera av kranen från traktorn men det känns lite bökigt för min del

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).