Föryngring

Nedtryckta/liggande plantor

4 inlägg 3311 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nedtryckta/liggande plantor

Trocadero  
#511938 Gjorde återvästkontroll av en ca 3 år gammal granplantering i helgen. Det planterades med (alltför) små täckrotsplantor har det visat sig. Hög bonitet på marken för att vara mitt i Hälsingland. I och för sig väldigt mycket snö i vintras men jag tycker att mer än 1 planta av 10 borde stå upp nu, vilket är status nu. Planthöjd nu ca 20-30 cm. Jag funderar på att rensa upp kring plantorna (ta bort gräs, hallonbuskar, sly) och räta upp dom, en i taget.
Vad skulle ni övriga/kloka på forumet gjort?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Nedtryckta/liggande plantor

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511947 Gräset är värre än snön. Gräset lägger sig på och sedan kommer snön och mosar allt ihop.
Rensa dem från gräs omgående och återkom i slutet på juli eller augusti och trampa gräset igen så bör det klara sig.

Vi kollade på ett sådant problemområde när vi hade mossodlingsdagen hemma hos mig.

Användarvisningsbild

Re: Nedtryckta/liggande plantor

JensSkoog  
#511953 Aldrig fel att rensa upp, men vilket jobb det är :sad:

Har ofta blitt förvånad över hur granplanter har kommit sig upp
genom värsta gräs och hallon, men på hög bonitet och med små
planter kan det bli en tuff kamp och många kommer aldrig upp i tonåren. :wink:

Planterade ett liknande område i fjol med små plugg, och kommer till att gå med
röjsåg och "stora kängor" och röja och trampa i år och ett par år till.

Avatar Fallback

Re: Nedtryckta/liggande plantor

PerDal  
#514160 Men menar du att plantor satta för tre år sedan skulle ha vikit ner sig nu?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).