Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

115 inlägg 48716 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Björn T  
#508565 Är det någon som har provat att fila denna kedja med trekantsfil?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508703 Har kjedå komt i Sverige? Fekk ei c85 16 toms, huska ikkje akkurat kor mange dl da er når me kjøpte ny 572 i februar. Skulle få 72 dl kjeda seinare. Er ca 2 mnd siå. Husqvarna Norge seie at dei ikkje har fått enda derfor eg lure, bør dei ikkje snart få ho ut på markedet? Eller er da berre ein måte av Husqvarna Norge å bli kvitt H 42 på?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Hema  
#508705 Verkar som om C85 inte kommit till alla ÅF i Sverige ännu.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508707 OK då stemme da vel da som dei seie då

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Hepo  
#508743
Hema skrev:Verkar som om C85 inte kommit till alla ÅF i Sverige ännu.

Hej 7 maj sa dom till mej när jag beställde 2 st härom dan.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508778 OK då satsa med på at ho kjeme til Norge og helst før 17. Mai.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

rikard_e  
#511988 Kört med c85 x-cut 20" en månad snart. Kedjan blir så jä*** kass när jag filade ur spånutrymmet eller filade utan mallen. Den drar snett åt olika håll och ibland sågar den inte alls utan man får vicka på sågen för att den ska få fäste i spånet och börja dra igen. Fungerade kanon förut, filade med 4.5 mm och filmall, på ena kedjan filade jag ur spånplatsen, det var dags, sen blev den precis sådär, och nu sist tappade jag bort filmallen och filade med 5,5 på frihand, blev precis likadan..
Har varit noga med vinklar förutom eggvinkeln som är aggresiv, men det är samma vinkel från orginal, jag har tagit ner ryttarna enl filmallen mått.

Vad kan jag ha gjort för fel?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511990 Låter som du kanske inte filat den vass hela eggen fullt ut. Då kan man få lite skumma grejer...
Med 4,5 får du ha filen väldigt högt om du ska ta nåt på topp plattan över huvudtaget. 5,5 borde du nog haft hela tiden.
Vet inte vilken mall du haft, men tror inte det är tänkt det ska vara under 5mm oavsett.

Har du nån bild?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

anersimyra  
#511992
rikard_e skrev:Kört med c85 x-cut 20" en månad snart. Kedjan blir så jä*** kass när jag filade ur spånutrymmet eller filade utan mallen. Den drar snett åt olika håll och ibland sågar den inte alls utan man får vicka på sågen för att den ska få fäste i spånet och börja dra igen. Fungerade kanon förut, filade med 4.5 mm och filmall, på ena kedjan filade jag ur spånplatsen, det var dags, sen blev den precis sådär, och nu sist tappade jag bort filmallen och filade med 5,5 på frihand, blev precis likadan..
Har varit noga med vinklar förutom eggvinkeln som är aggresiv, men det är samma vinkel från orginal, jag har tagit ner ryttarna enl filmallen mått.

Vad kan jag ha gjort för fel?
Du har möjligen ett utslitet svärd också eftersom du behöver ” vicka ” för att få kedjan att avverka.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Hema  
#513854 Köpte mig ett filmallskit till C85. Blev lite fundersam på förpackningen, det står 83/85.
1527950693_dsc_0059.jpg

Vad kan 83 stå för? Ska kjedan komma i 1,3-utförande? Men då passar väl inte mallen?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

johan eriksson  
#513865 Du kan ha samma chassi på kedjan även om man har 1,3mm drivlänk. Finns hos oregon, 20, 21, 22BPX samt 72, 73 och 75 lpx/dpx. Är 1,3. 1,5 samt 1,6mm drivlänk. 1,3mm är väldigt populärt i USA så det förstår jag om dom kommer att ta fram.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Hema  
#513866
johan eriksson skrev:Du kan ha samma chassi på kedjan även om man har 1,3mm drivlänk. Finns hos oregon, 20, 21, 22BPX samt 72, 73 och 75 lpx/dpx. Är 1,3. 1,5 samt 1,6mm drivlänk. 1,3mm är väldigt populärt i USA så det förstår jag om dom kommer att ta fram.

Så det är bara drivlänkens "tand" som är 1,3mm? För annars blir ju hela kedjan smalare som på 0,325 (även om skäret har samma bredd).
Senast redigerad av Hema lör 02 jun 2018, 19:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

johan eriksson  
#513880 Ja.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Hema  
#513882 Danke

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514078 Kjedå er fremdeles ikkje komt i Norge, fekk til svar at dei prioriterte kjeder på den nye 572 saga heller enn i reserve. Om noken få månader er det eit år siå lansering av saga 572, fekk våras i februar då begynne da å bli på tide med nya kjedå viss dei ikkje har fått problem mef eit eller anna då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).