Föryngring

Torra/döda granplantor

43 inlägg 17303 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Torra/döda granplantor

Rassmusolsson  
#511874 2017 så planterade vi 2000 granplantor av typen plugg. Som vi alla vet var hösten väldigt blöt och en del områden stod i vatten. Plantorna gulnade men det verkar ha hämtat sig. Men en del av plantorna var döda längst upp på plantan. Vad beror detta på?


Förvånansvärt stor del av plantorna har dött, kan detta bero på den blöta hösten?

Sen har en del plantor börjat skjuta skott men långt ifrån alla, varför är det så?


Senast redigerad av Rassmusolsson sön 13 maj 2018, 13:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Torra/döda granplantor

Rassmusolsson  
#511875
IMG_0139.JPG

IMG_0140.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Gurras  
#511879 Det ser ut som rejält med snytbaggegnag, det kan säkert vara en orsak.

Användarvisningsbild

Torra/döda granplantor

Rassmusolsson  
#511880 Plantorna var besprutade mot snytbagge när vi planterade, borde inte det ha hjälp om det var snytbagge? Enligt södra så skulle bekämpningsmedlet mot snytbagge vara i 2 år och sen besprutas igen om det behövdes.

Grannen har plantor som är 1 år äldre än vår och det besprutades i höstas mot snytbagge. Han har stora fina plantor som skjuter skott just nu.
Senast redigerad av Rassmusolsson sön 13 maj 2018, 14:55, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Torra/döda granplantor

SkogsGi  
#511882 Snytbagge skydden varierar i hur länge de skyddar. På våra plantor brukar det vara MERIT och det skyddar bara under våren. Ibland gnager snytbaggen på hösten också.

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Rassmusolsson  
#511883 Ja mycket möjligt att det är snytbagge, har beställt 200 plantor för komplettering men det är kanske bäst att spruta hela stycket mot snytbagge?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

sundelius  
#511885 Köpte samma plantor med samma skydd förra våren. Avgången på grund av snytbaggarna är 50% :((

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Rassmusolsson  
#511888 Ja ca 50% här med. En tragisk syn [emoji24]. Dom har börjat ge sig på dom som lever nu med. Är det för sent att spruta när dom redan är på ganarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511889
Rassmusolsson skrev:Plantorna var besprutade mot snytbagge när vi planterade, borde inte det ha hjälp om det var snytbagge? Enligt södra så skulle bekämpningsmedlet mot snytbagge vara i 2 år och sen besprutas igen om det behövdes.

Grannen har plantor som är 1 år äldre än vår och det besprutades i höstas mot snytbagge. Han har stora fina plantor som skjuter skott just nu.


Jag får inte ihop detta! Om plantorna har två års skydd så är de vaxade och plantorna på bilden är inte det. Är de behandlade kemiskt är medlet på plantan 8-10 veckor efter plantering. Där efter är plantorna samma som obehandlade.

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

guttamåla  
#511890 Fick samma problem sommaren 2017, plantor satta tidigt våren 2017,behandlade med Merit Forest,(södra plantor). Troligen, Ögonvivel enligt expertis skall plantan överleva

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Traktordave  
#511989 Såg över mina och föräldrarnas planteringar i helgen. Planterades förra året respektive två år sedan, så plantorna är inne på sitt andra respektive tredje år. Blandat med kemiskt behandlade plantor (har hört att det håller allt mellan 10 v - 2 år...) och vaxade plantor. Mest plugg plus ett. På tre av hyggen som sattes för två år sedan var det relativt många gnag och hittade en del levande snytbaggar i gärning. Där blir det att spruta nu. Övriga lämnas obehandlade. På det värst drabbade hade relativt mycket plantor gått ut. Ska försöka få till tilläggsplantering med stora barrot.
Vet inte om om det är rätt att spruta en del och lämna andra?
Enligt teorin ska ju förra hösten och denna vår vara de värsta gällande snytbagge för de äldre planteringarna:
https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... nutbagge2/

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Jocke000  
#512076 Hej hittar ingen bra tråd för min fråga så jag testar i denna. Jag har planterat 3300st stor täckrots granplantor under helgen som var och nu är jag lite orolig för hur plantorna kommer att klara av torkan som verkar vara på gång. Området jag har planterat är ej markberett och groten är tagen marken ligger i sydöstra halland. Jag började stoppa ner de första plantorna den 9 maj och de sista åkte ner under söndagen.
Enligt SMHI så blir det inget regn de kommande 10 dagarna plus att det har varit solsken och 25 grader varmt varenda dag sen jag började plantera. Någon som har koll på detta?

Avatar Fallback

Re: Torra/döda granplantor

morco  
#512077 Jag hade samma vånda som dig för två år sedan med långvarig vårtorka i östra Östergötland. Min erfarenhet blev att då jag satte dem djupt och de var rejält blöta vid planteringen så höll klumpen fukten väldigt länge. Jag tror det är lugnt ett bra tag till!

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Jocke000  
#512083 Låter bra och ja jag planterade plantorna djupt men det var satan vad jobbigt det var. Inget man vill behöva göra om pga torka

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Rassmusolsson  
#512084 Ja, är i samma tankebana. Har tänkt kompleteringsplantera i helgen och hoppas inte värmen tar kol på dem.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).